• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 11 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159679
+
-

همایش صنفی انجمن شرکت‌های نمایش ویدئوی آنلاین برگزار شد

اتحاد پلتفرم‌های نمایش آنلاین

شرکت‌های نمایش ویدئوی آنلاین ظرف چند سال اخیر، خصوصا پس از شیوع کرونا و لزوم رعایت قرنطینه خانگی در سال اول پاندمی، به یکی از قطب‌های مهم سرگرمی در کشور بدل شده‌ است.  این شرکت‌ها پیش از این از میانه دهه 1390کوشیده‌اند تا به یک ساختار صنفی منسجم دست یابند. از شناخته‌شده‌ترین اعضای این انجمن که مردم با محصولات‌شان آشنا هستند می‌توان به فیلیمو، نماوا، فیلمنت، هاشور و تلوبیون اشاره کرد. با وجود اینکه فعالیت صنفی انجمن شرکت‌های نمایش ویدئوی آنلاین در ابتدا با اختلاف‌نظرهایی در میان اعضا همراه بود، اما مدتی است که فعالان اصلی این عرصه با هماهنگی بیشتری برای رسیدن به اهداف مشترک‌شان گام برمی‌دارند. نخستین همایش صنفی انجمن شرکت‌های نمایش ویدئوی آنلاین برگزار شد، در این مراسم، علاوه بر اعضای صنف، هیأت‌مدیره و همچنین دبیر انجمن، منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما و قاسم خداوردی‌لو از مدیران مرکز ملی فضای مجازی حضور داشتند.

سردرگمی در حوزه تنظیم‌گری مقررات
محمدمهدی عسگرپور، دبیر انجمن در بخشی از سخنانش در این مراسم فصل مشترک دغدغه‌های مؤسسات عضو را چنین برشمرد: «مهم‌ترین موضوع در این مجموعه، تنظیم‌گری و مقررات بود. این موضوع تقریبا مسئله تمام مؤسساتی بود که با آنان جلسه داشتیم و برای ما هم قابل فهم بود. پدیده  وی‌اودی که اصلا دلیل تشکیل این انجمن هم بوده، به نسبت پدیده‌ای نوظهور است و به همین اعتبار در حوزه تنظیم‌گیری مقررات سردرگمی وجود دارد. نقشی که ساترا هم در این میان برعهده گرفته در ایجاد سردرگمی بیشتر، پررنگ بوده است.»

مقابله با بخش خصوصی
همچنین محمدحسن شانه‌ساززاده، مدیرعامل پلتفرم نماوا، در ابتدای سخنان خود گفت: «متأسفانه وقتی بخش خصوصی در کشور ما فعالیت می‌کند، برخی دست‌اندرکاران تلاش می‌کنند با تمامی قوا آن بخش خصوصی را از پا دربیاورند. با این رویکرد در رگولاتوری خود ما در تلکام که رگولاتور مستقل است و زیرمجموعه و کارمند رقیب‌مان هم نیست، کمی این مشکل را داریم. اما در عرصه وی‌اودییک رگولاتور وابسته داریم و عزم‌شان را جزم کرده‌اند که هیچ محتوایی تولید نشود. الان تقریبا هیچ فیلمنامه‌ای از مرحله تأیید نمی‌گذرد و اینها می‌گویند اشتباه‌ شده و برخی فیلمنامه‌ها برای تولید رفته، حالا باید جلوی مشکل را بگیریم و فیلمنامه را تأیید نکنیم تا تولید نشود. ما نیاز داریم که با هم متحد باشیم، باید فکری جدی کنیم. من به دوستان حاکمیتی عرض کردم، اگر می‌خواهید ما در این حوزه بمانیم و اگر 80درصد هم از ما راضی هستید آن 20درصد را به آن 80درصد ببخشید. به هر حال ما، بهتر از کانال‌های ماهواره‌ای یا چیزهایی از این دست هستیم.»

انحصاری کردن تولید
محمدجواد شکوری‌مقدم، مدیرعامل فیلیمو، با تأیید صحبت‌های شانه‌ساززاده گفت: «درست می‌گویند که از نظر نهاد رگولاتور فعلی یک وی‌اودی خوب، وی‌اودی خاموش است. ممکن است ما تشتت‌ها و افتراق‌هایی با هم داشته باشیم، اما می‌توانیم به درستی و براساس نقاط مشترک کنار هم قرار بگیرم. 2سال قبل من، آقای شانه‌ساز و آقای امیرشریفی، فریبی خوردیم و پذیرفتیم که داخل ساترا برویم. آن موقع نه ما و نه آقای شانه‌ساز باور نمی‌کردیم این شرایط به‌وجود‌ آید. امیدوارم کار بتواند به وزارت ارشاد بازگردد... . بحث خشک کردن تولیدات ما به این معناست که فقط زمینه‌ای برای پخش باشیم و تولید فقط در صداوسیما باشد. ما در 11‌ماه گذشته یک مجوز هم نگرفتیم و با خشک کردن تولید، 11‌ماه بعد نمی‌توانیم از خاک بلند شویم. امیدوارم با اتحاد و استقامت راهی برای آینده بازکنیم.»

غافل نشدن از اهمیت افکار عمومی
علی سرتیپی، مدیرعامل فیلم‌نت با اشاره به کارزاری که از سوی او پیگیری می‌شود، گفت: «حضور من در مراسم افطار ریاست‌جمهوری با این رویکرد بود که در این مراسم وضعیت ساترا به طریقی عنوان شود و خوشبختانه 2،3 نفر از دوستان این کار را انجام دادند.
جواب آقای رئیسی این بود که قطعا این قضیه را پیگیری خواهند کرد. در آن جلسه به هر حال انتقادهایی از کمیسیون فرهنگی هم صورت گرفت و قرار شد آقای رئیسی موضوع را در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مطرح کنند.

رشد کیفی تولیدات
منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما، در بخشی از سخنانش در این مراسم گفت: «در ابتدای سال 1399حکم تعطیلی سامانه‌های نمایش آنلاین امضا شد و اینطور نبود که بار اول‌مان باشد این ماجرا را می‌بینیم. ساترا اصلا بعد از این جریان به‌وجود آمد. در چنین شرایطی بود که مجموعه‌ای از کارزارها شکل گرفت تا برای مدت قابل‌توجهی سامانه‌ها توانستند مجوز بگیرند و تولیدات درجه یکی ساخته شود.» او از رشد کیفی تولیدات سامانه‌های نمایش درخواستی به مرور در سال‌های گذشته یاد کرد و گفت نباید ذات بازار نادیده انگاشته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید