• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 10 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159585
+
-

روشنفکران و شکست در پیامبری


نخبگان علمی یا روشنفکران در غرب چه کسانی هستند؟ چه مدعایی دارند؟ و در ادعای خویش تا چه مقدار کامیاب بوده‌اند؟ کتاب حاضر در پاسخ به سؤالات فوق به نگارش درآمده است. نویسنده با بررسی تغییرات نظام آموزش و نظام سیاستگذاری در آمریکا و سایر کشورهای اروپایی در دهه‌های اخیر نشان می‌دهد که روشنفکران یا نخبگان علمی اکنون بیش از پیش وارد حوزه حکومت شده‌اند.
نویسنده معتقد است دانش نظری در علوم انسانی که در گذشته به‌صورت مستقیم با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پیوند نداشت، در دهه‌های اخیر هم درنظر نخبگان علمی و هم نزد سیاستگذاران، به‌عنوان دانشی برای پیش‌بینی و حل مشکلات آینده دیده شده است. همین نگاه موجب شده است که - به بیانی استعاری - روشنفکران غربی خود را در لباس پیامبری ببینند که «جامعه را به سبب قصورش مورد نکوهش قرار می‌دهند و برای نیل به آینده موعود مردم را موعظه و هدایت می‌کنند.» فی‌المثال فراصنعتی‌گرایانی همچون تافلر به خوبی «آینده» و سرزمین موعود آن را می‌شناسند و بنابراین به ما می‌گویند که چه باید بکنیم و چه نباید بکنیم، چه مهم است و چه مهم نیست، چه اولویت دارد و چه ندارد.
نویسنده سعی دارد از این نقش اجتماعی – سیاسی ادعایی روشنفکران در جامعه غربی افسون‌زدایی کند. این اثر که به قلم ایوا اتزیونی هالوی و زیرنظر تی.بی.باتامور نوشته شده با ترجمه ‌ حسین کچوئیان از سوی نشر کتاب فردا به فارسی منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :