• یکشنبه 7 مرداد 1403
  • الأحَد 21 محرم 1446
  • 2024 Jul 28
یکشنبه 4 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 158974
+
-

بلیت نیم‌بها هم معجزه نکرد

استقبال تماشاگران از فیلم‌های روی پرده همچنان پایین‌تر از انتظار است

بلیت نیم‌بها هم معجزه نکرد

بعد از ۲سال که کرونا نفس اکران را به شماره انداخته بود، به‌نظر می‌رسید اکران نوروز۱۴۰۱ فرصت مناسبی برای آشتی دادن مخاطبان با سینمای ایران است. اتفاقی که در نهایت رخ نداد و فیلم‌های روی پرده کمتر از آنچه انتظار می‌رفت تماشاگر یافتند. رسانه‌ها در تحلیل کارکرد ضعیف گیشه سینماها، بیش از هر چیز به موضوع گران شدن بلیت پرداختند. خیلی‌ها گفتند و نوشتند که با بلیت‌های ۴۵هزار تومانی، مردمی که گرفتار مشکلات اقتصادی هستند توانایی سینما رفتن نمی‌یابند. از سوی دیگر سینماداران به‌عنوان مدافعان افزایش بهای بلیت سینماها، به تورم و گرانی همه کالاها و خدمات در ۲سال اخیر اشاره کرده و ثابت ماندن بهای بلیت را به زیان صاحبان سینماها و تهیه‌کنندگان فیلم‌ها می‌دانستند. به‌خصوص اینکه سینماداران در سال‌های 1399 و ۱۴۰۰ به‌دلیل شرایط کرونایی متحمل زیان‌های قابل‌توجهی شده بودند. در نهایت اما وقتی فیلم‌ها روی پرده آمدند مشخص شد ریزش تماشاگران سینما در ابعادی که قابل پیش‌بینی نبود، رخ داده است. فروش پایین فیلم‌ها در ایام نوروز زنگ‌خطر را به صدا درآورد و نتیجه، گرفتن تصمیم نیم‌بهاکردن بلیت‌ها در ایام ماه مبارک رمضان بود؛ بلیت‌هایی که البته تا زمان افطار به‌صورت نیم‌بها به مخاطبان عرضه می‌شوند. یعنی در سانس‌هایی که سال‌هاست جزو سانس‌های خلوت به‌شمار می‌آیند. هر چه بود بلیت نیم‌بها هم نتوانست معجزه کند ولی باعث شد اوضاع گیشه بدتر از تعطیلات نوروزی نشود. جالب اینکه سخنگوی انجمن سینماداران می‌گوید سینماداران رغبتی به نیم‌بها کردن بهای بلیت نداشته‌اند.

سینماداران تمایلی به نیم‌بها کردن بلیت‌ها نداشتند
گیشه کم‌رونق سینمای ایران با نیم‌بها کردن بلیت‌ها هم خیلی داغ نشد. هرچند سخنگوی انجمن سینماداران معتقد است در صورت اطلاع‌رسانی، این طرح می‌تواند با اقبال عمومی مواجه شود. محمدرضا صابری، سخنگوی انجمن سینماداران در مورد اجرای این طرح گفت: این طرح، ایده بسیار خوبی است که در گذشته هم انجام می‌شد. در سال‌های گذشته هم‌زمان با ماه مبارک رمضان نهادها و سازمان‌ها دست به‌دست همدیگر می‌دادند و به کمک سینما می‌آمدند. به‌طور مثال در سال۹۶ برای اجرای طرح اکران افطار تا سحر، سازمان صداوسیما تیزرهای بسیار خوبی که سازمان سینمایی تولید کرده بود را پخش کرد و اطلاع‌رسانی خوبی شد که به همین دلیل اتفاق بسیار ویژه‌ای در فروش و اکران رمضانی رخ داد. اما بعد از آن در سال‌های دیگر به‌دلیل اینکه اطلاع‌رسانی خوبی نشد و مردم از شرایط سینماها و بلیت نیم‌بها اطلاعی نداشتند، استقبال خوبی صورت نگرفت. وی عنوان کرد: امسال سینماداران و شرکت‌های‌پخش‌کننده به این دلیل که در سال‌های گذشته نیم‌بها کردن بلیت سینما تأثیر آنچنانی در فروش نداشت، تمایلی به انجام این کار نداشتند اما ‌ به‌دلیل اینکه بتوانیم شاهد حضور اقشار مختلف در سینماها باشیم دوباره این کار را انجام دادیم. به گزارش ایلنا، این سینمادار ادامه داد: به اعتقاد من اگر اطلاع‌رسانی متوسطی هم شود، سینماها با استقبال گسترده مردم  روبه‌رو خواهند شد. با وجود عدم ‌اطلاع‌رسانی باز هم استقبال خوبی از طرح بلیت نیم‌بها در ماه مبارک رمضان شده است و امیدواریم که با اطلاع‌رسانی بیشتر این حضور تداوم داشته باشد.

وضعیت فقط از روزهای نوروز بهتر است 
بخشی از بحران مخاطب به گران شدن بلیت سینماها بازمی‌گردد. وقتی فیلم‌های اکران نوروزی انتظارات را در گیشه برآورده نکردند، شورای صنفی نمایش تصمیم گرفت بلیت سینماها را در ایام ماه مبارک رمضان تا زمان افطار نیم‌بها کند. تصمیمی که به‌گفته رئیس انجمن سینماداران به افزایش فروش فیلم‌ها یاری رسانده است. البته اگر آمار مخاطبان را در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که اوضاع خیلی هم مطلوب نیست و شرایط فقط کمی از ایام نوروز بهتر شده است. در سال‌های گذشته طرح افطار تا سحر به اجرا در می‌آمد ولی امسال خبری از اجرای این طرح نشد. رئیس انجمن سینماداران درباره عدم‌اجرای طرح افطار تا سحر و امکان تأثیر آن بر استقبال از فیلم‌های در حال اکران هم گفت: این طرح در صورتی می‌توانست موفق باشد که با تبلیغات مناسب همراه شود. هر چند اکران نیم‌بها در سانس‌های پیش از افطار شرایط را در ماه رمضان امسال بهتر کرده است اما صورت ایده‌آل این بود که صداوسیما هم پای کار می‌آمد و اطلاع‌رسانی مناسبی درباره فعالیت سینماها انجام می‌داد. امسال در عید نوروز ما بیشترین مسافرت را داشتیم؛ همین ‌ در استقبال از سینماها تأثیر داشت و به‌نسبت ایام نوروز، در ماه رمضان شاهد استقبال قابل‌قبولی از سینماها هستیم. محمدقاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران درباره وضعیت استقبال از سینماها و فیلم‌های در حال اکران به مهر گفت: با توجه به فروش نیم‌بهای بلیت سینماها در ماه رمضان، شرایط استقبال بهتر شده است و از روز سیزده‌به‌در که مسافران هم به شهرهای خود بازگشته‌اند، شکر خدا فروش سینماها هم بهتر شده است. البته نه‌اینکه بگوییم شرایط ایده‌آل است اما نسبت به روزهای ابتدایی عید، شرایط خیلی تغییر کرده است. او در پاسخ به انتقادات مطرح‌شده درباره گران شدن ۵۰درصدی بلیت سینماها و تأثیر آن بر افت میزان مخاطبان سینما هم تأکید کرد: واقعیت این است که بلیت سینماها هم‌اکنون گران نیست. از این مبلغ بلیت ۴۰هزار تومان سهم ما و ۵هزار تومان دیگر آن سهم دولت است. اگر واقعا دولت قصد حمایت از عامه مردم و کمک به اقشار کم‌درآمد را دارد باید در این بخش کمک کند. قشر مرفه جامعه مخاطب سینما نیستند و بیشتر افراد طبقه متوسط و کم‌درآمد هستند که به سینما می‌آیند؛ دولت می‌تواند در این زمینه از مالیات خود چشم‌پوشی کند.

فرصتی که از دست رفت 
در سال‌های گذشته برای اینکه مخاطبان بیشتری در ایام ماه رمضان جذب سالن‌های سینما شوند طرح‌هایی مثل افطار تا سحر به اجرا درمی‌آمدند. به‌طور سنتی مردم در ماه رمضان کمتر به سینما می‌روند و معمولا هم بیشتر علاقه‌مندان در ساعات پس از افطار پا به سالن‌های سینما می‌گذارند. بعد از چند سال فترت به‌نظر می‌رسید بتوان با توجه به تجربیات گذشته، با اجرای طرح‌هایی چون اکران افطار تا سحر، رونق را به گیشه بازگرداند. اتفاقی که در نهایت رخ نداد. هرچند سخنگوی انجمن سینماداران کاهش تماشاگران را یکی از دلایل جدی گرفته نشدن این طرح می‌داند: «پیش‌بینی‌مان این بود که اکثر پردیس‌های پرفروش ما تا ساعت۱۲ شب اکران خواهند داشت. بر همین اساس تخمین زدیم که اگر استقبال خوبی شد و ضرورتی به سانس ویژه بود سراغ سانس‌های دیگر در بامداد  هم می‌رویم. هفته اول و دوم را که جلو رفتیم، دیدیم از اکران‌های بامدادی استقبال زیادی نشد. البته اکثر سینماهای ما اگر با اقبال مردمی مواجه شوند، سانس‌های ۱۲ و یک‌بامداد را به نمایش‌های خود اضافه می‌کنند.» به این ترتیب این فرصت هم در نهایت از دست رفت، تا در اکران اول بهار، گیشه به رنگ خزان درآید.

این خبر را به اشتراک بگذارید