• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 6 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159305
+
-

خویش ،به درد سر، انداز

فرهنگ و زندگی
خویش ،به درد سر، انداز

فاطمه عباسی

شبکه اجتماعی فیسبوک که در سال 2004راه‌اندازی شد، سرآغاز انتشار روزانه میلیون‌ها عکس بود و باعث شد تا افراد از خودشان عکس‌هایی بگیرند تا در این شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارند. اینستاگرام هم که بعد از آن به راه افتاد، «سلفی» گرفتن تبدیل به یک مد اجتماعی شد و آدم‌ها با هشتگ سلفی و با دوربین گوشی‌های موبایل از خودشان عکس می‌گرفتند و در این شبکه اجتماعی منتشر می‌کردند. سرانجام همه این اتفاقات باعث شد تا دیکشنری آکسفورد تصمیم بگیرد تا در سال 2013واژه سلفی را به فرهنگ‌نامه لغات خود بیفزاید.
تا چند سال پیش در عکس‌های سلفی قیافه خود شخص مهم بود و بس اما از یک جایی به بعد، بقیه عناصر تصویر هم اهمیت پیدا کرد و آدم‌ها به‌دنبال مناظر یا سلبریتی‌هایی می‌گشتند که سلفی‌هایشان را زیباتر و خاص‌تر کند. اما تب متفاوت بودن باعث شد برخی از افراد مناطق و موقعیت‌های خطرناکی را برای سلفی گرفتن انتخاب کنند و در این بین عده‌ای به‌دلیل یک اشتباه یا سهل انگاری، آخرین سلفی عمرشان را گرفتند که به‌عنوان یادگاری برای اطرافیانشان باقی ماند. شنیدن مرگ هنگام گرفتن عکس سلفی شاید بیشتر شبیه شوخی باشد، اما سال‌های گذشته افراد زیادی بودند که گرفتن سلفی آخرین تجربه زندگی‌شان بوده است.
در6 سال اخیر بیش از 300نفر در اثر گرفتن سلفی‌های خطرناک در دنیا جان خود را از دست داده‌اند. رتبه اول این نوع مرگ‌ها هم به غرق شدن تعلق دارد. دومین علت مرگ در سلفی‌ها، رفتن زیر قطار است. بعد از آن، سقوط از ارتفاع، کشته شدن توسط حیوانات وحشی، سلاح‌های گرم و برق‌گرفتگی است. نخستین حادثه سلفی‌گیری در ایران هم زمانی اتفاق افتاد که 24نفر از دانشجویان اردبیلی پس از پایان امتحانات دی 93تصمیم گرفتند برای خداحافظی به دریاچه شورابیل بروند و دسته جمعی روی دریاچه یخزده چند عکس سلفی به یادگار بگیرند. ضخامت یخ دریاچه کم بود و فشار ناشی از وزن دانشجویان باعث شکسته شدن یخ دریاچه شد و 18نفر از آنها به زیر آب رفتند! اگرچه 16نفر از دانشجویان در همان لحظات اولیه حادثه توسط مردم حاضر در محل از آب بیرون کشیده شدند اما متأسفانه 2دختر دانشجو به‌علت آشنا نبودن با فنون شنا غرق شده و به اعماق دریاچه فرو رفتند. آخرین حادثه این سلفی گرفتن‌ها هم مربوط می‌شود به چند روز پیش که یک پزشک متخصص رادیولوژی و سونوگرافی در گیلان که به همراه خانواده‌اش برای تفریح به آبشار میلاش اشکورات رحیم آباد رفته بود، بر اثر سقوط از آبشار جان خود را از دست داد.
مسلما کسی نمی‌خواهد قربانی چنین اتفاقاتی شود، اما یک حواس‌پرتی کوچک به راحتی می‌تواند یک حادثه بزرگ خلق کند. خلاصه‌اش اینکه فالوور و لایک بیشتر، ارزش این مرگ‌های ناشیانه را ندارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید