• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 8 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159501
+
-

همشهری گزارش می‌دهد

کاهش ارتفاع تورم در 31استان

گزارش
کاهش ارتفاع تورم در 31استان

 مقایسه نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین1400 و فروردین1401 نشان از کاهش محسوس ارتفاع تورم دارد به‌گونه‌ای که نرخ تورم نقطه‌ای در سطح کشور کاهش 13.9درصدی را تجربه کرده است. این روایت رسمی مرکز آمار ایران است که می‌گوید نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در استان سیستان و بلوچستان در جنوب‌شرقی ایران از 50.7درصد در فروردین پارسال به 26.1درصد در فروردین امسال رسیده یعنی تقریبا نصف شده است.
به گزارش همشهری، داده‌های رسمی حکایت از آن دارد که در مقایسه فروردین امسال با فروردین سال گذشته کاهش نرخ تورم 18استان سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، کردستان، همدان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، زنجان، خوزستان، کرمانشاه، فارس، اردبیل، خراسان‌رضوی، آذربایجان‌شرقی، لرستان، بوشهر، خراسان‌‌جنوبی، آذربایجان‌غربی و گلستان بیشتر از میانگین کشوری بوده است. این گزارش در حالی نشان از کاهش 24.6درصدی تورم نقطه‌به‌نقطه در استان سیستان و بلوچستان و بیش از 20درصد در استان‌هایی چون خراسان‌شمالی، کردستان، همدان و ایلام دارد که نرخ تورم نقطه‌ای در فروردین پارسال تا فروردین امسال در استان مازندران 4.8درصد، قم 6.5درصد، هرمزگان 7.8درصد و گیلان 8.5درصد پایین آمده است.
به گزارش همشهری، بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین امسال مربوط به استان مازندران به میزان ٤٣، ٧درصد و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان به میزان ٢٦.١درصد برآورد شده است. این در حالی است که کمترین میزان نرخ تورم ماهانه در ماه گذشته در استان زنجان با 2.1درصد و بالاترین هم در استان بوشهر با 5.5درصد ثبت شده است. این گزارش می‌افزاید: شهروندان ساکن استان کهگیلویه و بویراحمد در فروردین امسال بالاترین فشار تورم سالانه معادل 47.4درصد و ساکنان استان‌های سیستان و بلوچستان و همدان هم کمترین فشار تورم سالانه به میزان ٣٤.٧درصد را تجربه کرده‌اند.

توزیع تورم شهری 
مرکز آمار با اعلام نرخ تورم ماهانه 3.2درصدی در فروردین امسال آن‌ هم در نقاط شهری ایران می‌گوید: بیشترین سرعت رشد ماهانه سبد هزینه مصرفی خانوارهای شهری در استان بوشهر با 5.2درصد و کمترین هم در استان زنجان با 2درصد، رصد شده است. 
همچنین بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه نقاط شهری در نخستین ماه سال‌جاری را شهرنشینان مازندرانی با 42.5درصد و کمترین را شهرنشینان سیستان و بلوچستان با 26.4درصد تجربه کرده‌اند. این در حالی است که در شاخص تورم سالانه بالاترین نرخ به نقاط شهری کهگیلویه و بویراحمد با 45.7درصد و پایین‌ترین نرخ به نقاط شهری استان سیستان و بلوچستان با 34.5درصد اختصاص داشته است.

بالا و پایین تورم روستایی
تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد سرعت رشد تورم روستایی در فروردین امسال نسبت به اسفند پارسال به 4درصد رسیده که این سرعت در نقاط روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد ٧.٧درصد (بیشترین) و در استان‌های تهران و زنجان ٢.٢درصد(کمترین) بوده است. این گزارش می‌افزاید: بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در روستاها طی فروردین امسال مربوط به استان‌ کهگیلویه و بویراحمد(٤٧.٣ درصد) و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان(٢٥.٥درصد) بوده و بالاترین نرخ تورم سالانه را خانوارهای روستایی ساکن استان کهگیلویه و بویراحمد با فشار ٥٠.٨درصد و کمترین را ساکنان روستاهای استان‌‌ همدان با فشار ٣٣.٢درصد تجربه کرده‌اند.

معمای کاهش تورم
مرکز آمار در حالی نرخ تورم سالانه در فروردین امسال را 39.2درصد برای کل کشور برآورد کرده که فقط استان‌های خراسان رضوی، کرمانشاه، خوزستان، سمنان، تهران، قم، همدان و سیستان و بلوچستان نرخ تورم کمتر از میانگین کشوری را تجربه کرده و 23استان دیگر با نرخ تورم بالاتری فروردین امسال را پشت سر گذاشته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید