• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 6 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159246
+
-

همشهری دلایل توقف شاخص کل در محدوده 1.5میلیون واحد را بررسی می‌کند

نوسان بورس در نقطه درجا

شاخص بورس بعد از یک دور رشد در حال درجا زدن در کانال یک میلیون و 500هزار واحد است

بورس
نوسان بورس در نقطه درجا

بعد از یک دور رشد شاخص بورس، که از اواخر پارسال شروع شد شاخص بورس همزمان با ورود به کانال یک میلیون و 500هزار واحد در حال درجا زدن است. آمارها نشان می‌دهد یکی از دلایلی که باعث شده از توان شاخص برای رشد بیشتر کم شود، وارد نشدن نقدینگی تازه به بازار سهام است که می‌تواند سوخت لازم را برای رشد شاخص فراهم کند. به زعم تحلیلگران این موضوع ناشی از دلایل بنیادی است.
به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران از 6بهمن ماه پارسال بار دیگر وارد یک روند صعودی شده است و در این مدت 25درصد رشد کرده است. در این مدت ارزش روزانه معاملات خرد هم به شکل محسوسی افزایش یافته و نشان می‌دهد حجم سرمایه‌گذاری در بورس افزایش یافته است. طبق آمارهای موجود از زمان آغاز روند صعودی بورس میانگین ارزش روزانه معاملات خرد که یکی از ملاک‌های مهم برای رشد یا نزول شاخص بورس است 26درصد افزایش یافته و به‌طور میانگین به 5هزار و 500میلیارد تومان رسیده، این میزان معاملات 1200میلیارد تومان بیشتر از میانگین معاملات خرد در نیمه دوم سال گذشته است و به خوبی یکی از دلایل رشد شاخص بورس را در چند ماه گذشته توضیح می‌دهد.
با وجود این، از یک هفته پیش و همزمان با عبور شاخص بورس از محدوده یک میلیون و 500هزار واحد میانگین ارزش معاملات تا حدی کاهش یافته و به سطح 4500میلیارد تومان رسیده، این موضوع موجب شده شاخص بورس در یک محدوده مشخص درجا بزند و توان عبور از محدوده یک میلیون و 550تا یک میلیون و 600هزار واحد را که نوعی مقاومت تکنیکی برای شاخص محسوب می‌شود، نداشته باشد. به زعم تحلیلگران برای عبور شاخص از این محدوده، میانگین ارزش روزانه معاملات خرد باید به مرز 10هزار میلیارد تومان برسد تا سوخت کافی برای رشد شاخص‌های بورس فراهم شود و این به‌معنای تزریق نقدینگی جدید به بازار سهام است. اما دلیل اینکه سرمایه‌گذاران با وجود رشد 25درصدی شاخص در 3ماه گذشته هنوز برای افزایش سرمایه‌گذاری در بورس و تزریق نقدینگی جدید ترغیب نشده‌اند چیست؟

دلایل درجا زدن بورس
آن طور که تحلیلگران می‌گویند بخشی از دلایل اینکه نقدینگی همچون سال‌های 98و 99عطش سرمایه‌گذاری در بورس را ندارد به موضوعات اقتصادی و سیاسی بازمی‌گردد.از یک طرف هنوز تکلیف مذاکرات هسته‌ای مشخص نیست و از سوی دیگر اعمال برخی قوانین اقتصادی ازجمله وضع عوارض صادراتی که می‌تواند به افت درآمد بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس منجر شود، سهامداران را در مورد سیاست‌های اقتصادی دچار تردید کرده و موجب شده سطح معاملات خرد از مرز 5هزار میلیارد تومان تجاوز نکند. به بیان دیگر تردیدهای موجود درباره محرک‌های بنیادی، بازار را با بلاتکلیفی مواجه کرده که البته به زعم تحلیلگران موقت است.
امین امیری، کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: شرایط فعلی بورس نباید موجب نگرانی فعالان بازار سرمایه شود؛ زیرا شرایط فعلی تداوم چندانی نخواهد داشت و بازار سرمایه به‌زودی دوباره صعود خواهد کرد.
 او می‌افزاید: طبیعی است که گروه‌هایی که با اخبار مربوط به مذاکرات رشد کرده بودند، بعد از رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی، در چند ماه گذشته وارد فاز اصلاح شوند. امیری با بیان اینکه توافق هسته‌ای برای بازار سرمایه با اهمیت است، گفت: انتظار می‌رود با افزایش قیمت‌ جهانی کالاهای پایه و افتتاح خطوط جدید تولید، شاخص کل بورس به سقف سال ۱۳۹۹ نزدیک شود و بازار سهام امسال بازده بیشتری نسبت به سایر بازار‌ها نصیب سهامداران کند.
محمد جمالی، کارشناس بازار سرمایه نیز درباره ریسک‌هایی که برخی بخشنامه‌ها به بازار سهام تحمیل کرده، می‌گوید: معتقدم چنانچه بحث دریافت عوارض از صادرات محصولات ازجمله فولاد لغو شود انرژی مثبت به بازار سرمایه وارد خواهد شد زیرا با درنظر گرفتن نسبت‌های قیمت به درآمد (P/E) مناسب شرکت‌ها و سودی که در مجامع تقسیم خواهد شد بازار با رشد مواجه خواهد شد. همچنین با درنظر گرفتن چشم‌انداز مثبت قیمت‌های جهانی، بازار سرمایه هنوز پتانسیل رشد دارد. او با تأکید بر اینکه رشد قیمت جهانی کالاهای پایه هم می‌تواند به رشد شاخص بورس منجر شود، می‌افزاید: روند افزایشی شاخص بورس می‌تواند تا پایان فصل مجامع تداوم داشته باشد؛ مشروط بر آنکه دولت و مجلس تصمیمی که به ضرر شرکت‌ها و صنایع بورس باشد، مانند وضع عوارض صادراتی، اتخاذ نکنند.

آینده بورس
آن طور که تحلیلگران می‌گویند وزن مذاکرات هسته‌ای در محاسبات سهامداران نسبت به چند ماه گذشته کمتر شده و با توجه به رشد قیمت جهانی کالاهای پایه، با فرض شرایط موجود، می‌توان انتظار داشت روند رو به رشد شاخص در ماه‌های آینده ادامه داشته باشد.
بهنام مرادی، کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: تا چند ماه قبل بازار سرمایه فقط بر مبنای توافق و رفع تحریم‌ها یا پایان مذاکرات و تداوم تحریم‌ها به تحلیل سهم‌ها اقدام می‌کرد اما گویا حالا بازار سرمایه به این نتیجه رسیده که نباید به روند مذاکرات وین گره بخورد.
او با بیان اینکه انتشار گزارش‌های ۱۲ ماهه و فصل مجامع، فرصتی برای رشد سهام برخی شرکت‌هاست ادامه می‌دهد: در بازارهای جهانی نیز شاهد افزایش قیمت کالاهای پایه هستیم و با درنظر گرفتن متغیرهای بنیادی به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه رشد قابل‌قبولی در ماه‌های آینده خواهد داشت.
محمد جمالی نیز با تأیید اثر گزارش عملکرد شرکت‌ها بر شاخص بوس می‌گوید: به فصل انتشار گزارش‌های عملکرد سال مالی‌‌‌ ۱۴۰۰ و برگزاری مجامع شرکت‌ها نزدیک می‌شویم. با توجه به تحلیل‌های انجام شده، به‌نظر می‌رسد عموم شرکت‌ها خصوصا شرکت‌های بزرگ گزارش‌های مناسبی منتشر خواهند کرد.
او توضیح می‌دهد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان جنگ روسیه و اوکراین قیمت کالاهای پایه که اثر زیادی بر شاخص‌های بورس دارد کاهش نیابد ضمن اینکه باید درنظر گرفت افزایش نرخ ارز اثر مثبتی بر درآمد بسیاری از شرکت‌های بورس دارد. علی طباطبایی کارشناس بازار سرمایه نیز در این‌باره توضیح می‌دهد: با توجه به شرایط شاخص‌کل به‌نظر می‌رسد ابتدا بازار وارد حالت تعادل شده و به‌تدریج به سمت روند مثبت حرکت خواهد کرد. در واقع نقدینگی‌هایی که در معاملات هفته گذشته از بورس خارج شد، به‌احتمال زیاد دوباره به‌صورت هدفمند وارد بازار سرمایه خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید