• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 21 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160272
+
-

استاد نقاشی و خط

چهره
استاد نقاشی و خط

استاد کیخسرو خروش، خوشنویس و نقاش، در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۲۰ در تهران به‌دنیا آمد و در خانواده‌ای ادیب رشد یافت. در سال تحصیلی 1341ـ1340با کسب رتبه اول کنکور وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد.
سپس در سال 1345باز هم با کسب رتبه نخست دانشگاه هنر را به پایان رساند. همزمان در آموزشگاه آزاد خوشنویسی انجمن خوشنویسان ایران به درک محضر استادالاستادان« سیدحسین میرخانی»، نایل شد و به‌عنوان نخستین دارنده مدرک ممتاز انجمن خوشنویسان ایران شناخته شد.
در سال ۱۳۵۴ شمسی موفق به اخذ مدرک استادی و سال۱۳۵۸ صاحب مدرک استاد ارشد انجمن خوشنویسان ایران شد.
سال‌ها ممارست در هنر خوشنویسی منجر به کتابت بیش از ۳۵ جلد از آثار ارزشمند ادبی و هنری و عرفانی ایران به‌دست پرتوان او شده است. او از بزرگ‌ترین استادان خط نستعلیق معاصر است و آثار خوشنویسی او در دهه‌های گذشته مورد‌اقبال خاص و عام بوده‌ است. وی در هنر نقاشی محضر استاد علی‌محمد حیدریان را که شاگرد کمال‌الملک بود، درک کرد. استاد خروش در دانشکده هنر هم‌دوره آیدین آغداشلو و عباس کیارستمی بوده و به‌گفته  آنان به همکلاسی‌های خود در نقاشی کمک می‌کرده ‌است.
کتابت دیوان حافظ از مهم‌ترین آثار استاد خروش است که در میان خواص و عوام شهره است. خطی که استاد خروش در نگارش دیوان حافظ به کار برده، به عنوان سرمشق در کلاس‌های خوشنویسی تدریس می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید