• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 18 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159929
+
-

اقوام ایران بار دیگر دور هم جمع شدند

پنجمین جشنواره ملی فرهنگ اقوام با حضور 28استان در خرم‎آباد آغاز شد

گزارش
اقوام ایران بار دیگر دور هم جمع شدند

حمیده پازوکی  - خبرنگار

تا چند سال قبل لرستان با وجود همه جاذبه‎های تاریخی و طبیعی، سهم چندانی از سفره بزرگ گردشگری کشور نداشت. 2سال کاهش فعالیت‌های گردشگری به‌خاطر شیوع کرونا هم این روند را کندتر کرد، اما با این حال گردشگران مدتی است لرستان را به‌عنوان یکی از استان‌های جذاب برای سفر انتخاب کرده‌اند. همین موضوع موجب شد میزبانی پنجمین دوره از جشنواره ملی فرهنگ اقوام به این استان سپرده و به لرستان فرصتی داده شود تا خود را بیش از پیش به علاقه‌مندان به سفر و گردشگری معرفی کند. پنجمین جشنواره ملی فرهنگ اقوام از 18 تا 23اردیبهشت در خرم‎آباد برگزار می‎شود و فرصتی برای دیدن هنرهای محلی همه کشور و بیش از آن فضایی برای آشنایی با لرستان است که در ماه اردیبهشت بهترین و زیباترین تصویر طبیعت خود را رقم می‌زند.

حضور 28استان در جشنواره 
پنجمین جشنواره ملی اقوام در 4بخش موسیقی و آیین‌های بومی و محلی، غذاهای سنتی، صنایع‌دستی و سوغات از امروز (یکشنبه 18اردیبهشت) آغاز می‌شود. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان درباره این رویداد ملی به همشهری می‎گوید: بیش از 28استان و از هر استان هیأتی شامل گروه‎ موسیقی، هنرمندان حوزه صنایع‌دستی، تولیدکنندگان سوغات محلی و گروه پخت غذاهای محلی در جشنواره شرکت می‎کنند. سیدامین قاسمی با اشاره به اینکه جشنواره در کنار قلعه فلک‎الافلاک و در مجموعه باغ گلستان برگزار می‌شود، می‎افزاید: هر استان چند غرفه در اختیار دارد و اگر استانی هم تمایل به برپاکردن سیاه‌چادر داشت می‌تواند در محوطه نمایشگاه آن را برپا کند.

فرصتی برای همگرایی استان‌ها
به‌جز آنچه گفته شد رویدادهای دیگری هم در این جشنواره برگزار می‌شود که برگزاری نمایشگاه یافته‎های علمی لرستان با همکاری پارک علم و فناوری، بنیاد حفظ آثار و ارزش‎های دفاع‌مقدس و نشست‎های علمی و برگزاری پنل‌های تخصصی درباره مسائل بوم‎شناسی، تاریخ و فرهنگ و گردشگری مهم‌ترین آنهاست.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  هماهنگی بین فعالان گردشگری برای جذب گردشگر، توسعه متوازن زیرساخت‌های گردشگری در کنار تلاش برای همگانی و همزمان شدن سفرها به استان را از محورهای دیگر جشنواره اقوام اعلام می‌کند.
وی با بیان اینکه لرستان در ایام نوروز چهارمین استان کشور از نظر بازدید آثار تاریخی و افزایش ماندگاری گردشگر شد، می‎گوید: این اتفاق می‌تواند ثمره معرفی استان در جشنواره پیشین فرهنگ اقوام باشد.

فرصتی برای لرستان
لرستان به‌عنوان استانی در غرب کشور همواره در زمینه‌های مختلفی ازجمله اشتغال و سرمایه‎گذاری با مشکل مواجه بوده است. جشنواره ملی اقوام فرصتی برای استان است تا بتواند ضمن تقویت گردشگری حوزه‎های دیگر را نیز بهبود بخشد. معاون عمرانی استانداری لرستان و رئیس شورای پنجمین دوره جشنواره ملی فرهنگ اقوام در این‌باره به همشهری می‌گوید: مهمانان زیادی به استان سفر می‌کنند و به همین دلیل قصد داریم با نمایش قابلیت‎های گردشگری استان زمینه حضور سرمایه‎گذاران این حوزه را فراهم کنیم.  احمدرضا دالوند با اشاره به‌وجود معضل بیکاری استان می‌گوید: همه کارهایی که در زمینه گردشگری انجام می‌شود به کاهش آمار بیکاری استان کمک می‎کند.

روز خرم‌آباد
معاون عمرانی استانداری لرستان همچنین درباره رویداد روز خرم‌آباد می‎گوید: چند سال است که 20اردیبهشت به‌عنوان روز خرم‌آباد انتخاب شده است. از آنجا که این روز در ایام برگزاری جشنواره ملی فرهنگ اقوام قرار دارد برای آن برنامه‎های ویژه‌ای را درنظر داریم. وی با بیان اینکه برنامه‌های این روز همسو با موضوع جشنواره است، می‌افزاید: تلاش می‌شود تا در آنها جاذبه‎های گردشگری مرکز استان
 به مهمانان و شهروندان خرم‌آباد معرفی شود. 

   لرستان نه‌تنها در زیرساخت‎هایی مانند آب، برق و راه با مشکل مواجه است، بلکه هتل‌ها و مراکز اقامتی مناسب برای جذب گردشگر هم ندارد. امکانات فنی و زیرساخت‎های گردشگری باید در لرستان افزایش یابد تا با اعتبار دولتی و سرمایه‎گذاری بخش خصوصی زمینه برای توسعه این صنعت در استان فراهم شود. سال گذشته بودجه گردشگری استان دوبرابر شده بود، شاید توجه به این موضوع در سال جدید بتواند زمینه را برای توسعه بیشتر گردشگری استان فراهم کند.

مکث
همایش استانداران استان‎های غربی

در کنار برگزاری جشنواره فرهنگ اقوام و شنیدن موسیقی، چشیدن غذاهای محلی استان‌های مختلف، مسئولان برگزاری پنجمین دوره جشنواره در لرستان برنامه‌های دیگری را نیز درنظر گرفته‌اند تا از فرصت حضور مسئولان استان‌های مختلف در لرستان استفاده کنند. یکی از این برنامه‌های همایش استانداران و مدیران کل میراث فرهنگی استان‎های غربی است که با هدف رونق و توسعه صنعت گردشگری برگزار می‌شود. معاون عمرانی استانداری لرستان درباره این همایش می‎گوید: کردستان، لرستان، ایلام، همدان و کرمانشاه 5استان غربی هستند و تلاش ما این است با ایجاد تعامل بین استان‌ها در زمینه صنعت گردشگری، زمینه‌ای ایجاد کنیم تا همه این استان‌‎ها بهره بیشتری از ظرفیت‌های گردشگری خود ببرند. احمدرضا دالوند ادامه می‌دهد: اگر نتیجه نشست‎های این همایش رضایت‎بخش باشد احتمالا تفاهمنامه‎هایی برای همکاری در زمینه گردشگری میان استان‎ها امضا خواهد شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید