• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 24 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15955
+
-

رشت مقصد سرمایه‌گذاران می‌شود

رئیس شورای شهر: در این شورا برای برخی از پروژه‌ها مستقیما با سرمایه‌گذار وارد مذاکره شده‌ایم

شهری
رشت مقصد سرمایه‌گذاران می‌شود




وحیده اسماعیلی | خبرنگار – رشت:

خبرهای خوبی درباره توسعه رشت به گوش می‌رسد. رشت بزرگ‌ترین شهر شمال کشور  سال‌هاست در انتظار توسعه و پیشرفت به سر می‌برد و این میسر نمی‌شود مگر با ورود  سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در بخش‌های مختلف زیربنایی، زیرساختی و گردشگری شهر. 

زمستان گذشته شهردار درحاشیه اجلاس دو روزه شهرداری با سرمایه‌گذاران، تفاهمنامه‌های مختلفی با هدف توسعه و پیشرفت این شهر با برخی از سرمایه‌گذران منعقد کرد. اما این تفاهم‌نامه‌ها که عمدتا حول محور ساماندهی تالاب عینک، رودخانه‌های گوهر رود و زرجوب، ساخت چندین هتل و مجموعه‌های توریستی، تفریحی هستند چه زمانی به مرحله اجرا و شروع عملیات خواهند رسید؟ این را که آیا تا کنون این تفاهمنامه‌ها توانسته‌اند روند اجرایی مناسبی را طی کنند، از اعضای شورای شهر و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری رشت جویا شدیم. 


فراخوان‌های جذب سرمایه‌گذار 

 یک عضو شورای شهر رشت در این زمینه گفت: افزایش سرانه اقامتی و کمپینگ در رشت برای ما بسیار مهم است. رشت می‌تواند مقصد گردشگری باشد و ما احتیاج داریم مسافران را در شهر نگه داریم، لذا ساخت اقامتگاه‌های مختلف مهم است. «جلال‌الدین محمد شکریه» ادامه داد: مهم‌ترین پروژه‌هایی که در این قراردادها به امضا رسیده شامل ایجاد تفرجگاه، پارک 450 هکتاری، ساماندهی رودخانه‌ها و ساخت زباله‌سوز است که در حال برنامه‌ریزی برای چگونگی مشارکت سرمایه‌گذاران در این بخش هستیم. 

شکریه در خصوص ساماندهی تالاب عینک نیز افزود: ساماندهی تالاب عینک باید هر چه زودتر به فراخوان گذاشته شود و در مجموعه مدیریت شهری از هر سرمایه‌گذاری که پیشینه لازم در این کار را داشته باشد استقبال می‌کنیم. بقیه پروژه‌ها نیز در قالب تفاهمنامه امضا شده باقی مانده‌اند که باید هر چه زودتر تکلیف اجرای آنها مشخص شود. در آخرین جلسه با سازمان سرمایه‌گذاری فراخوان‌های جذب سرمایه‌گذار برای اعلام عمومی به تصویب رسیده است.


روند پروژه‌های سرمایه‌گذاری 

رئیس شورای اسلامی شهر نیز با بیان اینکه از روند پروژه‌های سرمایه‌گذاری رضایت ندارم گفت: فعلا منتظر به نتیجه رسیدن این تفاهمنامه‌ها هستیم. 

«امیر حسین علوی» ادامه داد: در هفته گذشته فراخوان جدیدی برای جذب و شناسایی سرمایه‌گذار تصویب شده است. اما سرعت عمل مسئولان در انجام کارها و آماده‌سازی بسترهای مشارکت سرمایه‌گذاران بسیار پایین است و فعالیت لازم را ندارند و تا کنون نتوانسته‌اند نتیجه مناسبی در حوزه     سرمایه‌گذاری بگیرند. در حالی که برخی ازاین پروژه‌ها کوچک هستند و به راحتی و با سرمایه‌های کمتری قابلیت اجرا دارند. رئیس شورای شهر افزود: در مجموعه شورای شهر مستقیما برای برخی از پروژه‌ها وارد مذاکره با سرمایه‌گذار شدیم و تلاش داریم برای چند زمین که مناسب اجرای پروژه‌ها هستند سرمایه‌گذار جذب کنیم. 

علوی تاکید کرد: امضای تفاهمنامه با اجرای آن تفاوت دارد، چراکه باید برای اجرای آنها، قرارداد حقوقی منعقد شود که تا به امروز شاهد این اتفاق نبوده‌ایم و از عملکرد دفتر سرمایه‌گذاری شهرداری رشت راضی نیستم. 


بازنگری در برخی از تفاهمنامه‌ها لازم است

عضو کمیسیون بودجه شورای شهر رشت نیز در این باره گفت: تفاهمنامه‌های زیادی هستند که باید به مرحله قرارداد برسند، ولی هنوز این اتفاق نیفتاده است. از سوی دیگر شهرداری هم منتظر اعلام بودجه است تا در ردیف‌های بودجه مهم‌ترین پروژه‌ها مشخص شوند. 

«فرهام زاهد» رودخانه‌های رشت را از مهم‌ترین محورهای تفاهمنامه‌ها دانست و گفت: برخی پروژه‌ها هستند که باید مورد بررسی قرار گیرند. ممکن است در بررسی موضوعات، موارد جدیدی جایگزین شود، لذا باید بازنگری در تفاهمنامه‌ها صورت بگیرد تا بسترهای لازم برای آنهایی که قرار است به اجرا برسند، فراهم شود.

زاهد درباره اختصاص بودجه به برخی از پروژه‌ها گفت: شهرداری به درآمدهای خود نگاه می‌کند. ما در بودجه ردیف‌های مشخصی داریم. اما سرمایه‌گذاری‌های شهری دوسویه است. بخشی از بودجه شهرداری تامین می‌شود و بخشی را نیز خود سرمایه‌گذار تامین می‌کند. شهرداری بسته به میزان درآمدزایی، هزینه‌های لازم را برای پروژه‌ها انجام می‌دهد. وی تاکید کرد: در ابتدای سال قرار داریم و برای اینکه بگوییم شهرداری در پروژه‌های سرمایه‌گذاری چقدر آورده بودجه خواهد داشت، زود است. 
با این وجود به نظر می‌رسد شهرداری باید تلاش ویژه‌ای کند تا سرمایه‌گذاری‌های رشت که در قالب تفاهمنامه امضا شده، شکل اجرایی به خود بگیرد تا شهر از رکود یک ساله‌ در زمینه اجرای پروژه‌های عمرانی، خارج شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید