• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 10 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159532
+
-

آماربازی

15
تیم نساجی با پیروزی در فینال جام حذفی تبدیل به پانزدهمین تیمی شد که افتخار قهرمانی در این جام را به‌دست می‌آورد. پیش از این تیم‌های استقلال، پرسپولیس، صبا، نفت و سایپا از تهران، ذوب‌آهن و سپاهان از اصفهان، شاهین و فولاد از اهواز، فجرسپاسی و برق از شیراز، ملوان از انزلی، تراکتور از تبریز و بهمن از کرج سابقه قهرمانی در این جام را داشتند. نساجی با این قهرمانی نوبرانه، هم نام خودش را به‌عنوان پانزدهمین تیم به لیست تیم‌ها اضافه کرد و هم قائمشهر را تبدیل به هشتمین شهری کرد که جام حذفی ایران را برنده شده است. رکورددار قهرمانی در این جام همچنان استقلال است که با 7قهرمانی، یک جام بیشتر از پرسپولیس دارد.

08
در طول فینال جام‌حذفی، گزارشگر مسابقه بارها یادآوری کرد که علی دایی و علی پروین با 3عنوان قهرمانی، مربیان رکورددار این جام هستند. او اصرار داشت در این میان نام بهمن صالح‌نیا را از قلم بیندازد که خیلی زودتر از دایی و پروین 3بار جام حذفی را با تیم ملوان به خانه برده بود. صالح‌نیا به‌عنوان اسطوره باشگاه ملوان شناخته می‌شود و در انزلی همان جایگاهی را دارد که پروین و مرحوم پورحیدری در پرسپولیس و استقلال دارند. او در سال‌های 1355، 1365و 1369 با ملوان قهرمان جام‌حذفی شد و آخرین قهرمانی‌اش را با بردن پرسپولیس و استقلال در نیمه‌نهایی و فینال به‌دست آورد. دایی و پروین هم 3قهرمانی دارند و پورحیدری، قلعه‌نویی، بوناچیچ، گل‌محمدی و ساکت الهامی 2بار این جام را برده‌اند.

04
سپاهان با 4بار رسیدن به فینال و پیروزی در هر 4فینال از این لحاظ صاحب رکوردی ویژه در تاریخ جام حذفی است. استقلال و پرسپولیس به‌ترتیب 6 و 2بار در فینال شکست خورده‌اند. فرهاد مجیدی در همین دو سه‌سال اخیر به‌تنهایی تعداد شکست‌های استقلال در فینال را از 4 به 6 رسانده است. ذوب‌آهن از 5فینال به 4قهرمانی رسیده و فقط یک‌بار در فینال به فجرسپاسی باخته است. ملوان اما تعداد باخت‌هایش در فینال بیشتر از بردهاست؛ این تیم 7بار فینالیست شده و 3بار به قهرمانی رسیده است. نساجی امسال به جمع تیم‌های شاهین اهواز، سایپا و فولاد رسید که فقط یک‌بار به فینال رسیده‌اند اما همان یک‌بار جام را به خانه برده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید