• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 6 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159271
+
-

کاهش محدودیت از کوچه اختر

حصارهای کوچه اختر هم پس از دسترسی به تلفن و ملاقات‌های خاص برداشته شدند

امنیتی
کاهش محدودیت از کوچه اختر

پس از ۱۱سال و 2ماه از آغاز حصر سران فتنه،  محدودیت‌های فیزیکی منتهی به خانه آنها در خیابان پاستور برداشته شده‌است. این موانع که شامل 2در ابتدای ورودی کوچه اختر تا رسیدن به در خانه بوده با مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی برداشته شده و رفت‌وآمد همسایه‌ها و افراد را تسهیل کرده است.
به‌گزارش همشهری‌آنلاین، نخستین‌بار این خبر را مدیرعامل خبرگزاری میزان در توییتر اعلام و تأکید کرد که البته اصل مراقبت از محصوران همچنان ادامه دارد و فقط محدودیت‌های فیزیکی مقابل خانه برداشته شده است. در طول سال‌های اخیر محدودیت‌های حصر روندی کاهشی داشته و امکان برخی ملاقات‌ها با محصوران و برقراری تماس‌های تلفنی فراهم شده‌است. آنطور که فارس گزارش داده، این روند کاهشی محدودیت‌ها متناسب با رفتارهای محصوران تنظیم شده‌است.

شعارهای بی‌سرانجام
در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ و ۹۶ یکی از شعارهای محوری حسن روحانی رفع حصر بود، اما او نتوانست به این وعده خود عمل کند. تا پیش از آن تدابیر امنیتی حصر در شدیدترین وضعیت قرار داشت. این روند تا دوره نخست ریاست‌جمهوری حسن روحانی ادامه داشت. با این همه هرازگاهی اخباری مبنی بر کاهش محدودیت‌ها اعم از برداشتن حصارها یا ملاقات با محصوران مطرح می‌شد که خانواده آنها، این موضوع را تکذیب کردند. در چنین شرایطی البته رفت‌وآمد عوامل اصلی فتنه ۸۸ به بیمارستان به‌دلیل بیماری و انتشار تصاویری از این رفت‌وآمدها نشان داد که آنها گاهی از حصر خانگی خارج شده‌اند. همچنین از سال ۹۹ و اواخر دولت دوم روحانی نیز اعلام شد که امکان ملاقات‌هایی با تأیید نهادهای امنیتی فراهم شده‌است. اما از این امکان مهدی کروبی استفاده بیشتری کرد و عکس‌هایی از او در محافل سیاسی منتشر شد. همچنین اعلام شد که او هر هفته می‌تواند با مهمان‌هایی که نهادهای امنیتی آنها را تأیید کرده‌اند، دیدار کند. 
همچنین از سال ۹۹ در ادامه روند کاهش محدودیت‌ها اجازه تماس تلفنی به آنان نیز داده شد. در فاصله کوتاهی برخی از شخصیت‌های سیاسی از تماس میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با آنها خبر دادند که رئیس دولت اصلاحات، محمدرضا خاتمی، حجت‌الاسلام هادی خامنه‌ای و آیت‌الله بیات زنجانی ازجمله این افراد بودند و اخبار این تماس‌ها در رسانه‌ها و فضای مجازی بازتاب‌های زیادی داشت.

محدودیت‌ها در دولت سیزدهم کمتر می‌شود؟
با این همه به‌نظر می‌رسد برخلاف تبلیغات و وعده‌های روحانی درباره رفع حصر، او نتوانست دراین باره به نتیجه‌ای برسد و محدودیت‌ها در دولت سیزدهم که هیچ شعاری در این زمینه نداشت به مرور کمتر شده‌است. حصر مصوبه شورای‌عالی امنیت‌ملی است که از ۲۵بهمن ۸۹ و در پی اتفاقات پس از انتخابات سال ۸۸ و اعتراض 2کاندیدای این انتخابات یعنی میرحسین موسوی و مهدی کروبی به نتایج اعلام شده و اصرار بر دروغی به نام تقلب که منجر به آشوب در کشور شد به مرحله اجرا درآمد. همزمان با 8سال دولت روحانی فراکسیون امید مجلس دهم نیز کمیته‌ای برای رفع حصر تشکیل داد، اما این فراکسیون هم کاری از پیش نبرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :