• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 21 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160270
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/PNn4A
+
-

دست رضا خوشنویس

چهره
دست رضا خوشنویس

استاد رضا مافی (۵ آذر ۱۳۲۲ـ ۴ مهرماه ۱۳۶۱) در مشهد و در خانواده‌ای اهل هنر‌زاده شد. برادر بزرگ‌ترش نقاش می‌کرد و به هنرهای تجسمی می‌پرداخت و پدرش زرگر و حکاک بود. رضا از کودکی قلم به‌دست گرفت و سرگرمی و دلخوشی او خوشنویسی و بازی با حروف و کلمات بود. در کودکی به تشویق پدر نزد جلال‌الدین اعتضادی ملقب به «صدرالکتاب» آموختن خوشنویسی را شروع کرد. مافی در ۱۸ سالگی به تهران آمد تا از محضر استادان بزرگ بهره گیرد. او در کنار درس به تمرین خوشنویسی و نقاشی پرداخت.
او در سال ۱۳۴۳ در انجمن خوشنویسان ایران در کلاس درس حسین میرخانی حاضر شد و نزد وی شاگردی کرد. مافی علاوه بر کار هنری، برای تحقیق و به قول خودش «سیاحت و مطالعه» در زمینه هنرهای شرقی چندین بار به کشورهای آسیایی و اروپایی سفر کرد و رهاورد این سفرها همیشه برای او پربار بود.
او با مرحوم علی حاتمی دوستی و الفت بسیار داشت و برای همین در نماهایی از سریال «هزاردستان» از دست مرحوم مافی به‌جای دست رضا خوشنویس (با بازی مرحوم جمشید مشایخی) فیلمبرداری شده است. رضا مافی در ۳۹سالگی به‌هنگام اسب‌سواری، در پشت صحنه این سریال، از اسب سقوط کرد و خونریزی مغزی کرد و درگذشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :