• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 11 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159676
+
-

عشق است و آتش و خون

نادر طالب‌زاده هنرمند تراز انقلاب اسلامی و چهره‌ای چند وجهی در خدمت جبهه فرهنگی انقلاب بود

گزارش
عشق است و آتش و خون

تقدیر چنین بود که یار وفادار سیدمرتضی آوینی در روز قدس، دعوت حق را لبیک بگوید. نادر طالب‌زاده را با فعالیت‌های متنوع و گسترده فرهنگی‌اش به یاد می‌آوریم‌. با سریال «بشارت منجی» و فعالیت‌های مؤثرش در حوزه سینمای مستند و آن حضور دلاورانه در عرصه جنگ بوسنی. طالب‌زاده را به‌عنوان تهیه کننده، مجری و کارگردان با انبوهی از برنامه‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی به‌خاطر می‌آوریم که نخ تسبیح‌شان، خدمت به آرمان‌های انقلاب اسلامی بود. نادر طالب‌زاده را به‌عنوان مدیر فرهنگی با دبیری کنفرانس بین‌المللی افق نو، دبیری جشنواره فیلم عمار به یاد می‌آوریم. هنرمند خستگی ناپذیری که در تأسیس شبکه افق نقش داشت و کنار فعالیت هنری، با تواضع و خضوعی کم نظیر شاگردان بسیار تقدیم هنر انقلاب کرد‌. درگذشت این چهره شاخص هنر انقلاب، واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشت. از رئیس‌جمهور تا شهردار تهران و رئیس سازمان صدا و سیما گرفته تا هنرمندانی چون ابراهیم حاتمی‌کیا و مسعود ده نمکی، عروج نادر طالب‌زاده را تسلیت گفتند و بر نقش مؤثرش در پیشبرد اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی تأکید کردند.

رئیس‌جمهور: این جهادگر جبهه
جنگ نرم، افق‌های تازه‌ای برای مبارزه با تهاجم فرهنگی گشود


رئیس‌جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت هنرمند انقلابی و فرهیخته، مرحوم نادر طالب‌زاده آورده است: درگذشت این چهره مؤثر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، دل اصحاب فرهنگ و هنر را جریحه‌دار ساخت و اهالی هنر متعهد را داغدار کرد.به گزارش سایت ریاست‌جمهوری،
سیدابراهیم رئیسی در پیام تسلیت خود به مناسبت درگذشت مرحوم طالب‌زاده با اشاره به کارنامه درخشان این هنرمند، بر مجاهدت‌های این چهره مؤثر جبهه انقلاب تأکید کرد.متن پیام رئیس‌جمهور به شرح زیر است:درگذشت هنرمند انقلابی و فرهیخته، چهره مؤثر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، مرحوم نادر طالب زاده، دل اصحاب فرهنگ و هنر را جریحه دار ساخت و اهالی هنر متعهد را داغدار کرد.این جهادگر جبهه جنگ نرم در مستندسازی، مجری‌گری، کارگردانی و برنامه‌سازی، آثار درخشانی از خود به جا گذاشت و در کسوت یک فعال رسانه‌ای و همچنین مدیر فرهنگی و کارشناس مسائل بین‌المللی، افق‌های تازه‌ای از آگاهی بخشی و مبارزه با تهاجم فرهنگی را گشود. افزون بر اینها، این همرزم و یار شهید آوینی با فعالیت‌های آموزشی متعدد، همواره در سنگر مقاومت و استقامت پاسدار بی‌چشمداشت آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی و ارزش‌های متعالی فرهنگ و هویت ملی بود و نام خود را در تاریخ فرهنگ و هنر این مرز و بوم ماندگار کرد.اینجانب درگذشت این هنرمند و فعال فرهنگی جبهه انقلاب را به خانواده محترم، جامعه هنری و شاگردان آن فقید تسلیت می‌گویم و در این ایام پر فیض برای ایشان علو درجات و همجواری با شهید آوینی و دیگر شهدای گرانقدر هنرمند و برای بازماندگان صبر و سلامتی از خداوند سبحان مسئلت دارم.‌

رئیس سازمان صدا و سیما:
رسانه ملی سرمایه‌ای بزرگ را از دست داد


پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما نیز با اشاره به فعالیت‌های مؤثر نادر طالب‌زاده در رسانه ملی درگذشت این چهره صدیق جبهه انقلاب را تسلیت گفت. در بخش‌هایی از پیام پیمان جبلی آمده است:حاج نادر در طول عمر پربار خود، همواره چون سربازی فداکار، در صحنه فرهنگ و هنر حاضر بود و با آثار درخشان فرهنگی هویت مدار در عرصه رسانه و در تکاپوی بی‌وقفه فکری، در راه تبیین اندیشه اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی گام برداشت. آن مرحوم، همواره در آثار مستند و برنامه‌های تلویزیونی، در برابر تفکرات صهیونیستی و استکباری دست به افشاگری زد و تفکر عدالت طلبانه و
ظلم‌ستیزانه انقلاب اسلامی را ترویج کرد.
آن عزیز انقلابی با برگزاری سلسله همایش‌های افق نو و شناسایی و تجمیع اندیشمندان غیرایرانی و غیرمسلمان ضد‌آمریکایی و ضد‌صهیونیستی، نقشی بزرگ در شکل‌گیری جبهه جهانی نخبگان عدالت خواه و ضد‌ظلم ایفا کرد و اینچنین شد که هدف مستقیم کینه و عصبانیت آمریکای مستکبر قرار گرفت و به جرم تلاش برای برگزاری همایش‌های افق نو در لیست تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار گرفت.
 وی همچنین به‌عنوان نظریه پردازی متعهد و در جایگاه یکی از بانیان جشنواره فیلم عمار، همه سعی خود را به‌کار بست تا با کنار هم قرار دادن و تربیت استعدادهای جوان و متدین، جبهه فرهنگی انقلاب را ایجاد و مستحکم سازد.
بی شک رسانه ملی با این ضایعه دردناک سرمایه‌ای بزرگ را از دست داد. اگرچه در ادامه مسیر خود چون گذشته، از آثار فکری و معنوی آن مرحوم بهره خواهد برد.

شهردار تهران:
طالب‌زاده مروج گفتمان مقاومت ضد‌آمریکایی و ضد‌صهیونیستی بود


 علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز بعد از انتشار خبر درگذشت نادر طالب‌زاده در صفحه شخصی خود نوشت:« نادر طالب‌زاده حق بزرگی بر جریان رسانه‌ای و مستند‌ساز انقلابی کشور دارد.4 دهه تلاش رسانه‌ای او برای ترویج گفتمان مقاومت ضد‌آمریکایی و ضد‌صهیونیستی در خارج از ایران نشانه باور عمیقش به آرمان‌های امام راحل بود.»

رئیس حوزه هنری: بوی سیدمرتضی را از او استشمام می‌کردیم

محمد مهدی دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز در پیام تسلیتی درگذشت نادر طالب‌زاده را تسلیت گفت. دادمان در این پیام که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید این چهره جبهه انقلاب را مجاهدی خستگی ناپذیر نامید: جان بیقرارش، او را 3‌ماه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از دانشگاه کلمبیا به وسط خیابان‌های تهران کشاند.او همیشه حاضر بود؛ از عکاسی لحظه‌های انقلاب تا سرپرستی خبرنگارهای خارجی، از دفاع‌مقدس تا سریال مسیح و برنامه راز، از گروه تلویزیونی حوزه هنری تا جشنواره عمّار. او از برپاکنندگان جبهه فرهنگی انقلاب بود و هر آنچه امروز در این جبهه هست بهره‌ای از همّت، اراده و دانش آن مجاهد خستگی‌ناپذیر دارد. حاج نادر برای ما که آن قلندر شهید را از نزدیک درک نکردیم، غنیمتی گرانبها بود که بوی سیدمرتضی را از او استشمام می‌کردیم.

حاتمی کیا:
نادر بود در سلوک عارفانه و مومنانه


ابراهیم حاتمی‌کیا هم در دل نوشته‌ای این چنین یاد دوست و همراه قدیمی‌اش را گرامی داشت:یالطیف
نادرترین یار.
حاج نادر طالب‌زاده از میان یاران رفت.
نادر طالب زاده، نادرترین شخصیتی بود که در حوزه هنر سینما می‌شناختم.
 نادر بود در چهره پرنفوذ و مهربانش.
نادر بود در اصرار و ایمان به آنچه معتقد بود و با همه وجود آن را در رسانه و هنر به کار می‌بست.
نادر بود در زیست غریبش در سرزمین غرب.
نادر بود در سلوک عارفانه و مومنانه.
نادر بود و بعید می‌دانم کسی بتواند جای خالی او را پر کند.
خدایش او را با اولیا‌ محشور کند.

مسعود ده نمکی:
 نادر جان سلام ما را به امام و شهدا برسان


مسعود ده‌نمکی هم متنی خطاب به نادر طالب‌زاده نوشت و اینگونه با دوست قدیمی‌اش خداحافظی کرد:نادر جان!می‌دانم از امشب پوستر‌هایت را فراوان چاپ خواهند کرد و برایت کلیپ‌ها و مستندها خواهند ساخت اما از غصه‌های این سال‌های آخر تو نخواهند گفت.از بی‌مهری‌های کسانی که تو برایشان نردبان فراهم کردی. از حرف‌های در گوشی که بارها برایم گفتی و مرا هم به صبوری دعوت کردی.
از اینکه می‌گفتی مسعود جان! نسل جنگ چیز دیگری بود و تکرارنشدنی است و از هم‌سنگران امروز باید به اندازه فهم‌شان توقع داشت.می‌گفتی چک دست کسانی است که خودمان دسته‌چک دستشان دادیم اما به اسم نو انقلابی‌گری از روی ما رد شده‌اند. کاری که ما با نسل خودمان و سیدمرتضی آوینی نکردیم.
می‌دانم درست مثل شهید آوینی همانها که خون به جگرش کردند و برایش مرثیه خواندند، برای تو هم همانها که قلبت را آزردند سیاه‌پوش خواهند شد.حیف که به صبر و سکوتم فراخواندی وگرنه گفتنی‌ها بسیار است.عزت و ذلت دست خداست نادر جان. سلام مرا هم به امام و شهدا برسان و بگو رفقای قدیمی در راه هستند…

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :