• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 11 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159687
+
-

کارنامه سینمایی اندرو سینکلر

خون آبی در رگ‌های کارگردان

اندرو سینکلر از جمله مردان چندوجهی عالم هنر و ادب بود. او نه‌تنها در زمینه نگارش رمان و فیلمنامه‌نویسی و در زمینه نگارش کتاب‌های تاریخی کارنامه پرباری از خود برجا گذاشته که ازجمله فیلمسازان مطرح نیز بوده است. سینکلر ازجمله فیلمسازانی بود که به‌دلیل چندوجهی بودنش و کارنامه‌ درخشانی که از خود در دنیای ادب و هنربه جای گذاشته بود، بسیاری از بازیگران مطرح هم‌عصرش به بازی در فیلم‌هایش از خود تمایل نشان می‌دادند تنها در یک فیلم او بازیگرانی نظیر ریچارد برتون، الیزابت تیلور و پیتر اوتول گرد هم آمده بودند.


زیر جنگل شیری - 1972

فیلمی از شبکه بی‌بی‌سی به‌کارگردانی اندرو سینکلر است. این فیلم براساس نمایشنامه‌ای رادیویی به همین نام نوشته دیلن توماس شاعر و نویسنده مطرح اهل ولز ساخته شده است. در این فیلم بازیگرانی نظیر ریچارد برتون  در نقش راوی داستان  ظاهر شده است. الیزابت تیلور، ‌شان فیلیپس، دیوید جیسون، گلینیس جانز، ویکتور اسپینتی، روت مادوک و پیتر اتول، در فیلم «زیر جنگل شیری» در نقش ساکنان روستایی خیالی در ولز به‌نام لارگاپ بازی کرده‌اند. در این فیلم یک راوی دانا، از مخاطبانش دعوت می‌کند به رؤیاها و تفکرات درونی، مردم یک دهکده ماهیگیری خیالی در ولز گوش فرا دهند. جان راسل تیلور درباره این فیلم در تایمز نوشته است: سخت بتوان درباره فیلم زیر جنگل شیری نظر داد. تنها چیزی که درباره این فیلم می‌توان گفت؛ این است که تنها به یک شیوه می‌شد این فیلم را ساخت و این همان شیوه‌‌ای است که اندرو سینکلر در ساخت فیلم، آن را به‌کار برده است. درک مالکولم در گاردین نیز درباره زیر جنگل شیری نوشته است: سینکلر با مهارت تام توانسته خطوط مجازی و تصورات مجازی رابه تصویر بکشد. زمانی که در سکانسی از این فیلم توماس درباره دریا سخن می‌گوید، ما دریا را می‌بینیم، اگر او به عشق اشاره کند، ما تصویری نزدیک به تصوری که از عشق داریم را روی صفحه تلویزیون می‌بینیم.

خون آبی - 1973

«خون آبی» یک فیلم ترسناک بریتانیایی است که توسط اندرو سینکلر ساخته شده و اولیور رید، فیونا لویس و درک جاکوبی در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند. سینکلر این فیلم را با اقتباس از رمان «چمدان مسافرتی» اثر الکساندر تین ساخته است. گرگوری که یک اشراف‌زاده است و در یک عمارت بزرگ در خارج از شهر زندگی می‌کند، «بیت» پرستار بچه اهل آلمان را استخدام می‌کند که درحالی‌که او در حال عیاشی است، او از فرزندانش مراقبت کند. او امور اداره عمارت را نیز به سر پیشخدمت خود تام واگذار می‌کند اما تام که فرد خطرناکی است و مقام بالای اشرافی اربابش را همیشه مورد تمسخر قرار می‌دهد، تلاش می‌کند با کنار زدن اربابش همه‌‌چیز را تحت کنترل خود درآورد. تام برای رسیدن به هدف خود از جادوی سیاه علیه بیت، پرستار بچه‌ها استفاده می‌کند. او را درگیر مراسمی شیطانی می‌کند که قربانی کردن پسر گرگوری بخشی از این مراسم موحش است. زمانی که لیلی همسر گرگوری متوجه جراحات روی بدن فرزندانش می‌شود، بیت را متهم به اعمال خشونت علیه فرزندانش می‌کند و از گرگوری می‌خواهد بیت را از عمارت اخراج کند، اما گرگوری از این خواسته سر باز می‌زند و در نتیجه لیلی خانه را ترک می‌کند و تام اربابش را با جادوی سیاه، آلت دست خود قرار می‌دهد، این فیلم چندان مورد استقبال منتقدان امروزی قرار نگرفته است.

دیلن بر دیلن - 2002

آخرین اثر مطرح سینمایی آندرو سینکلر فیلم «دیلن بر دیلن» است. سینکلر که علاوه بر فیلمسازی‌ مورخ و ادیب و فیلمنامه‌نویس چیره‌دستی نیز بود، در این فیلم مستند، زندگی دیلن توماس، شاعر مطرح اهل ولز را به تصویر کشیده است. او در زمان خود از مطرح‌ترین شعرای دنیای انگلیسی زبان بود. اندرو سینکلر همچنین در فیلم زیر جنگل شیری از اشعار دیلن توماس ازجمله اشعار شعر «بر حذر باش از آرام خزیدن در آن شب فریبنده» استفاده کرده است. در برخی منابع نیز به سفر دیلن توماس به ایران در ماه‌های پیش از ملی شدن صنعت نفت در ایران اشاره شده است. جان گودبای از استادان دانشگاه سوانسی در ولز و از متخصصان و پژوهشگران ارشد کارهای این شاعر مطرح ولزی در سایت دیلن توماس نیوز، به نقل از ابراهیم گلستان به سفر دیلن توماس به ایران در سال1951 به‌منظور نگارش فیلمنامه یک فیلم تبلیغاتی به هزینه شرکت نفت «ایران و انگلیس» نیز اشاره کرده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید