• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 20 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160197
+
-

کارهای سخت از ساعی برمی‌آید

بیژن مقانلو، سرمربی تیم ملی تکواندو معتقد است زمان زیادی از دست رفته اما فدراسیون ساعی می‌توانداین رشته را به روزهای اوجش برگرداند

کارهای سخت از ساعی برمی‌آید

رشته تکواندو که از المپیک2000 سیدنی تا المپیک2016 ریو همیشه سهمی در جدول مدال‌آوران برای ایران داشت در المپیک توکیو2020 ناکام بود و شوک بزرگی به ورزش ایران به‌خصوص تکواندو وارد شد. همین اتفاق باعث شد تغییرات گسترده‌‎ای در سطح کلان فدراسیون تکواندو ایجاد شود. پولادگر در مجمع نتوانست اعتماد رای‌دهندگان را جلب کند و بعد از ریاست هادی ساعی، بیژن مقانلو به‌عنوان سرمربی تیم ملی تکواندو معرفی شد. مقانلو حالا تیمی را در اختیار دارد که ستاره نامداری در ترکیبش نیست ولی توقعات زیادی از تیم او وجود دارد. او در گفت‌وگو با همشهری از شرایط سخت تکواندو و امیدواری‌اش به آینده صحبت کرده که در ادامه می‌خوانید.
 
  تکواندو بعد از سال‌ها درخشش و بالا بردن سطح توقع مردم وارد یک سیر نزولی شد. تا جایی که در المپیک توکیو عدم‌نتیجه‌گیری سبب نارضایتی بسیاری از اهالی ورزش شد. نظر خودتان راجع به تیمی که تحویل گرفتید چیست؟
المپیک یک بحث جداگانه است. ما جز بازی‌های المپیک، مسابقات گرندپری، قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی را داریم که باید برای هرکدام از آنها برنامه‌ریزی داشته باشیم. تیمی با پتانسیل و جوان را در اختیار داریم و صادقانه بخواهم بگویم کار راحتی نیست و کار سختی است. 6سال زمان را از دست داده‌ایم که اصلا زمان کمی نیست. ولی با همدلی و همفکری امیدوارم شرایط بهتر شود.

  هدف‌گذاری شما برای چه مسابقاتی است؟
قدم به قدم حرکت می‌کنیم. از سال 2013 تا 2016 که سرمربی تیم ملی بودم به‌عنوان قهرمانی جهان و قهرمانی آسیا رسیدیم. تیمی را تحویل گرفته بودم که ستارگان زیادی داشت ولی به پایان عمر قهرمانی خود رسیده بودند و نسلی را تحویل دادم که همه جوان و عنوان‌دار بودند. تلاش می‌کنیم روزهای خوبی را برای تکواندو رقم بزنیم.

  برای المپیک چه برنامه‌ای دارید؟
المپیک ساختار خودش را دارد و ما هم زمان زیادی را از دست دادیم. وقتی به قهرمانان المپیک نگاه می‌کنید می‌بینید بین رنک یک تا 10 هستند. صرفا نفر اول نیستند ولی بین 10 تا قرار دارند. این نشان می‌دهد در مسابقات متعدد شرکت کرده‌اند و علاوه بر کسب تجربه، امتیازات زیادی هم کسب کرده‌اند. متأسفانه ما سکوهای زیادی را از دست داده‌ایم و کار سخت شده ولی شدنی است.

  انگار سال‌هاست آن همدلی سابق در تکواندو دیده نمی‌شود. به‌نظرتان دلیل خاصی دارد؟
بعد از المپیک ریو من حرفی نزدم و رفتم چون به‌نظرم هر کسی باید حد خودش را بداند. همه در یک سطح نیستند و باید هرکس اندازه خودش را بداند. اگر این اتفاق بیفتد حرمت‌ها حفظ می‌شود. احترام به بزرگ‌تر و ادبیات مناسب حتی برای نقد کردن، منجر به ایجاد همدلی می‌شود.

  شخص خاصی مدنظرتان است؟
کلی صحبت می‌کنم. اگر نقدی هم انجام می‌شود باید مودبانه باشد نه اینکه از روی احساسات باشد و زحماتی که کشیده شده را نادیده بگیریم.

  هادی ساعی می‌تواند این همدلی را بین اهالی تکواندو ایجاد کند؟
هادی ساعی تازه آمده و تقریبا 2ماه زمان را هم از دست داد تا بالاخره حکم ریاستش صادر شد. با شناختی که از هادی ساعی دارم و می‌دانم انجام کارهای سخت از او برمی‌آید، به‌نظرم می‌تواند این همدلی را ایجاد کند.

  لغو بازی‌های آسیایی هانگژو2022 خللی در برنامه‌های شما ایجاد نکرد؟
علاوه بر بازی‌های آسیایی، مسابقات قهرمانی آسیا و گرندپری را در پیش داشتیم. حالا با لغو بازی‌های آسیایی حداکثر استفاده را می‌کنیم تا بتوانیم تیم خوبی را به مسابقات پیش رو اعزام کنیم. مسابقات قهرمانی آسیا تیرماه برگزار می‌شود و مسابقات گرندپری که در رنک تأثیر زیادی دارد جزو اولویت‌های ماست.

  ظاهرا امکانات مناسبی در اختیارتان گذاشته‌اند. در کل شرایط خوب است؟
تازه آمده‌ایم و همراه هم هستیم تا کار را جلو ببریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید