• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 17 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159864
+
-

چهره روز/پایان حیات چک برگشتی‌ها


مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به اقدامات یک سال اخیر در ارتباط با اجرای قانون جدید چک می‌گوید: دسترسی به خدمات سامانه صیاد از طریق پیامک امکان‌پذیر شده است. در شبکه بانکی هر فردی که یک چک برگشتی حتی به میزان یک ریال هم داشته باشد، حسابش قفل می‌شود و دیگر نمی‌تواند چک صادر کند.
تاکنون از 17تکلیفی که قانونگذار برای بانک مرکزی تعیین کرده، 11تکلیف نهایی و اجرا شده است، انتظار می‌رود با تکمیل زنجیره و اجرای کامل این قانون، اعتبار از دست رفته دسته چک‌ها احیا شود و حیات چک برگشتی به پایان برسد. بی‌تردید اجرای این قانون دستاوردی مهم در مسیر احیای شاخص اعتماد به بازار به‌ویژه با استفاده از ابزار چک است. انتظار می‌رود در آینده نزدیک چک ماهیت واقعی خود را در داد و ستدها به دست آورد و صادرکننده و دریافت‌کننده چک مطمئن باشند که برگ چک‌ها در موعد مقرر نقد خواهد شد.
گرچه ضرورت دارد تا برای رفع نیاز مردم ابزارهای جایگزینی هم از جمله برای چک‌ها به‌عنوان اعتبار افراد طراحی و معرفی شود، اما مهم این است که پشتوانه هر دسته چک، اعتبار شهروندان باشد و هر شهروندی بداند که به هر میزان که چک بلامحل صادر کند، کسی در سطح بازار و جامعه به او اعتماد نخواهد کرد.
البته هنوز بسیاری از مردم از تغییرات و البته مزایا و پیامدهای این قانون کم اطلاع هستند و بانک مرکزی و شبکه بانکی در اطلاع‌رسانی باید همچنان فعالانه عمل کنند تا دردسرها کم شود. مهران محرمیان خودش بهتر می‌داند که مسیر آینده سخت خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید