• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 1 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 158939
+
-

نبرد بر سر آرای چپ‌ها

امانوئل مکرون و مارین لوپن برای پیروزی در دور دوم انتخابات فرانسه، بر سر جلب آرای چپ‌ها در این کشور با هم مبارزه می‌کنند

گزارش
نبرد بر سر آرای چپ‌ها

نامزدهای چپ‌‌گرای انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، در همان دور اول، مغلوب امانوئل مکرون، نماینده محافظه‌کاران و راست‌های میانه و مارین لوپن، نامزد راست افراطی شدند اما کار چپ‌ها هنوز در انتخابات تمام نشده و می‌توانند با آرای خود، تکلیف پیروز نهایی انتخابات را مشخص کنند.
به گزارش رویترز، مسئله حضور چپ‌ها در انتخابات، بسیار حیاتی و البته مبهم شده است. بعد از ناکامی در دور اول انتخابات، ژان لوک ملنکن، نامزد چپ‌های افراطی‌به طرفداران خود نامزد خاصی را پیشنهاد نداد و به‌نظر می‌رسد که با همین وضع، بسیاری از رأی‌دهندگان چپ‌گرا، یا در انتخابات 24آوریل (یکشنبه) شرکت نمی‌کنند و یا در صورت شرکت هم رأی سفید به صندوق خواهند انداخت.
در این شرایط، مکرون و لوپن به‌دنبال این هستند تا افرادی را که به ملنکن رأی داده بودند جذب کنند. ملنکن هرچند به دور دوم راه پیدا نکرد اما در انتخابات دور اول، بعد از مکرون و لوپن سوم شد و 22درصد آرا را به‌خود اختصاص داد.
انتخابات امسال در فرانسه، بسیار مبهم است و برنده، قطعا کسی خواهد بود که فراتر از پایگاه رأی خود، آرای رأی‌دهندگان دیگر احزاب را هم جلب کند. در چنین شرایطی، رأی‌دهندگان به ملنکن، به‌خاطر تعداد بالایشان نسبت به نامزدهای پرشمار دیگر، به چشم می‌آیند و نظر هردو نامزد باقیمانده را جلب کرده‌اند.
البته بعد از دور اول، ملنکن از هوادارانش خواست تا به لو‌پن رأی ندهند. این رویکرد، با توجه به تفاوت اصولی راست‌های افراطی و چپ‌های افراطی، طبیعی است. با این حال او از مکرون هم حمایت خاصی نکرد و گفت که بعد از مشاوره‌های درون‌حزبی، نظر حزب به‌صورت رسمی اعلام خواهد شد. این یعنی میلیون‌ها رأی‌دهنده، تکلیف حزبی برای رأی‌دادن در دور دوم انتخابات ندارند.
براساس گزارش‌هایی که ابتدای هفته منتشر شده، حدود 215هزار طرفدار حزب در مشاوره‌های درون‌حزبی به‌صورت نظرسنجی شرکت کرده‌اند و بیش از 66درصد گفته‌اند که از حضور در انتخابات خودداری می‌کنند و یا رأی را سفید و مخدوش به صندوق می‌اندازند. تنها حدود 33درصد گفته‌اند که به مکرون رأی خواهند داد. لوپن چنان از این حزب و آرا و اصولش دور است که در این نظرسنجی، اصلا گزینه رأی‌دادن به لوپن گنجانده نشده بود و در این‌باره هیچ آماری وجود ندارد.
ستاد انتخاباتی ملنکن در وب‌سایتش نوشته است: «این نتایج به ‌معنای دستورالعمل برای دادن رأی نیست... هر کسی استنباط خود را از این آمار خواهد داشت و خودش تشخیص خواهد داد که باید رأی بدهد یا نه.»
براساس نظرسنجی‌ها، غایبان دور دوم انتخابات در روز یکشنبه، حدود 30درصد خواهند بود؛ رقمی که در دور اول هم ثبت شد.

تکرار 2017
مشخص نیست که آمار بالای غایبان در انتخابات، چه به‌ صورت کلی و چه در میان چپ‌ها، در سرنوشت هر دو نامزد چه تأثیری خواهد گذاشت. هم مکرون و هم لوپن موفق شدند در دور اول، پایگاه رأی خود را بسیج کنند اما به‌نظر می‌رسد برای تحریک فراتر از آن، با مشکل مواجه هستند.
انتخابات یکشنبه، تکرار دور آخر انتخابات سال2017 است. در آن سال، مکرون که یک میانه‌روی طرفدار اروپا بود، بعد از آنکه عموم رأی‌دهندگان به حمایت از او پرداختند، به راحتی لوپن را شکست داد و حزب او را به عقب راند.
مکرون، هرچند براساس نظرسنجی‌ها بیش از 10درصد از لوپن برتری دارد، این‌بار کار سخت‌تری برای پیروزی دارد. براساس یک نظرسنجی که ابتدای همین هفته انجام شد، مشخص شد که 33درصد رأی‌دهندگان به ملنکن از مکرون حمایت خواهند کرد، در حالی‌ که لوپن هم از حمایت 16درصدی آنها برخوردار خواهد بود. با این حال 51درصد این افراد گفته‌اند که هنوز برای انتخابات تصمیم نهایی نگرفته‌اند.
در دهه‌های اخیر، رأی‌دهندگان احزاب مختلف، تحت عنوان «جبهه جمهوری» در دور آخر انتخابات، پشت سر یکی از نامزدها قرار گرفته و موفق شده‌اند برای مدتی طولانی راست‌های افراطی را از قدرت دور نگه دارند.
اما سیاست‌های جنجالی مکرون و نزدیکی برخی دیدگاه‌ها و رفتارهای او با راست‌ها، بسیاری را ناامید کرده است و رئیس‌جمهور جوان فرانسه حالا دیگر نمی‌تواند به‌صورت اتوماتیک روی جلب نظر این بخش از رأی‌دهندگان حساب باز کند.
لوپن با تأکید بر هزینه‌های بالای زندگی، افزایش هزینه غذا و قیمت بالای سوخت در پی جنگ اوکراین، به‌دنبال جلب آرای حامیان ملنکن در مناطق غیرشهری و روستایی و طبقه کارگر خواهد بود. در مقابل، مکرون به‌دنبال قشر تحصیل‌کرده‌تر، چپ‌های میانه و بخش شهری حامیان ملنکن است.
او ابتدای هفته به خبرنگاران در مارسی، شهری که به‌شدت از ملنکن در دور اول حمایت کرده بود، گفت که پیام مردم را شنیده و تلاش می‌کند در دوه دوم ریاست‌جمهوری‌اش، فرانسه را به کشوری عاری از سوخت‌های فسیلی تبدیل کند. او به لوپن، به‌عنوان کسی که در واقعیت بحران اقلیمی تردید دارد حمله کرد. این حمله، البته با واکنش لوپن مواجه شده است؛ «نمی‌دانم با چه حسابی این ادعا را مطرح کرده است اما من هرگز درباره درستی مسائل اقلیمی ظن و تردید نداشته‌ام و برنامه‌هایی هم دارم که محیط‌زیست و بوم‌شناسی را هم در نظر می‌گیرد.»
وعده‌های مکرون برای فعالیت بیشتر در مسئله محیط‌زیست، البته چیزی نیست که از سوی همه قابل پذیرش باشد. ژولین بایو، رئیس حزب سبز برای نمونه گفته است حرف‌های رئیس‌جمهور فرانسه در این‌باره چندان قابل اعتماد نیست: «او 5سال زمان داشت که اقدام کند اما نکرد.» با این حال بایو از هواداران حزب سبز خواسته تا برای جلوگیری از به قدرت رسیدن راست‌های افراطی، به مکرون رأی بدهند.
هواداران محیط‌زیست البته به یک اندازه از هر دو نامزد در مسئله حفاظت از محیط‌زیست ناامید هستند. ابتدای هفته، فعالان تغییرات اقلیمی، با تجمع خود، یک میدان و بلوار اصلی را در پاریس بستند و علیه برنامه‌های محیط‌زیستی هر دو نامزد شعار دادند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :