• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 7 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159431
+
-

گرینویچ/دانشجوی دکتری در 13سالگی


مینه‌سوتا: یک پسر نوجوان ۱۳ساله امسال مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه مینه‌سوتا دریافت کرده و در مقطع دکترا مشغول تحصیل خواهد شد. براساس گزارش ای‌بی‌سی نیوز، این نوجوان که الیوت تانر نام دارد، دوره کارشناسی‌اش را در رشته ریاضی‌ - فیزیک گذرانده و اکنون دارای معدل بسیار خوب 3.78 از این دانشگاه معتبر در آمریکاست. تانر می‌گوید:«شوقی باورنکردنی به فیزیک دارم. همیشه از مهم‌ترین کارهای مورد علاقه‌ام بوده که می‌خواستم انجام دهم.» قصه این فیزیکدان کوچک را حتی مشاهیر دنیای سرگرمی هم شنیده‌اند: بازیگران مجموعه تلویزیونی «شلدون جوان» که محصول جانبی (spin-off) مجموعه طنز «تئوری بیگ‌بنگ» بوده است، نیز به مناسبت نقش اول این مجموعه - یک فیزیکدان نظری جوان - از نزدیک با الیوت تانر آشنا شده‌اند. ایان آرمیتیج که نقش «شلدون جوان» را دارد، با الیوت - که به‌نوعی همزاد او در دنیای واقعی محسوب می‌شود، یکدیگر را ملاقات کرده‌اند و الیوت از مخاطبان و طرفداران این مجموعه است.

حراج کتاب قافیه‌ها

 لندن: در زمانه‌ای که اصولا زنان را در حلقه‌های ادبی و علمی راه نمی‌دادند، 3‌خواهر همگی در ادبیات، صاحب جایگاهی قابل توجه شدند و حالا کتاب مینیاتوری یکی از آنها به قیمت یک میلیون و 250هزار دلار فروخته شده است. خواهران برونته در ادبیات جهان شهرت دارند و کتابی که زیر چکش حراج رفت و رکورد‌هایی را جابه‌جا کرد، کتاب مینیاتوری «شارلوت برونته» با نام «کتاب قافیه‌ها» بود. به گزارش دیلی‌میل، این دست‌نوشته‌های مینیاتوری شامل ۱۰شعر است که شارلوت برونته آنها را در سال۱۸۲۹ میلادی و هنگامی‌ که ۱۳سال داشت، سروده بود. انجمن ادبی بریتانیایی که این کتاب را خریده اعلام کرد که آن را به موزه اختصاص داده شده به شارلوت برونته در بریتانیا اهدا خواهد کرد. موزه برونته در روستای هاورث، منطقه‌ای که نویسنده در آنجا بزرگ شده است قرار دارد.

کشف عنکبوت بزن در رو

ووهان: در دنیای حشرات به‌خصوص میان بندپایان اینکه عیال سر جفتش را در لحظه‌ای سرنوشت‌ساز قلوه‌کن‌ کند و آن‌را بخورد، اصلا چیز غریبی نیست و اینگونه از تولید مثل میان بند‌پایان بسیار رواج دارد، حالا چینی‌ها عنکبوتی را کشف کرده‌اند که با وجود اینکه جزو بندپایان است اما یاد گرفته چگونه از مهلکه فرار کند آن هم شتابی برابر 200متر بر مجذور ثانیه(سرعتی 20برابر شتابی که هنگام سقوط آزاد تجربه می‌شود). به‌گزارش یورونیوز، این سرعت سرسام‌آور و فرار از عنکبوت ماده بی‌اعصاب به این علت است عنکبوت‌هایی که به‌دست دانشمندان مجبور به ماندن شدند در کسری از ثانیه سرشان را به باد دادند و توسط نوع ماده خورده شدند. شیچانگ ژانگ، نویسنده اصلی این مقاله از دانشگاه هوبی در ووهان چین درباره این عنکبوت‌های بزن و در رو می‌گوید: عنکبوت‌های ماده شایستگی جنسی عنکبوت‌های نر را براساس توانایی آنها برای فرار قضاوت می‌کردند. او گفت: «یک عنکبوت نر از طریق منجنیق شدن می‌تواند از کانیبالیسم جنسی ماده فرار کند و یک عنکبوت ماده هم می‌تواند جفت نری را با کیفیت بالا انتخاب کند، زیرا عملکرد جنبشی ممکن است مستقیماً با وضعیت جسمانی جفت نر ارتباط داشته باشد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید