• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
یکشنبه 4 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159003
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/lYZR1
+
-

راه‌هایی برای همراهی فرشتگان کوچک در شب‌های قدر

یکی از اعمال عبادی مهم در این‌ماه که تأثیر بسزایی در سرنوشت افراد دارد و بهتر است از دوران کودکی زمینه‌های آن فراهم شود، احیای شب‌های قدر است. بیدار‌ماندن در شب‌های قدر و شرکت در مراسم ویژه این شب‌ها برای کودکان جذاب است. اگر تمایل به بیداری و حضور در این مراسم دارند مانع آنها نشده و همراهی‌شان کنیم. حتی می‌توان قرآن‌های کوچک برای کودکان تدارک دید تا این همراهی کامل‌تر شود.

  اگر شما کودک نوپایی داشته باشید کارتان از برخی جهات راحت‌تر است. می‌توانید ساعت خواب کودک را به‌نحوی تنظیم کنید که در طول روز به قدر کافی استراحت کند تا شب را همراه شما و در محیط بیرون از خانه بیدار بماند. به‌خاطر قرارگیری کودک در یک جمع بزرگ در این مراسم، اگر به اندازه کافی استراحت کرده باشد و چند هم‌بازی کوچک هم پیدا کند، می‌توانید مطمئن باشید که برای ساعات طولانی خیال‌تان از بابت بهانه‌گیری او راحت خواهد بود و می‌توانید با آسودگی به عبادت و انجام اعمال این شب بپردازید.
  برای سرگرم‌کردن کودک خود می‌توانید مقداری وسایل بازی او را همراه خود ببرید. اما توجه داشته باشید که از وسایل بی‌صدا و نرم استفاده کنید که موجب مزاحمت برای دیگران یا آسیب‌رساندن به کودک نشود. یک وسیله بسیار مفید و مهم در چنین موقعیتی چند کاغذ و مداد است تا وقتی مشغول خواندن دعا هستید کودک‌تان هوس گرفتن کتاب دعای شما یا خط‌خطی کردن آن را نکند و با وسایل خودش سرگرم شود.
  بهتر است یک بالش و پتوی کوچک همراه خود ببرید تا درصورت به خواب‌رفتن کودک بتوانید جای مناسبی برای او فراهم کنید.
  قبل از خارج‌شدن از خانه حتما پوشک بچه را تعویض کنید و به اندازه کافی به او غذا بدهید. کودکی که خوب خورده باشد، جایش هم تمیز باشد سرحال است و کمتر شما را اذیت می‌کند. البته از بردن غذای اضافی و پوشک نیز غافل نمانید!
  اگر کودک شما هنوز نوزاد است، بهتر است گوش‌گیر همراهتان باشد. نوزادان از صدای بلندی که در مساجد و اماکن دیگر برگزاری مراسم قدر وجود دارد، آزرده شده و شروع به بهانه‌گیری و گریه می‌کنند.
  سعی کنید در مسجد یا حسینیه جایی را برای نشستن انتخاب کنید که به سرویس‌های بهداشتی نزدیک باشد تا در موقع لزوم خودتان و فرزندتان اذیت نشوید. برای فرزندان‌تان نوشیدنی و خوراکی‌هایی که دوست دارند ببرید تا هم گرسنگی آزارشان ندهد و هم سرشان گرم شود. صبور باشید و بدانید اگر حتی نتوانستید همه اعمال شب قدر را به جا بیاورید به‌خاطر حضور بچه‌ها از برکات معنوی این شب‌های عزیز بهره خواهید برد.
  آمادگی این را داشته باشید که بین مراسم، فضا را ترک کنید. بعضی بچه‌ها طاقت حضور طولانی در مراسم را ندارند و اصرار ما به ادامه حضور ممکن است آنها را از این مراسم دلزده کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید