• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 6 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159266
+
-

عماد شرقی؛ جاسوس نظامی یا گروگان سیاسی

در هفته‌های اخیر اسم عماد شرقی در کنار اسامی 3جاسوس آمریکایی دیگر، به‌عنوان افرادی که شانس تبادل برای آنها وجود دارد، برده می‌شود

در روزهای گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا از ایران درخواست کرد که عماد شرقی، شهروند ایرانی-آمریکایی زندانی را هرچه سریع‌تر آزاد کند. بلینکن در توییتی عماد شرقی را یک «گروگان سیاسی» توصیف کرد که به‌مدت 4سال است در ایران زندانی است.
همچنین شبکه بی‌بی‌سی فارسی در یک مستند کوتاه و احساسی از خانواده شرقی، به‌گونه‌ای مدعی شده‌است که این فرد هیچ اقدام خلافی مرتکب نشده و حتی به نقل از همسر وی ادعا کرده برای عماد منع تعقیب خورده است؛ حال آنکه آنچه خانواده شرقی مدعی منع تعقیب هستند، مربوط به حذف بعضی از عناوین اتهامی جزئی و اثبات اتهام همکاری با دولت‌های متخاصم است و در دیگر موارد اتهامی، منع تعقیب صادر شده‌است.
در هفته‌های اخیر، اسم عماد شرقی در کنار اسامی 3جاسوس آمریکایی دیگر، به‌عنوان افرادی که شانس تبادل برای آنها وجود دارد، برده می‌شود. براساس گزارش فارس، او در ژانویه سال۲۰۲۱ به اتهام «جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی» به ۱۰سال زندان محکوم شد. شرقی نخستین‌بار در اردیبهشت سال1397 بازداشت شد و تا دی‌ماه همان سال در زندان ماند و با قید وثیقه آزاد شد، اما قبل از برگزاری دادگاه تجدیدنظر، قصد فرار از ایران را داشت. این درحالی‌است که در هفته‌های گذشته، جریان ضد‌انقلاب به واسطه دستور شبکه جاسوسی غربی، این خط را پیش می‌برند که جمهوری اسلامی اقدام به گروگان‌گیری اتباع دوتابعیتی برای اخذ پول می‌کند، اما به این سؤال پاسخ نمی‌دهند که چرا اکثریت اتباعی که دستگیر می‌شوند، به‌دنبال جاسوسی و علاقه‌مند به جاسوسی در صنایع نظامی و هسته‌ای جمهوری اسلامی هستند و اسنادی که از آنها به‌دست می‌آید، این علاقه‌مندی‌ها را اثبات می‌کند؟

جاسوسی در پوشش تجارت
عماد ادوارد شرقی، در سال2016 با هدف فعالیت اقتصادی و در پوشش تاجر وارد ایران شد، اما فعالیت اقتصادی عملا پوششی برای رفتارهای جاسوسی وی در عرصه نظامی به‌خصوص حوزه ترابری و جنگی هلی‌کوپتری بوده‌است؛ درواقع این فرد با کمک همدستانش، اطلاعاتی درباره صنایع هلی‌کوپتری جمع‌آوری کرده که هیچ ارتباطی به عرصه اقتصادی نداشته و اسنادی که از وی کشف‌شده است، از اقدام‌های وی در حوزه جاسوسی نظامی حکایت دارد و احتمالا هدف از این اقدام‌ها، ضربه زدن به زنجیره تأمین قطعات برای تعمیرات هلی‌کوپتر بوده‌است. در کنار اثبات جاسوسی شرقی، یکی از اقدام‌های مشکوک او بعد از آزادی با قید وثیقه و انتظار برای تشکیل دادگاه تجدیدنظر، قصد وی برای فرار از کشور از طریق مرزهای آذربایجان‌غربی بوده  که احتمالا مقصد وی، ترکیه بوده‌است. شرقی حدفاصل برگزاری جلسه‌های دادگاه تا تجدیدنظر، با قرار وثیقه از زندان آزاد و در منزل شخصی خود حضور داشت. در مدت حضور وی خارج از زندان، شبکه جاسوسی متصل به آمریکا برای فراری دادن و انتقال این جاسوس نظامی به خارج از کشور برنامه‌ریزی کرده و تا مرحله اجرا نیز پیش برده بود، اما نکته قابل‌توجه زمانی است که عملیات فرار اجرایی شده‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید