• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 19 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160013
+
-

اصغر عبایی؛ مردی که برای نوعروسان بی‌بضاعت پدری می‌کند

جهیزیه‌ای برای دختران سرزمین من

جهیزیه‌ای برای دختران سرزمین من

پدری می‌کند برای دختران این سرزمین؛ نوعروس‌هایی که بضاعتی برای تهیه جهیزیه‌شان ندارند. سال‌هاست وسایل اولیه زندگی عروس‌های نیازمند را تهیه کرده و سربلند راهی خانه بخت‌شان می‌کند. این کار را برای دل خودش می‌کند و معتقد است این لطف از سوی خدا شامل حالش شده است. حاج‌اصغر عبایی را اغلب خیران ازدواج می‌شناسند و می‌دانند که از در خانه او هیچ دختری دست خالی برنمی‌گردد. او 20سالی می‌شود مؤسسه خیریه را راه‌اندازی کرده و زیر پرچم آن دختران زیادی را روانه خانه بخت کرده است. عبایی فرهنگ نیک خیررسانی را در خانواده‌اش نهادینه کرده و همراه با فرزندانش هرساله بیش از 200جهیزیه برای نوعروسان نیازمند تهیه می‌کند.

‌اصغر عبایی در آستانه 90سالگی است. از خیلی وقت پیش در امر تهیه جهیزیه برای نوعروسان نیازمند قدم برمی‌دارد. خیریه مکتب علی(ع) و فاطمه(س) را به همین منظور راه‌اندازی کرده و به‌گفته خودش در ایجاد آن دوستانش هم همراهی کرده‌اند. هفته‌ای 3روز به خیریه می‌آید و به پرونده‌ها رسیدگی می‌کند. از سال80تا امروز هیچ دختر نیازمندی دست خالی از خیریه بیرون نرفته است. او که زندگی پرفراز‌و‌نشیبی در دوران کودکی و نوجوانی داشته معنای نداری و نیاز را خوب می‌داند، از این‌رو همه تلاش‌اش را می‌کند تا نانی بر سر سفره نیازمندان بگذارد. به‌خصوص حمایت از دختران بی‌بضاعت و تهیه جهیزیه برای آنها که در اولویت کارهایش قرار‌دارد.
می‌گوید: «دوست ندارم هیچ نوعروسی شرمنده و سرافکنده باشد.  متأسفانه در جامعه ما فرهنگ نابه‌جایی شکل گرفته و اینکه جهیزیه از ملزومات ازدواج است و باید حتما خانواده دختر تهیه کنند. دختران زیادی را می‌شناسم که به‌دلیل مهیا نبودن جهیزیه‌شان نمی‌توانند سر خانه و زندگی‌شان بروند».

برپایی مجالس عروسی هدفمند
عبایی هر ساله مبلغ چشمگیری از درآمد سالانه‌اش را برای خرید جهیزیه و کمک به نوعروسان نیازمند هزینه می‌کند. او خوب می‌داند با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی، بسیاری از خانواده‌ها توان مالی برای خرید جهیزیه ندارند. برای همین با کمک پسرها و دامادها و حتی نوه‌هایش وسایل اولیه زندگی نوعروسان را خریداری می‌کند. حاج اصغر سالانه بیش از 200نوعروس را سربلند به خانه بخت می‌فرستد. حتی برایشان جشن عروسی هم برگزار می‌کند؛ البته نه به آن شکلی که در تالارهای پذیرایی آن چنانی برپا می‌شود.
او زیرزمین خانه‌اش را برای همین کار درنظر گرفته و هر سال در سالروز ولادت حضرت زینب(س) مراسمی شاد و شایسته زوج‌های جوان برگزار می‌کند. عبایی تعریف می‌کند: «برنامه‌ای که برای عروس و دامادها درنظر گرفته‌ام کاملا هدفمند است. در کنار جشن و سرور از حجت‌الاسلام سیدداوود علم‌الهدی دعوت می‌کنم تا به‌عنوان مهمان ویژه در مراسم حضور داشته باشد. او درباره آیین همسرداری دقایقی برای زوج‌های جوان صحبت می‌کند. بسیاری از مشکلات خانواده‌ها به‌دلیل نداشتن مهارت لازم برای زندگی است».  
در پایان مراسم به‌عنوان حسن‌ختام جشن به هر کدام از نوعروس‌ها چادر، سجاده، کتاب قرآن و مفاتیح اهدا می‌شود. عبایی خوشحال از قدمی که برای ازدواج آسان برمی‌دارد، معتقد است این امر نقش مهمی در کاهش فساد و گناه در جامعه‌دارد.

200
اصغر عبایی سالانه بیش از200نوعروس را سربلند به خانه بخت می‌فرستد.

20
 او 20سال است که مؤسسه‌ای خیریه برای جهیزیه نوعروسان بی‌بضاعت تاسیس کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید