• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 28 آذر 1396
کد مطلب : 1592
+
-

اگر قصد فروش خودروی‌تان را دارید این گزارش را بخوانید

سیاه‌بازی کلاهبرداران هنگام انتقال سند خودرو

فروشندگان خودرو، طعمه‌ مناسبی برای کلاهبردارانی هستند که خود را خریدار جا می‌زدند تا نقشه‌های شوم‌شان را عملی کنند. جدیدترین شگرد آنها، سیاه‌بازی هنگام انتقال سند خودرو است و جالب اینکه پلیس هنوز موفق به دستگیری آنها نشده است.

یکی از قربانیان این شگرد تازه جوانی به نام رحمان است. او درباره نقشه کلاهبرداران به‌همشهری می‌گوید: چند روز پیش بود که تصمیم گرفتم خودروی پژو پارسم را بفروشم. بعد از انتشار آگهی، فردی تماس گرفت و خود را خریدار جا زد. بر سر مبلغ 30میلیون تومان به توافق رسیدیم و بعد از نوشتن قولنامه اولیه، 28میلیون تومان به حسابم واریز کرد و مدعی شد که بقیه پول را پس از انتقال سند پرداخت می‌کند. او مدعی شد که صبح‌ها گرفتار است و برای همین ساعت 2بعدازظهر روز بعد برای تعویض پلاک قرار گذاشت.

مرد جوان ادامه می‌دهد: روز قرار به مرکز تعویض پلاک رفتیم. مرد خریدار به همراه زنی که مدعی بود همسرش است آمده بود. آنها مدام به‌خاطر این معامله از من تشکر می‌کردند و اعتمادم را جلب کردند. 

همه کارها انجام شد اما قبل از امضای الکترونیکی سند، خریدار به بهانه واریز بقیه پول سوار ماشین شد و رفت و وقتی برگشت این بار مردی قوی‌هیکل همراهش بود. آن مرد رو به من کرد و مدعی شد که سر دوستش کلاه گذاشته‌ام. او می‌گفت ماشین تصادفی است و من به‌دروغ گفته‌ام که کاملا سالم است. تعجب کردم و گفتم ماشین کاملا سالم است اما مرد قوی‌هیکل خیلی محترمانه از من خواهش کرد که ماشین را به تعمیرکار نشان دهیم. 

از آنجا که دیروقت بود و اگر سند امضا نمی‌شد می‌بایست روز بعد همه کارهای اولیه را دوباره انجام دهیم و حداقل 500هزار تومان ضرر می‌کردم، به پیشنهاد آنها قبول کردم که سند را امضا کنم و بعد ماشین را به تعمیرکار نشان دهیم.

شاکی می‌گوید: کارهای انتقال سند که تمام شد، سوار ماشین شدیم و نزد یک تعمیرکار رفتیم. 50هزار تومان به او دادم و وی با دقت ماشین را بررسی کرد و گفت که ماشین کاملا سالم است. بعد هم به همراه خریدار و مرد قوی‌هیکل به مقابل دستگاه عابربانک رفتیم تا بقیه پول به حسابم واریز شود. عابربانکی که آنها انتخاب کرده بودند، در جایی کاملا خلوت و بدون رفت‌وآمد بود. وقتی پیاده شدیم، مرد قوی‌هیکل به من حمله کرد و با این ادعا که قصد داشته‌ام دوستش را فریب دهم، همه مدارک ماشین را از من گرفت.

او می‌دانست که 28میلیون تومان در حسابم است و تلاش کرد کارت عابربانکم را هم سرقت کند اما موفق نشد و درحالی‌که وحشت کرده بودم، توانستم از دستشان فرار کنم. پس‌از آن تصمیم گرفتم شکایت کنم و وقتی به اداره آگاهی رفتم، فهمیدم که کلاهبرداران با این شگرد از چند نفر دیگر هم کلاهبرداری کرده‌اند و جالب اینکه هیچ مدرکی علیه آنها نیست و حتی پلیس هم نتوانسته این افراد را دستگیر کند.

 

چه باید کرد؟

 شگرد جدید کلاهبرداران در حالی قربانی می‌گیرد که کارشناسان پلیس به فروشندگان خودرو توصیه می‌کنند به‌جای حضور در مراکز تعویض پلاک، ابتدا به یک دفترخانه رفته و با واسطه قرار دادن دفترخانه و همچنین دادن وکالت محضری به خریدار برای انجام کارهای تعویض پلاک، خطر گرفتار شدن در دام کلاهبرداران را به حداقل برسانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید