• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
سه شنبه 20 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160230
+
-

گرینویچ/رکورد جنگل‌زدایی در برزیل


ریودوژانیرو: طبق داده‌های هشدارآمیز جدید، جنگل‌زدایی آمازون در ماه گذشته به رکورد جدیدی رسید. براساس این آمار میزان جنگل‌زدایی به حدود دوبرابر آن در آوریل پارسال افزایش یافت. طبق ادعای فعالان محیط‌زیست، جنگل‌زدایی در این کشور که بزرگ‌ترین بخش جنگل‌های بارانی استوایی در جهان را دارد، «نهادینه» شده است و انگشت اتهام در ثبت این رکوردشکنی را هم به‌سوی رئیس‌جمهوری برزیل نشانه رفته‌‌اند. به گزارش یورونیوز و طبق داده‌های سازمان ملی تحقیقات فضایی (Inpe) برزیل که از سال16-۲۰۱5 گزارش آماری ماهانه می‌داده، کل جنگل‌زدایی آمازون برزیل در ماه آوریل بدون روز آخر آن هزار و 12.5کیلومترمربع بوده است. آمار ۳۰آوریل نیز هفته آینده منتشر خواهد شد، اما همین آمار نیز هم‌اکنون نشانگر ثبت بالاترین میزان جنگل‌زدایی در ماه آوریل است. این در حالی است که جنگل‌زدایی پیش از این هم در ژانویه و فوریه امسال رکوردشکن شده بود.

ارکیده‌های پژمرده پساکرونایی

 بانکوک: تایلند به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پرورش‌دهنده‌های ارکیده این روز‌ها با رکورد بازار پساکرونایی مواجه است. به گزارش ایندیپندنت، دست‌کم یک مزرعه از هر 5مزرعه تولید گل به‌دلیل همه‌گیری در تایلند تعطیل شده‌اند. درگیری نظامی روسیه و اوکراین هم گرانی ۳۰درصدی محصولات کود و آفت‌کش را در این کشور رقم زد. بسیاری از پرورش‌دهندگان گل ارکیده تایلند در طول همه‌گیری کرونا  از سوددهی وارد ضرردهی شدند. پیش از همه‌گیری کووید-۱۹، تایلند سالانه ۲۷۰میلیون ساقه گل ارکیده به کشور چین صادر می‌کرد که حالا به ۱۷۰میلیون ساقه کاهش پیدا کرده است. تا 2سال پیش، حمل گل از طریق جاده به چین تا 3 روز طول می‌کشید؛ اما حالا همان سفر بین 8 تا ۱۰روز طول می‌کشد و اغلب گل‌ها پیش از رسیدن به خانه مشتری در شانگهای، پژمرده می‌شوند.

اکسیژن‌سازی خاک ماه

نانجینگ: نتیجه مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد خاک ماه می‌تواند دی‌اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل کند و امکان استفاده از آن برای پشتیبانی از زیست بشر در فضا مطرح شده است. براساس گزارش نشریه علمی جول (Joule) خاک کره ماه حاوی ترکیب‌های فعالی است که می‌توان از آن در کنار نور خورشید و دی‌اکسید کربن برای تولید آب، اکسیژن و سوخت به‌منظور پشتیبانی از زندگی در پایگاهی در ماه استفاده کرد و انجام تحقیق‌های بیشتر را در فضا ممکن ساخت. به گزارش ایندیپندنت، یینگ ‌فانگ یائو، متخصص مواد دانشگاه نانجینگ چین و نویسنده اصلی این گزارش گفت: «راهبرد ما طرحی به‌دست می‌دهد که ایجاد محیط‌زیستی پایدار و با هزینه معقول در خارج از جو زمین را ممکن می‌کند. اگر بخواهیم تحقیق‌های بزرگی درباره دنیای خارج از جو زمین انجام دهیم، باید به‌دنبال راه‌هایی برای کاهش حجم حمل‌ونقل مواد و تجهیزات باشیم یعنی تا حد ممکن مایحتاجمان را از زمین نبریم و در عوض از منابع موجود در خارج از جو استفاده کنیم.»  این خبر و نتایج این مطالعه باعث شده دانشمندان درباره بررسی تبدیل گازهای مضر به گازهای مفید در فضا از این قابلیت ماه الهام بگیرند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید