• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 23 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15880
+
-

دنیای این روزهای ما

گزارشی از نمایشگاه عکس‌های ورلدپرس فوتو در فرهنگسرای نیاوران

دنیای این روزهای ما


خوب گوش کنید. صدای شاتر دوربین عکاس‌ها را می‌شنوید؟ آنها چشم‌های جهانیان هستند؛ معجزه‌گرانی که زمان را فریز می‌کنند در قاب عکس‌هایشان تا برای ثانیه‌ها، ساعت‌ها و روزهای بعد حیرت و حسرت بنشانند پیش چشم جهانیان. حالا بخشی از برترین شکارهایی که با سلاح دوربین از دهکده جهانی ثبت شده‌اند در نمایشگاهی در تهران به‌نمایش درآمده‌است.


مسعود میر/ خبر‌نگار
وُرلد پرس فوتو (World Press Photo) یک مسابقه جهانی عکاسی است که از سال ۱۹۵۵ در هلند راه‌اندازی شده و نمایشگاه سالانه این بنیاد غیر‌انتفاعی در کلیسای کهن آمستردام برگزار می‌شود. اکنون عکس‌های برگزیده 3سال گذشته این مسابقه 63ساله که سال‌هاست عنوان معتبرترین جایزه عکاسی دنیا را با خود یدک می‌کشد دیوارهای گالری فرهنگسرای نیاوران را قرق کرده‌اند.

در متن معرفی نمایشگاه نوشته شده که در طول 6 دهه فعالیت بنیاد «ورلد پرس فوتو» این بنیاد به‌عنوان یک سازمان خلاق، مستقل و غیرانتفاعی سعی کرده روزنامه‌نگاران بصری، عکاسان راوی و همچنین مخاطبان را در سراسر جهان راهنمایی کند. این بنیاد به قدرت نشان‌دادن و اهمیت دیدن و روایت‌های بصری با کیفیت معتقد است و هدف خود را مرتبط کردن دنیا با روایت‌های مهم قلمداد می‌کند.

شرکت در مسابقه عکس ورلدپرس فوتو برای عکاسان حرفه‌ای در سراسر دنیا آزاد است و این مسابقه هرساله به بهترین روایت‌های بصری سال گذشته جایزه می‌دهد. روایت‌های بصری از لحاظ صحت، منصفانه بودن و بینش‌های متقاعده‌کننده درباره جهان، داوری می‌شوند. این بنیاد در این روزهای سال نمایشگاه‌های بسیاری را در کشورهای مختلف برپا می‌کند ولی نمایشگاه فعلی در تهران نخستین نمایشگاه « بهترین‌های ورلدپرس فوتو» است که گلچینی از بهترین تصاویر مسابقات در سال‌های 2016، 2017و 2018را شامل می‌شود.



بی‌رحم مثل آدم‌ها

دخترک بیرون خانه ایستاده‌است با آن نگاه هول‌انگیز و سراسر ترس، اینجا شرق موصل است و نیروهای ویژه عراق در حال پاکسازی خانه‌به‌خانه داعشی‌ها. عراق را رها کنید و سر بگردانید تا اعماق جنگل‌های قاره سیاه و ببینید مرگ کرگدنی را که شاخ قیمتی‌اش جواز کشتارش را صادر کرد. بیایید تا حوالی وست مینستر در لندن تا ببینید یک مهاجم با ماشین چطور در پیاده‌رو حمام خون راه انداخته‌است و استخوان‌ها را در هم خرد کرده و سپس چند قدم بردارید تا برسید به اعتراض سیاهان آمریکا به کشتار غیرانسانی هم‌نژادهایشان توسط پلیس فدرال و سر برگردانید کمی آن‌سوتر تا جنازه‌های خیس‌خورده در اقیانوس را ببینید که کنار هم در ساحل مرگ چیده شده‌اند و کنارشان روی یک تابلو نوشته: «مهاجران غیرقانونی». این آلبوم دنیای این روزهای ماست؛ دنیایی سراسر جنگ، نفرت و خشونت که انسان و حیوان را به ستوه آورده است.



حرف تصویر

«ورلد پرس فوتو هر سال به‌جز برگزاری مسابقه عکاسی، نمایشگاه‌هایی را هم در سراسر دنیا برگزار می‌کند. تعداد این نمایشگاه‌ها حدود 100نمایشگاه در 45کشور دنیاست و امسال برای اولین‌بار نمایشگاهی از برترین آثار 3سال گذشته ورلد‌پرس‌فوتو در ایران برگزار شده‌است. البته تا پیش از این نمایشگاه، ایران میزبان 3نمایشگاه دیگر از نمایشگاه‌های ورلدپرس‌فوتو بوده که یکی در اواخر دهه 70 خورشیدی به همت سیف‌الله صمدیان و 2نمایشگاه در سال‌های آغازین دهه 80خورشیدی توسط انجمن سینمای جوان برگزار شده و نمایشگاه امسال چهارمین نمایشگاه ایرانی ورلدپرس فوتو به شمار می‌آید.» این حرف‌های مهدی قاسمی، عکاس خبری برجسته کشور است که امور اجرایی نمایشگاه را برعهده دارد. او که عضو انجمن عکاسان مطبوعاتی کشور است به همشهری می‌گوید: «عکاسان ایرانی به شهادت جوایز متعددشان در مسابقات مختلف جهانی و البته ورلدپرس فوتو توانسته‌اند مسیر مهم و امیدوارکننده‌ای را در دنیای عکاسی خبری جهان هموار کنند.»

کافی است نگاهی بیندازید به فهرست بلند‌بالای‌عکاسان ایرانی در سال‌های مختلف که توانسته‌اند جوایز ورلدپرس فوتو را به خانه بیاورند. در سال‌های دور جهانگیر رزمی، رضا دقتی، آلفرد یعقوب‌زاده، محمد فرنود و سیف‌الله صمدیان توانستند این جوایز را نصیب خود و ایران کنند و در سال‌های اخیر عطا طاهر‌کناره، ابراهیم نوروزی، مجید سعیدی، امیر پورمند، حسین فاطمی، آرش خاموشی و فاطمه بهبودی در مسابقه ورلدپرس فوتو درخشیده‌اند. شاید به همین دلیل بود که سفارت هلند در تهران برای برگزاری این نمایشگاه آستین بالا زد و انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی هم تمام تلاش خود را برای برگزاری این نمایشگاه به‌کار بست. حالا هم این نمایشگاه با 141عکس در فرهنگسرای نیاوران آغاز به‌کار کرده و تا 11خرداد‌ماه برپاست.»



بهار عکاسان

مهدی قاسمی می‌گوید:« امروز (یکشنبه) قرار است یک رویداد مهم دیگر هم در حوزه عکاسی برگزار شود و آن‌هم مراسم اهدای نشان عکاسان سال به عکاسان ایرانی است. این مراسم که به همت انجمن صنفی عکاسان برگزار می‌شود شامل اهدای جوایز در بخش‌های عکس خبری، پرتره، محیط‌زیست، مستند، ورزشی، تک عکس و مالتی مدیا خواهد بود. همچنین بعد از اهدای این نشان‌ها نمایشگاه آثار عکس‌های برتر در خانه هنرمندان افتتاح خواهد شد تا عکاسی ایران همزمان درگیر 2رویداد مهم باشد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید