• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 18 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159942
+
-

دبیر قرارگاه اجتماعی شهر تهران در حاشیه طرح جدید جمع‌آوری معتادان 3منطقه جنوبی شهر اعلام کرد:

از جمع‌آوری تا توانمندسازی معتادان متجاهر

رئیس پلیس پایتخت: جمع‌آوری و نگهداری معتادان متجاهر تهران نیازمند ایجاد مراکزی با ظرفیت 8تا 10هزار نفر است

گزارش
از جمع‌آوری تا توانمندسازی معتادان متجاهر

مهدی اسماعیل‌پور - روزنامه‌نگار

دبیر قرارگاه اجتماعی شهرداری و فرمانده انتظامی پایتخت دیروز به محله‌های شوش، مولوی و هرندی تهران رفتند تا از نزدیک هم وضعیت فعلی این نقاط شهر را از نظر حضور معتادان و هم اقداماتی را که در این راستا تاکنون انجام‌شده بررسی کنند.
به گزارش همشهری، دیروز تعدادی از معتادان متجاهر جدید شناسایی شده، توسط مأموران نیروی انتظامی در زمین فوتبال حاشیه بوستان شوش جمع‌آوری شده بودند تا بعد از غربالگری به مراکز نگهداری منتقل شوند. این اقدام در راستای شروع فاز دیگری از پاکسازی محله‌های جنوبی تهران از معتادان متجاهر و ساماندهی آنها، صورت گرفت. فاز جدید این طرح از روز جمعه آغاز شده که تا دیروز به جمع‌آوری حدود 500معتاد ختم شده بود.
سردار حسین رحیمی در حاشیه اجرای این طرح گفت: «خاستگاه اصلی معتادان متجاهر و محل اصلی تهیه مواد مخدر  مناطق شوش، مولوی و هرندی است. » او با اشاره به این موضوع که از اواخر سال 97تا به امروز در سال‌های اخیر بیش از 70هزار معتاد متجاهر جمع‌آوری شده‌اند، عنوان کرد: «این یعنی اینکه معتادان مکررا توسط پلیس بازداشت، اما رها شده‌اند و این چرخه ادامه داشته است؛ پس باید این موضوع حل شود.» رئیس پلیس پایتخت درباره تفاوت اجرای طرح مذکور با طرح‌های قبلی پلیس و شهرداری خاطرنشان کرد: «در این مدت با شخص محترم رئیس‌جمهور، شهردار محترم تهران، وزیر محترم کشور و سایر مسئولان جلساتی را برگزار کرده و شخص رئیس‌جمهور نیز بعد از مدت‌ها شخصاً وارد میدان شدند؛ البته این جلسات مقدمات کار است و این مقدمات باید به ایجاد ظرفیت برای نگهداری معتادان متجاهر منجر شود. دوم اینکه باید نگاه دیگری به مسئله خرده‌فروشان مواد‌مخدر داشته باشیم.»  سردار رحیمی درباره عملکرد و نقش شهرداری تهران در پاکسازی محله‌های پایتخت از معتادان متجاهر به همشهری گفت: «دوستان ما در شهرداری تهران تلاش‌های ارزشمندی در این زمینه داشته‌اند؛ به‌ویژه در دوره جدید مدیریت شهری با حضور دکتر زاکانی که تلاش‌های صادقانه‌ای صورت گرفته است. در عین حال ما از شهرداری انتظار افزایش ظرفیت نگهداری معتادان را داریم.»

ایجاد ظرفیت 5هزار نفری توسط شهرداری
دبیر قرارگاه اجتماعی تهران و مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از ایجاد ظرفیت 5هزار نفری برای نگهداری از معتادان متجاهر توسط شهرداری تهران خبر داد. احمد احمدی‌صدر در برنامه عملیاتی دیروز به همشهری گفت: «در مجموع نهادهای متولی و ذیربط باید ظرفیتی حدود 10هزار نفر برای نگهداری و بازپروری معتادان متجاهر ایجاد کنند که از این تعداد شهرداری تهران پذیرفته تا 5هزار ظرفیت ایجاد کند و در حال حرکت به این سمت هستیم. دغدغه شهرداری تهران است که هرچه در توان دارد بگذارد تا این بار از روی زمین برداشته شود.»  احمدی صدر درباره تخریب خانه‌های پلاک قرمز هم به همشهری گفت: «تخریب خانه‌های پلاک قرمز فقط کار شهرداری تهران نیست. این خانه‌ها شناسایی شده و در ادامه دستگاه محترم قضایی باید برای آنها حکم صادر کند. پس از صدور حکم به مرحله اجرا می‌رسیم و تمام احکام صادر شده هم حکم تخریب نیست و بعضی از این خانه‌ها نیز حکم پلمب دارند. به محض صدور حکم، شهرداری ورود کرده و حکم تخریب یا پلمب را اجرا می‌کند.» به‌گفته دبیر قرارگاه اجتماعی تهران، شهرداری معتادان متجاهری را پذیرش کرده است که دیگر ارگان‌ها و دستگاه‌های ذیربط حاضر به پذیرفتن و نگهداری از آنها نیستند: «شهرداری تهران منع پذیرش را پذیرفته است؛ یعنی پذیرش افراد و اشخاصی را که در مراکز دیگر پذیرش نمی‌شوند پذیرفته‌ایم. طبق قانون تا یک‌سال مجوز و امکان نگهداری این افراد وجود دارد. تا زمانی که وضعیت این افراد بهبود پیدا کرده و پزشک مستقر تأیید کند که می‌توانند ترخیص شوند از آنها نگه‌داری می‌کنیم. بحث توانمندسازی و حمایت از خانواده‌ها را نیز در دستور کار داریم تا بتوانیم این افراد را به چرخه اجتماع برگردانیم. بعد از پروسه کسب سلامت، برای این افراد مراکزی با هدف آموزش و ایجاد اشتغال و توانمندسازی درنظر گرفته شده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید