• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 10 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159617
+
-

حماسه مردم برای قدس

راهپیمایی روز جهانی قدس در سراسر کشور و بسیاری از کشورهای جهان با شکوهی خاص برگزار شد

روز قدس
حماسه مردم برای قدس

 دیروز، در آخرین جمعه ماه‌مبارک رمضان، راهپیمایی روز جهانی قدس همزمان با تهران، در سراسر کشور و بسیاری از کشورهای جهان با شکوهی خاص برگزار شد .  خیابان‌های تهران شاهد خلق صحنه‌های حماسی از حضور آحاد مردم از قشرهای مختلف بود.  حضور گسترده جوانان و نوجوانان در راهپیمایی روزجهانی قدس چشمگیر بود. راهپیمایی در تهران و دیگر شهرستان‌ها از ساعت ۱۰صبح دیروز آغاز شد، اما این درحالی بود که بسیاری از مردم از ساعت‌های اولیه صبح جمعه برای حضور در راهپیمایی در مبادی مسیرهای اعلام شده گردهم آمده‌ بودند. همچنین صدها عکاس، خبرنگار و تصویربردار داخلی و خارجی با حضور در مسیرهای 10گانه راهپیمایی روز جهانی قدس در تهران، اخبار حضور گسترده مردم در این راهپیمایی را به سراسر جهان مخابره کردند. ویژه‌برنامه‌های تدارک دیده شده در مسیرهای مختلف راهپیمایی، از دیگر نکات جالب دیروز بود که نمایش دستاوردهای نظامی کشورمان ازجمله این برنامه‌ها به‌شمار می‌رفت. براین اساس موشک «خیبرشکن»، به‌عنوان جدیدترین موشک بالستیک ایران با بُرد ۱۴۵۰کیلومتر، موشک «عماد» که آخرین موشک ساخت سازمان هوافضای سپاه پاسداران به‌شمار می‌رود و همچنین موشک «قدر» در میدان‌های مختلف تهران به‌نمایش درآمد. برپایی نمایشگاه «موشک‌های محور مقاومت» از دیگر جذابیت‌های راهپیمایی دیروز بود. در این نمایشگاه موشک «قاسم» جهاد اسلامی، موشک «عیاش۲۵۰» جنبش حماس، موشک «فاتح۱۱۰» حزب‌الله لبنان، موشک «تشرین» ارتش سوریه، موشک بالستیک «جمال۶۹» نجباء عراق، موشک «قدس۲» انصارالله یمن و موشک «سجیل» در معرض دید عموم قرار گرفته بود.

جلوه‌های حضور
حضور دهه نودی‌ها در راهپیمایی امسال روز قدس به‌ویژه در میدان‌ انقلاب، از نکات جالب توجه مراسم دیروز بود که در میدان انقلاب‌اسلامی به‌شکل ویژه‌ای به‌چشم آمد. مقام‌های لشکری و کشوری نیز در بین صفوف به‌ هم پیوسته مردمی حضور یافتند که ازجمله آنها می‌توان به سیدمجتبی خامنه‌ای؛ فرزند مقام معظم رهبری، سیدابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف  و جمعی از نمایندگان، محمد مخبر؛ معاون اول رئیس‌جمهور، صادق آملی‌لاریجانی؛ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی شمخانی؛ دبیر شورای‌عالی امنیت‌ملی، محمدباقری؛ رئیس ستادکل نیروهای مسلح، حسین سلامی؛ فرمانده‌کل سپاه و محمد اسلامی؛ رئیس سازمان انرژی‌اتمی اشاره کرد. در پایان مراسم حماسی دیروز، راهپیمایان با تکبیرهای دشمن‌شکن خود، قطعنامه پایانی راهپیمایی روز جهانی قدس که در 7بند قرائت شد را تأیید کردند. سردار حسین سلامی، فرمانده‌کل سپاه در سخنرانی پیش‌ از خطبه‌های نمازجمعه روز قدس امسال گفت: دیگر فصل آن جنایات غم‌انگیز برای فلسطین گذشته است، فلسطین از دست‌های خالی عبور کرده و مسلح است و مردانش در میانه میدان آماده نبرد هستند. وی افزود: ما به اسرائیلی‌ها می‌گوییم شما که فکر می‌کردید لایه‌های ضخیم امنیت می‌تواند امنیتی‌ترین رژیم عالم را که مانند یک پادگان است، از حملات فلسطینی‌های قهرمان نجات دهد، دیدید که شهید محمدحسین، فتحی حازم و شهید ضیاء چگونه یک‌شبه ارتش و قوای امنیتی را شکست دادند. شما شلیک هزاران راکت نیروهای فلسطینی در «سیف‌القدس» را دیدید و حزب‌الله را مانند شیر در شمال سرزمینی که اشغال کرده‌اید، می‌بینید. شما درهم شکستگی رژیم‌تان را می‌بینید. شما می‌بینید که آمریکا تکیه‌گاه مطمئنی برای شما نیست و کاخ‌سفید به‌همراه نظام امنیتی شما «لانه عنکبوت» است.
سردار سلامی با بیان اینکه از 74سال پیش با معماری‌ آمریکا و مهندسی اروپا و کشورهای مرتجع عرب و رژیم صهیونیستی 38طرح برای بقای این رژیم طراحی شد، گفت: از «کمپ دیوید» تا «پیمان اسلو»، «مادرید»، «شرم‌الشیخ»، «مریلند» و بعد هم «معامله قرن» و «نقشه راه» و امروز «طرح صلح آبراهام»، اما امروز فلسطینی‌ها به این حقیقت رسیده‌اند که با کاغذ پاره نمی‌توان امنیت و بازگشت به سرزمین مادری را آرزو کرد.

مکث
رئیسی: آزادی قدس حتمی است 

رئیس‌جمهور باحضور در راهپیمایی روز قدس، با بیان اینکه آینده فلسطین را نوجوانان و جوانان مجاهد رقم خواهند زد، گفت: ما براساس وعده خداوند، آزادی قدس را حتمی می‌دانیم و حرکت عظیمی که امروز در قالب راهپیمایی شاهد آن هستیم، نماد همبستگی امت اسلامی است که به نابودی رژیم صهیونیستی منتهی خواهد شد. سیدابراهیم رئیسی درباره پیام حضور پررنگ جوانان و نوجوانان در این راهپیمایی نیز عنوان کرد: پیام این حضور این است که امروز این جوانان و نوجوانان فلسطینی و محور مقاومت هستند که ابتکار عمل را در میدان عمل به‌دست گرفته‌اند و در حال رقم زدن سرنوشت مقاومت طولانی ملت فلسطین هستند. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه‌قضاییه نیز که همگام با مردم روزه‌دار در راهپیمایی روزجهانی قدس حاضر شده بود، با بیان اینکه مردم مظلوم فلسطین ده‌ها سال است مورد ظلم و ستم صهیونیست‌ها قرار دارند، جریان مقاومت در جهان اسلام را جریانی پویا، زنده و رو به‌جلو دانست و گفت: امروز در شرایطی قرار داریم که باوجود نزدیکی زوال و هزیمت صهیونیست‌ها، برخی کشورهای مرتجع درپی عادی‌سازی روابط خود با این رژیم غاصب و جنایتکار هستند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز در جریان راهپیمایی دیروز با بیان اینکه امت اسلامی بر این باورند که فلسطین موضوع اول جهان اسلام است، گفت: حضور مردم و امت اسلامی در همه کشورها و شهرهای دنیا و به‌ویژه در ایران، نشان‌دهنده اوج وحدت و روحیه مبارزه با رژیم صهیونیستی بوده و نشان می‌دهد هنوز روحیه مبارزه زنده است و وحدت در امت اسلامی وجود دارد، 

این خبر را به اشتراک بگذارید