• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 4 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 158976
+
-

کن پربار‌تر از همیشه

نگاهی به فیلم‌های اضافه‌شده به بخش‌های مختلف هفتادوپنجمین دوره جشنواره کن

جشنواره
کن پربار‌تر از همیشه

آرش نهاوندی - روزنامه‌نگار

جشنواره فیلم کن تعداد دیگری ‌ را به فهرست رسمی فیلم‌‌های خود اضافه کرده است. فیلم «بیشتر از همیشه»(Plus que Jamais) به کارگردانی امیلی عاطف، کارگردان ایرانی-فرانسوی نیز به بخش نوعی نگاه هفتاد‌و‌پنجمین جشنواره کن افزوده شده است.
به گزارش ورایتی، فیلم‌های «یک برادر کوچک»(Un Petit Frere) به کارگردانی لئونور سرایل، «عذاب در جزایر» (Tourment sur les iles) ساخته آلبر سرا و «8کوه» اثر چارلوت واندرمیرش و فلیکس فان گرونینگن که سابقه ساخت فیلم «شکست دایره شکسته» (The Broken Circle Breakdown) را در کارنامه خود دارد، به بخش رقابتی جشنواره کن افزوده شده‌اند. «8کوه» که فیلمی ایتالیایی ساخته شده براساس رمانی به همین نام اثر پائولو کنجتی است‌ نیز به فیلم‌‌های بخش رقابتی اضافه خواهد شد.
 این فیلم داستان مرد جوانی را روایت می‌کند که در زمان گذراندن تعطیلات تابستانی به همراه پدر و مادرش در منطقه‌ای کوهستانی پناه می‌گیرد. فیلم موزیکال کمدی – رمانتیک «دن خوان» اثر سرژ بوزون با بازی ویژینی افیرا و طاهر رحیم، دیگر فیلمی است که به فهرست رسمی فیلم‌های جشنواره کن افزوده شده است. فیلم‌های «شب12» (Nuit du 12) که فیلمی سیاسی ساخته دومنیک مول است، «تاریخچه یک رابطه موقت» 
(Chronique d’une liaison passagère) ساخته امانوئل موره با بازی ساندرین کیبرلاین و وسناین ماکین، در بخش حدید «پرمیر کن» که سال گذشته برای نخستین‌بار راه‌اندازی شد، نمایش داده خواهد شد. فیلم «بیگناه» ساخته لویی گارل، بازیگر – کارگردان مطرح نیز در بخش غیررقابتی اکران خواهد شد.

«بیشتر از همیشه» در نوعی نگاه
4فیلم دیگر نیز به بخش نوعی نگاه جشنواره کن افزوده شده است، ازجمله فیلم «بیشتر از همیشه» (Plus que Jamais) ساخته امیلی عاطف، کارگردان ایرانی – فرانسوی، به‌عنوان محصولی از کشور فرانسه. این فیلم داستان زنی متاهل را روایت می‌کند که از زندگی خود راضی است، اما او متوجه می‌شود که به یک بیماری مبتلا شده و 5ماه بیشتر از عمرش نمانده، در نتیجه ‌تصمیم می‌گیرد به‌تنهایی سراسر اروپا را تا نروژ سفر کند و برای آخرین‌بار ماجراهایی را در زندگی‌اش تجربه کند. فیلم «تب مدیترانه» ساخته ماها حاج، فیلمساز فلسطینی، «آبی کافتان» (Le bleu du caftan)، ساخته کارگردان معروف اهل مراکش مریم توازانی و فیلم «هارکا» به کارگردانی لطفی ناتان از کشور تونس، از دیگر فیلم‌ها‌ی بخش  نوعی نگاه هستند.فیلم بلژیکی «شورشی» به کارگردانی عادل العربی و بلال فلاح نیز به فهرست بخش فیلم‌های نیمه‌شب، افزوده شده است.

نمایش ویژه
فیلم مستند «کشور رؤیایی من» به کارگردانی باتریسیو گوسمان فیلمساز اهل شیلی، فیلم «بقایای باد» ساخته تیاگو گوئدس‌ و «ولگردها» اثر دروتئا دروموا، «ریپوسته فمینیست»
(Riposte feministe) به کارگردانی ماری پرنه و سیمون دپاردون و فیلم کارتونی «نیکلاس کوچولو» ساخته آماندین فردون و بنجامین ماسوبره نیز آثار سینمایی‌ای هستند که به بخش نمایش ویژه اضافه شده‌اند.
بر همین اساس 8فیلم به کارگردانی یا دستیار کارگردانی فیلمسازان زن به بخش‌های مختلف جشنواره افزوده شده است. هم‌اکنون در بخش رقابتی جشنواره کن از 21فیلم، 5فیلم متعلق به کارگردانان زن است که یک رکورد برای جشنواره کن محسوب می‌شود. سال گذشته از 21فیلم بخش رقابتی 4فیلم متعلق به کارگردانان زن بود.
اسامی داوران بخش رقابتی جشنواره کن نیز انتظار می‌رود در روزهای آتی اعلام شود. تیری فرمو می‌گوید: با توجه به استعدادهای در دسترسی که در دوران پاندمی همچنان فعال و شکوفا بودند، انتخاب هیأت داوران هفتادوپنجمین دوره جشنواره کن کار چالش‌برانگیزی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید