• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 20 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160133
+
-

اصغرفرهادی، برادران ارک و 3 فیلمساز زن تجلیل شدند

شب کارگردانان، روز قهرمان

شب کارگردانان، روز قهرمان

 در نخستین جشن بزرگ کارگردانان سینمای ایران به دبیری مصطفی کیایی از کارگردانان فیلم‌های «قهرمان» و «پوست» و سریال «خاتون» تجلیل شد.
به گزارش همشهری، در این مراسم که به دبیری مصطفی کیایی و به همت کانون کارگردانان سینمای ایران در هتل استقلال تهران برگزار شد، منصور ضابطیان مجری بود. کیایی، دبیر این دوره از جشن با اظهار خوشحالی از گردهمایی کانون کارگردانان بعد از 2سال گفت: فراموش نکنیم که سینمای ایران این روزها نیازمند همبستگی دوباره است. محسن امیریوسفی، رئیس کانون کارگردانان درباره شرایط امروز سینمای ایران گفت: امیدواریم شرایط فیلمسازی و اکران در کشور فراهم شود، به‌گونه‌ای که بسیاری از کارگردانان جوان نیازی به تهیه‌کننده ندارند و خود می‌توانند تهیه‌کننده شوند اما به‌دلیل قوانین موجود مجبور به استفاده از تهیه‌کنندگان سوری باشند. در ادامه احمد امینی درباره کتاب «سی سال کانون کارگردانان سینمای ایران» نوشته احمد طالبی‌نژاد بیان کرد: یکی از مهم‌ترین کمبودهای ما در این کانون، نبود یک سند مکتوب درباره کانون و فعالیت‌های آن بود که باعث نگارش این کتاب شد؛ کتابی که نگارش آن نزدیک به ۲سال طول کشید.در ادامه مراسم از دکتر پیام طبرسی، متخصص بیماری‌های عفونی که در دوره کرونا همراه سینماگران بود، تقدیر شد.
منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما نیز بیان کرد: یکی از نگرانی‌های این روزهای ما رواج نوعی از بی‌اخلاقی است و برای اینکه بتوانیم به روش‌های اخلاقی پایبند باشیم باید با یکدیگر گفت‌وگو کنیم.

تجلیل از 3 کارگردان زن
در این مراسم از 3نفر از کارگردانان زن سینمای ایران تقدیر شد. آیدا پناهنده، نیکی کریمی و منیژه حکمت برای ساخت فیلم‌های «تی‌تی»، «آتابای» و «بندربند» تجلیل شدند.
در ادامه مراسم، ابوالحسن داوودی بیانیه هیأت داوران این دوره از جشن را قرائت کرد. در بخشی از این بیانیه تأکید شد که امیدواریم داوری به‌گونه‌ای باشد که از سال آینده امکان داوری آثاری که فرصت اکران به دلایل مختلف پیدا نکرده‌اند، فراهم شود.محمدمهدی عسگرپور برای اهدای جایزه روی صحنه آمد و به‌عنوان بهترین کارگردانی سریال شبکه نمایش خانگی از تینا پاکروان برای سریال «خاتون» تجلیل شد.
جایزه بخش بهترین کارگردان فیلم اول، توسط علیرضا داوودنژاد اهدا شد. این جایزه به بهمن و بهرام ارک برای فیلم «پوست» تقدیم شد.

بهترین کارگردان؛ اصغر فرهادی 
جایزه بهترین کارگردان فیلم سینمایی توسط حمید نعمت‌اله به اصغر فرهادی برای فیلم «قهرمان» اهدا شد که توسط محسن تنابنده این جایزه دریافت شد. فرهادی در تماس تصویری گفت: به همه دوستانی که در این جشن فیلم داشته‌اند تبریک می‌گویم و از همه کسانی که باعث علاقه‌مندی ما به سینما شدند، کسانی که سنگ بنای سینمای ایران هستند، کسانی که سال‌هاست کار نکرده‌اند اما می‌خواهند کار کنند تشکر می‌کنم. به نمایندگی از کارگردانان تأثیرگذار سینمایی از پرویز کیمیایی، علیرضا داوودنژاد با فیلم مهم و تأثیرگذار «نیاز»، کیومرث پوراحمد که فیلم‌های دلی و ساده برای کودکان و نوجوانان ساخته است، نام می‌برم. در پایان مراسم محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی روی صحنه آمد و گفت: آمده‌ام شنونده صحبت‌های شما باشم. 
خوشحالم بعد از ۲سال شرایط برگزاری این جشن فراهم شده تا فرصتی برای گفت‌وگو فراهم شود تا اتفاقات خوبی رخ دهد. به برگزیدگان امشب از سوی بنیاد فارابی جوایزی اهدا می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید