• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 8 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159486
+
-

اقتصاد؛ پاشنه‌آشیل صهیونیست‌ها

چطور چیزی که اشغالگران به آن می‌بالند، روزی آنها را به نابودی خواهد کشاند؟

مجید حسین‌خانی؛ روزنامه‌نگار

تاریخ شکل‌گیری رژیم جعلی  صهیونیستی همواره با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده، اما آنچه از روابط این رژیم با کشورهای جهان برمی‌آید، این است که رژیم صهیونیستی در تمام ابعاد به اقتصاد وابسته است. در سال‌های اخیر رژیم صهیونیستی نتوانسته آن‌چنان‌که باید امنیت شهروندان یهودی خود را حفظ کند. اقتصاد اما زمینه‌ای است که رژیم صهیونیستی توانسته همواره خود را در آن موفق نشان دهد و نمودارهای کلی عملکرد این رژیم مطلوب بوده است.

جذب سرمایه‌گذاری فراوان
رژیم صهیونیستی دارای اقتصاد سرمایه‌داری مدرن با فناوری بالا و پررونق است که در جذب سرمایه‌گذاری خارجی قابل ‌توجه عمل کرده است. این رژیم، دارای یک اقتصاد باز و مبتنی بر بازار و براساس مشارکت بخش دولتی است که توانسته بخش خصوصی را نیز فعال کند. ویژگی مهم اقتصاد رژیم صهیونیستی این است که توانسته در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری جهانی زیادی را جذب کند و 2زمینه‌ فناوری اطلاعات و تسلیحات نظامی مهم‌ترین نقاط قوت رژیم صهیونیستی به‌شمار می‌آید. با توجه به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و استفاده از فضای مناسب برای آشتی دوباره با کشورهای مختلف مانند روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان و قزاقستان و این اواخر کشورهای عربی و همچنین ریاست‌جمهوری ترامپ در سال‌های گذشته و همراهی‌اش با این رژیم، باعث شد تا شاهد روند روبه‌رشد اقتصادی اسرائیل باشیم و طبق ادعای این رژیم به این رشدش نیز ادامه خواهد داد.

رشد اقتصادی
باید توجه داشت که رژیم صهیونیستی رتبه‌ خوبی را از لحاظ اقتصادی در منطقه دارد و توانسته در زمینه‌های مختلف اقتصادی پیشرفت‌هایی را داشته باشد. برای نمونه این رژیم توانست خود را در زمینه‌ نوسازی تجهیزات نظامی ازکارافتاده در سطح بین‌المللی به‌عنوان یک برند نشان دهد و با حدود 50کشور جهان قراردادهایی را در این زمینه منعقد کرده است؛ که هیچ کشور دیگری توانایی چنین کاری را ندارد. بخش تحقیقات بانک مرکزی رژیم صهیونیستی نشان داده که اقتصاد این رژیم در سال2016، 3.5درصد رشد داشته است. این رشد اقتصادی مدیون راهبرد تازه‌ای است که رژیم صهیونیستی برای رسیدن به آن تمام توان خود را به‌کار گرفته و آن تبدیل شدن به قطب فناوری اطلاعات جهان است.

روی دیگر اقتصاد اشغالگران
نقاط قوت یادشده اما باعث نمی‌شود تا ضعف‌های جدی اقتصاد رژیم صهیونیستی نادیده گرفته شود. اقتصاد رژیم صهیونیستی همانگونه که گفته شد پیوند عمیقی با مقوله‌ امنیت دارد و رابطه‌ خطی این دو فاکتور باعث شده تا رژیم صهیونیستی همواره آسیب‌پذیری بالایی را در نظام خود احساس کند. از آن جمله می‌توان به جنگ‌های یکی، 2دهه‌ اخیر اشاره کرد که هرچند مدت این جنگ‌ها بسیار کوتاه بوده، اما ضربه‌های جدی به اقتصاد این رژیم وارد کرده است؛ به‌صورتی که رژیم صهیونیستی حتی توان جنگ‌های طولانی‌تر از یک ماه را نیز نداشته است. نسبت رشد اقتصاد رژیم صهیونیستی در 3سال گذشته منتهی به 2016، 2.5درصد بوده که با درنظر گرفتن رشد سالانه جمعیت به‌معنای رشد اقتصادی صفر است. دیوید برودت، رئیس بانک لئومی هشدار داده که تمرکز تل‌آویو بر مشکل مسکن سبب شده چالش‌های بزرگی را که اقتصاد رژیم صهیونیستی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، نادیده گرفته شود. پروفسور لیاو لایدرمن، از اقتصاددانان بانک هپوعالیم، هم زمانی گفته بود روند رشد پایین اقتصاد ادامه خواهد داشت و اگر تغییرهایی در آینده رخ ندهد رشد اقتصاد منفی خواهد شد.

معضل نارضایتی‌های اجتماعی
از آنجایی‌که رشد جمعیت با رشد اقتصادی رژیم صهیونیستی تقریبا برابری می‌کند، در آینده‌ نزدیک مردم رژیم صهیونیستی با یک بازار بدون رشد و دستمزد ثابت روبه‌رو خواهند بود که اعتراضات داخلی را افزایش می‌دهد. بیش از 30درصد از خانه‌های ساخته شده برای مهاجران با بدهی به کابینه‌ رژیم صهیونیستی مواجه هستند. ناامنی‌های مقطعی شکل‌گرفته از جنگ‌ها نیز بر شدت نارضایتی‌ها افزوده است؛ به علاوه که شهروندان این رژیم در روزهای عادی نیز عمیقا احساس امنیت ندارند. در طول جنگ 8روزه(2012)، نظرسنجی صورت گرفته توسط روزنامه‌ «معاریو» از نارضایتی 72درصدی صهیونیست‌ها از امنیت موجود در سرزمین‌های اشغالی خبر می‌داد.

چه خواهد شد؟
با همه توصیفات و نقاط ضعف موجود نباید فراموش کرد که نظام رژیم صهیونیستی، ازجمله دولت‌های مدرن به‌شمار می‌آید که با کمک متحدانی مانند آمریکا و اتحادیه اروپا توانسته در بسیاری از زمینه‌ها به پیشرفت‌های چشمگیری دست یابد. در تمام شاخص‌های توسعه‌یافتگی، رژیم صهیونیستی توانسته رتبه‌هایی مشابه کشورهای اروپایی کسب کند.
 با وجود این، برای هر اقتصادی هر چقدر هم که قدرتمند و بزرگ باشد، راهکارهایی جهت مقابله با آن وجود دارد. به عنوان مثال اقتصاد کشوری مانند آمریکا نیز چندبار دچار رکود شده و تا مرز فروپاشی رفته است و در آخرین مورد آن بحران مسکن و بدهی خریداران خانه موجب بروز بحران اقتصادی در این کشور شد. این اصل در مورد اقتصاد رژیم صهیونیستی نیز صدق می‌کند که هر چند وجود هم‌پیمانان قدرتمندی چون آمریکا و اروپا اقتصاد این رژیم را تا حدودی بیمه کرده، اما ضعف‌های بنیادی ناشی از مسائل ژئوپلیتیک و روابط بین‌الملل همواره راه شکست این اقتصاد را باز گذاشته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید