مردمشناسی ارتباطی اسطوره در سینمای ایران
کتاب «مردمشناسی ارتباطی اسطوره در سینمای ایران» نوشته علی اسکندری از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده و به بررسی 2موضوع اسطوره و سینما بهطور کامل و ارتباط آنها با هم و تأثیرشان بر یکدیگر در سینمای سالهای اخیر ایران میپردازد. در معرفی این کتاب آمده است: طرح مفهوم مردمشناسی ارتباطی و تبیین ابعاد بهصورت علمی در کنار تحلیل اسطوره قهرمان 3دوره انقلاب، جنگ و بازسازی و تحلیل ساختاری روایت، حکایتگر اختلاف یا انطباق قهرمانان بازنمایی شده بر پرده سینما با آنچه در جامعه ظهور و بروز دارد، خواهد بود. شناخت روایت داستانی در قالب مؤلفههای اسطورهای و با توجه به مردمشناسی ارتباطی هر دوره (انقلاب، جنگ و بازسازی) و تحلیل روایت این آثار، 2ثمره دارد: از یکسو موجب غنای آگاهی تماشاگران و تحلیلگران فیلم میشود و از سوی دیگر مورداستفاده سینماگرانی قرار میگیرد که درصدد تولید متون رسانهای برای پاسخگویی به نیاز آن دوره مخاطباناند. بنابراین این کتاب بهلحاظ نظری سعی دارد به غنای ادبیات اسطورهای، بهخصوص در حوزه مردمشناسی ارتباطی در مطالعات رسانهها، کمک کرده و جای خالی تحلیل متون رسانهای را براساس نظریات این حوزه جبران کند. در این پژوهش، از مفاهیم نظری یا اصولی استفاده میشود که پژوهشگران پیشین تا حدودی از آن سود جستهاند ولی از حوزه مردمشناسی ارتباطی و تحلیل 3دوره، در کنار تحلیل شخصیت قهرمان (گونه، کارکرد، جنسیت، سن و مراحل فرازوفرود قهرمان در 3دوره نامبرده) تاکنون بهرهگیری نشده است.