• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 6 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159300
+
-

افشای رانت سیاه قیر


رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: برخی شرکت‌های قیرساز حواله‌های دریافتی وکیوم باتوم مرغوب داخلی را با وکیوم باتوم نامرغوب خارجی جابه‌جا می‌کنند که این اقدام به کیفیت راه‌ها ضربه می‌زند. او دستور داده تا همه دستگاه‌های تابعه و ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها به آزمایش مرغوبیت قیر دریافتی اقدام و نتیجه آن را در سامانه توزیع قیر بارگذاری کنند. 
از سوی دیگر، ناصر عاشوری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با اشاره به فسادزا بودن طرح قیر رایگان گفته است: تجربه سال‌های قبل نشان داده حواله‌ها در بازار آزاد داخلی حتی در دوبی زیر قیمت خرید و فروش می‌شود و عامل خراب کردن بازار قیر ایران شده است.
اذعان وزیر راه و شهرسازی و همچنین یک مقام صنفی نشان می‌دهد توزیع قیر رایگان، حتی به حکم قانون، فسادآور و رانت‌آفرین است و سود آن را افراد خاصی به جیب می‌زنند. نقل است که در اقتصاد «ناهار مجانی» وجود ندارد و هرچه که رایگان و مجانی داده شود، به‌معنای آن است که هزینه آن از بیت‌المال پرداخت شده است.
اکنون فرصت خوبی است که دولت و مجلس با آسیب‌شناسی بازار سیاه رانت قیر، این بساط فسادآفرین و مخرب را جمع کنند و نگذارند عده‌ای به بهانه‌های مختلف به سود‌های نجومی دست یابند. قاطی کردن قیر مطلوب با قیر بی‌کیفیت یا فروش حواله‌های قیر رایگان 2روی سکه رانت سیاه در بازار قیر ایران است که ادامه آن با هیچ منطقی قابل دفاع نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید