• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 10 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159543
+
-

حرکت موفقیت آمیز بازوی روباتیک جدید ایستگاه فضایی

یک بازوی رباتیک جدید برای ایستگاه فضایی بین‌المللی نخستین حرکت خود را با موفقیت انجام داد. در این حرکت موفقیت آمیز، دو فضانورد روس با انجام دویست و پنجاهمین راهپیمایی فضایی، این بازو را تنظیم کردند و آن را ارتقا دادند.
به گزارش اسپیس، اولگ آرتمیف و دنیس ساتیف مهندسان پرواز اکسپدیشن 67، به کاری که یک هفته پیش در راهپیمایی فضایی آغاز کردند، ادامه دادند تا بازوی رباتیک جدید اروپایی (ERA) را برای استفاده در بخش روسی ایستگاه فضایی تجهیز و پیکربندی کنند. پیاده‌روی فضایی 7ساعته و 42دقیقه‌‌ای آنها با برداشتن نخستین گام‌‌های کوچک از دور بیرونی مجموعه مداری به اوج رسید.
زمانی که یکی از دو عامل انتهایی بازو طی راهپیمایی 3ساعت و 4دقیقه‌ای فضایی جدا شد، آرتمیف فریاد زد: بله این بازو شروع به حرکت کرد.
این بازو با نام ERA که از سوی آژانس فضایی اروپا ارائه شده است نخستین بازویی است که می‌تواند به قسمت بیرونی بخش روسی ایستگاه بین‌المللی فضایی خدمات رسانی کند. بازوهای دیگر این مجموعه، Canadarm2و سیستم دستکاری از راه دور ماژول آزمایشی ژاپنی (JEMRMS)، در بخش عملیاتی ایالات متحده (USOS) ایستگاه قرار دارند و نمی‌توانند به اندازه کافی گسترش پیدا کنند تا به بسیاری از مناطق مورد نیاز در طرف روسیه دسترسی داشته باشند.
بازوی رباتیک ERA نیز مانند Canadarm2، مثل یک کرم کوچک حرکت می‌کند و بین نقاط پایه ثابت قرار می‌گیرد. این بازوی 11.3متری می‌تواند هم از داخل و هم از خارج ایستگاه هدایت شود. آرتمیف و ماتیف برای رسیدن به نقطه مورد نظر در نخستین حرکت، ابتدا دریچه را باز کردند و از ماژول تحقیقاتی کوچک پویسک خارج شدند تا پیاده ‌روی فضایی را آغاز کنند. آنها پس از استفاده از بازویی با نام استرلا که پیش از بازوی رباتیک اروپایی، تنها وسیله جابه‌جایی فضانوردان و تجهیزات در سراسر بخش روسی بود، برای رسیدن به محل کار خود در کنار ماژول نائوکا، مشغول برداشتن عایق‌هایی شدند که انتهای بازو را پوشانده بودند. این دومین راهپیمایی فضایی ماتیف بود که اکنون 14ساعت و 19دقیقه را خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی سپری کرده است. در مجموع، فضانوردان و ستاره شناسان از سال 1998تاکنون 1583ساعت و 44دقیقه یا 65روز و 22ساعت و 44دقیقه را در راهپیمایی‌های فضایی خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی سپری کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید