• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 18 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159935
+
-

آسمان تیره 15 استان

ریزگردهای خارجی و گرد و خاک کیفیت هوای 15 استان را کاهش داد

آب و هوا
آسمان تیره 15 استان

ریزگردهای خارجی و همچنین باد و توفان شدید و بروز پدیده گرد و خاک که از چهارشنبه هفته گذشته آسمان استان‌های غربی و مرکزی را تیره کرده‌ بودند، روز گذشته(شنبه 17اردیبهشت) هم موجب کاهش کیفیت هوا در 15استان آذربایجان‌غربی، اصفهان، ایلام، البرز، بوشهر، خراسان‌جنوبی، خوزستان، کرمان، کرمانشاه، کردستان، لرستان، مرکزی، همدان، هرمزگان و یزد شدند. کبری رفیعی، کارشناس هواشناسی هم تأکید کرده بود که شنبه با ورود توده گردوغبار از کشور عراق نوار غربی کشور با کاهش کیفیت هوا مواجه خواهد شد، اما برخی استان‌های مرکزی و همچنین شرقی کشور نیز با وقوع توفان‌های شدید درگیر گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا شدند.

بحران در ۱۱شهر خوزستان
به گزارش همشهری، شنبه برای چندمین روز متوالی، غلظت بالای گردوغبار در ۱۱شهر خوزستان ثبت شد به‌طوری که میزان غلظت گردوغبار در شهرستان‌های امیدیه، ماهشهر، سوسنگرد، رامشیر، شوشتر، بندرامام، شادگان، اهواز، حمیدیه، خرمشهر و گتوند بالا بود.
تأثیر توده گرد و خاک عراقی که روز گذشته وارد خوزستان شد و منجر به صدور هشدار نارنجی شد، ابتدا بر مناطق نیمه غربی، مرکزی و سپس سایر نقاط استان بود و تا اواخر وقت امروز نیز ماندگار است.

هجدهمین روز آلوده در لرستان
مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست لرستان با اشاره به استمرار پدیده گردوغبار در این استان گفت: روز شنبه هجدهمین روز آلوده لرستان طی امسال بود.
علی سالاروند با بیان اینکه هوای اکثر شهرهای استان لرستان آلوده ۲ تا ۵برابر حد مجاز اعلام شدند، افزود: وضعیت کیفی هوای دورود در شرایط خطرناک و ازنا، الیگودرز، بروجرد، کوهدشت و رومشکان در شرایط بسیار ناسالم قرار داشت.

تعطیلی مدارس در کرمانشاه و آذربایجان‌غربی
توده گردوغبار خارجی در غرب، در برخی شهرستان‌های مرکزی منجر به بروز مشکلاتی شد؛ به‌طوری‌که به‌گفته نجم‌الدین سمیعی، مدیر آموزش و پرورش سردشت مدارس این شهرستان برای روز شنبه تعطیل شدند. در کرمانشاه هم با توجه به نفوذ توده گردوخاک به جو استان، مدارس نوبت صبح شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب تعطیل بود. کرمانشاه هم از ابتدای سال تا‌کنون 22روز هوای ناسالم را تجربه کرده است.

توفان شدید در بوشهر 
توده گردوغبار همچنین هوای 4شهرستان همدان، 3شهرستان هرمزگان و 3شهرستان استان مرکزی را ناسالم کرد و منجر به بروز مشکلاتی برای این استان‌ها شد. بوشهر اما در کنار گردوغبار شاهد وزش باد شدید و توفان هم بود. هواشناسی بوشهر از افزایش سرعت باد‌های شمالی از امروز و تداوم وزش آن تا روز چهارشنبه هفته جاری خبر و هشدار داد اختلال در تردد‌ها و فعالیت‌های دریایی خلیج‌فارس، خطر غرق شدن شناور‌ها و شناگران و خسارت به تأسیسات ساحلی و فراساحلی پیش‌بینی می‌شود. همچنین در این مدت با نفوذ گردوغبار از مناطق همجوار و  تشکیل گردوخاک در مناطق مستعد استان، کاهش دید افقی و کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود. طبق اعلام مدیریت بحران بوشهر، وزش باد شدید روز گذشته موجب آسیب شبکه برق و خاموشی در برخی نقاط شهرستان‌های بوشهر و دشتستان شد. توفان در کرمان، خراسان‌جنوبی و یزد هم هشدار سطح زرد را در پی داشت و مشکلاتی ایجاد کرد. در اغلب این استان‌ها تا اواخر وقت امروز سرعت باد، بروز گرد و خاک و کاهش دید و کیفیت هوا پیش بینی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید