• یکشنبه 7 مرداد 1403
  • الأحَد 21 محرم 1446
  • 2024 Jul 28
پنج شنبه 1 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 158855
+
-

شب‌های قدر تهران کجا می‌توانیم برویم

شبی که‌ ماه کامل خواهد شد

شبی که‌ ماه کامل خواهد شد

شاید سؤال درست‌تر این باشد که اساسا در شب‌های قدر و برای راز و نیاز و مناجات با خدا، کجا می‌توان نرفت؟ چون هر جا که چشم می‌گردانید مراسم‌ و گردهمایی‌های بزرگ و کوچک شکل گرفته و حتی  مراسم‌ و گردهمایی‌های خانگی شب قدر نیز، از رونق خوبی برخوردار است. ضمن اینکه شبکه‌های مختلف صداوسیما هم، پخش زنده از مراسم‌ و برنامه‌های اصلی دارند تا اگر بازماندگانی از مراسم شب قدر وجود دارند، شانه به شانه دیگر حاضران در این اماکن، در خانه قرآن بخوانند و راز و نیاز کنند. اما معمولا برخی از مراسم‌ شب‌های قدر، چشمگیرتر و معروف‌تر یا خاص‌تر از مراسم  دیگر هستند. با هم، نیم‌نگاهی به این مراسم‌ و برنامه‌ها که در سطح تهران برگزار می‌شود، می‌اندازیم.

دانشگاه‌های‌ تهران و شریف
2 دانشگاه تهران و شریف، مراسم‌ شب قدر معروفی دارند. دسترسی به این دانشگاه‌ها هم برای غالب مردم مرکزنشین و جنوب‌نشین تهران کار سختی نیست. مراسم شب‌های قدر دانشگاه تهران از ساعت نه و نیم شب شروع شده و تا یک و نیم بامداد ادامه پیدا می‌کند. دعای جوشن‌کبیر این دانشگاه را هم حاج مصطفی سماواتی و مهدی میرزاده قرائت می‌کنند. سخنرانان این مراسم‌ هم حجج‌الاسلام کفیل، وافی و محمدیان هستند. ذکر فضائل امیرالمومنین(ع) نیز در این 3 شب توسط حجت‌الاسلام حامد کاشانی صورت خواهد گرفت. مسجد الزهرای دانشگاه شریف نیز میزبان مراسم شب قدر خواهد بود؛ با سخنرانی‌های حجج‌الاسلام امینی‌نژاد و قاسمیان؛ مراسمی که از ساعت 10 شب آغاز می‌شود.

دانشگاه‌های امام صادق(ع) و تربیت مدرس
البته برگزاری مراسم‌ شب‌های قدر صرفا به دو دانشگاه تهران و شریف ختم پیدا نمی‌کند و در دانشگاه‌های دیگر هم برگزار می‌شود. دو تا از معروف‌ترین دانشگاه‌ها هم که مراسم‌ شب قدر خوبی دارند، امام صادق(ع) و تربیت مدرس هستند؛ که دست‌برقضا چندان هم از هم دور نیستند. مراسم مسجد قدس دانشگاه تربیت مدرس از 12شب آغاز می‌شود و سخنرانان آن نیز حجج‌الاسلام عرب، شکوری‌راد و ساداتی‌نژاد هستند. مراسم شب‌های قدر دانشگاه امام صادق علیه‌السلام نیز با همت هیئت میثاق با شهدا در این دانشگاه برگزار می‌شود. سخنرانان آن نیز حجج‌الاسلام سعدی، قاسمیان و صدیقی هستند.

حرم امام خمینی (ره)
همه ساله حرم امام‌خمینی(ره) نیز، میزبان مراسم‌ شب‌های قدر است. این نقطه برای شهروندان جنوب و حتی مرکز تهران می‌تواند دسترسی آسانی داشته باشد. سخنران اصلی این مراسم‌ البته حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس‌جمهوری خواهد بود. این مراسم از ساعت ده و نیم شب و با قرائت قرآن توسط قاریان ممتاز ایران آغاز می‌شود. مداحی و قرائت جوشن کبیر و برگزاری مراسم احیا آن نیز توسط سیدعلی محمد سادات رضوی، حاج حمید رمضانپور، سیدابراهیم هاشمیان، احمد خلف‌زاده، احمد شربیانی، اسدالله عرب‌سرخی، مهدی منصوری و... برگزار می‌شود. از نکات مثبت این مراسم، وسعت فضا و راحتی پیدا کردن جای پارک در آن است.

ریحانه‌الحسین
در باغ فیض اشرفی اصفهانی نیز، شهروندان دسترسی به یک مراسم خاص و معروف دارند؛ مراسم هشت شب عاشقی‌ماه رمضان هیئت ریحانه‌الحسین. این مراسم مانند سال‌های گذشته، از شام ولادت امام حسن مجتبی(ع) آغاز شده تا شب بیست‌و‌سوم رمضان برپاست. مراسمی که سخنران آن حجت‌الاسلام عابدینی و مداح آن نیز سیدمجید بنی‌فاطمی است. ساعت آغاز مراسم نیز هر شب ده و نیم است؛ در مجتمع فرهنگی مذهبی ریحانه‌الحسین در بزرگراه اشرفی اصفهانی و در محله باغ فیض. برگزاری این مراسم برای شهروندان غرب تهران نیز می‌تواند غنیمت باشد و به‌راحتی خودشان را می‌توانند به آنجا برسانند.

حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
خیلی‌ها هم دوست دارند که در شب‌های قدر، در قطب معنوی پایتخت باشند؛ در شهرری. مراسم شب قدر در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، یک ربع به ده شب شروع شده و تا یک ربع به دو بامداد ادامه دارد. مداحی و مناجات‌خوانی در آن نیز توسط حسن شالبافان، محمدرضا غلامرضازاده، احمد زین‌العابدین، امیر نعیمی و حمید رمضانپور برگزار می‌شود. حجج‌الاسلام سیدحسین مومنی، سیدحمید میرباقری و ناصر رفیعی در شب‌های مختلف قدر مراسم احیا را برگزار و سخنرانی می‌کنند. جالب اینکه این مراسم به‌طور زنده و همزمان از شبکه پنج، رادیو قرآن و رادیو تهران پخش می‌شود. برگزاری مراسم سخنرانی و احیا، توسط حجت‌الاسلام سیدحسین مومنی، حجت‌الاسلام سیدحمید میرباقری و حجت‌الاسلام ناصر رفیعی به‌ترتیب از نخستین تا سومین شب نورانی قدر از دیگر برنامه‌های شب‌های قدر در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) است.


مصلای امام خمینی(ره)
مگر می‌شود شب‌های قدر و مناسبت‌های معنوی باشد و خبری و اثری از این مصلای معروف شهر نباشد؟ مراسم احیای شب‌های قدر  در مصلا، هر شب از ساعت ده آغاز می‌شود؛ با سخنرانی‌های حجج‌الاسلام مسعود عالی، سیدابراهیم رئیسی و محمد حاج ابوالقاسم دولابی. مراسم‌ هم که قاعدتا شامگاه روزهای چهارشنبه، جمعه و یکشنبه برپاست. احمد واعظی، سیدعلی سادات رضوی و حمید رمضانپور، محمدحسین سعیدیان، علیرضا سبحانی و مهدی قربانعلی نیز مداحان و مناجات‌خوان‌های این مراسم هستند. این مراسم در شبستان 4و 5، شبستان و رواق شرقی و صحن مرکزی مصلا برگزار می‌شود.

مراسم‌ دیگر
همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، همه مراسم‌ شب‌های قدر محدود به این مواردی که گفتیم نیستند. مراسم‌  مهمی در امامزاده‌های مطرح چون امامزاده صالح و چیذر و... نیز برگزار می‌شوند. ضمن اینکه شهرداری هم برخی از فضاهای سرباز و بوستان‌های مناسب را، به این منظور برای برگزاری مراسم‌ شب‌های قدر درنظر گرفته است. ضمن اینکه در جا به جای شهر، مزار شهدای گمنام میزبان روزه‌داران و عزاداران هستند. مداحان و هیئت‌های معروف هم که مراسم‌ خاص خودشان را به شکل و شمایل همه‌ساله برگزار می‌کنند. به این موارد مراسم  خانگی را هم که می‌توانید اضافه کنید.

مراکز اهدای خون
سنت پسندیده‌ای که چند سالی است در ایران باب شده، نذر خون در شب‌های قدر است. مراکز اهدای خون نیز به این منظور، ساعت کاری‌شان را افزایش داده‌اند تا بتوانند در جا انداختن این کار خیر، جلوتر بروند. این مراکز به‌صورت ویژه از 31فروردین فعالیت‌شان را آغاز کرد‌ه‌اند که تا دوشنبه 5اردیبهشت هم ادامه خواهد داشت. مراکز اصلی نیز چون وصال شیرازی، شهرری، ستاری و تهرانپارس از ساعت 8صبح تا پایان مراسم احیا آماده ارائه خدمات هستند. مراکزی چون صدر، پیروزی، شهریار و ورامین نیز از 8صبح تا 3بعدازظهر در خدمت شهروندان خواهند بود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید