• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 30 فروردین 1401
کد مطلب : 158658
+
-

توافق برای آزادسازی منابع مسدودشده ایران

انجام توافق‌هایی برای آزادسازی بخشی از منابع مسدود شده ایران در کشورهای خارجی، یکی از مهم‌ترین خبرهایی بود که در نشست‌خبری دیروز سخنگوی وزارت امورخارجه مطرح شد؛ موضوعی که در روزهای اخیر اگرچه با تکذیب واشنگتن همراه شد، اما مقام‌های ایران تأکید می‌کنند رایزنی‌هایی در این زمینه انجام شده و توافق‌هایی نیز به‌دست آمده‌است.
به‌گزارش همشهری، این درحالی است که گفته می‌شود در روزهای گذشته برخی هیأت‌های دیپلماتیک از کشورهای منطقه، با حضور در تهران در این زمینه با مقام‌های ایران دیدار و رایزنی داشته‌اند و گویا قرار است با اقدام‌های انجام‌شده، طی هفته‌های آینده بخشی از منابع مسدودشده ایران در کشورهایی مانند چین، کره‌جنوبی، ژاپن و عراق به‌حساب بانک‌مرکزی ایران در عمان واریز شود.
برهمین اساس هم بود که دیروز برخی منابع خبری از دستور نخست‌وزیر عراق به وزیر نیروی این کشور برای فراهم کردن مقدمات پرداخت دارایی‌های بلوکه‌شده ایران خبر دادند. گفته می‌شود مصطفی‌الکاظمی خواستار اعزام تیمی از عراق به تهران برای رایزنی با هدف آزادسازی منابع مسدود شده جمهوری‌اسلامی ایران شده ‌است.
در این میان اما گمانه‌زنی‌های انجام‌شده در روزهای اخیر پیرامون آزادسازی منابع مسدودشده ایران با واکنش سخنگوی وزارت امورخارجه مواجه شد. سعید خطیب‌زاده در نشست‌ خبری دیروز خود با رسانه‌ها به تکذیب واشنگتن درباره آزادسازی منابع ایران هم واکنش نشان داد و با بیان اینکه آزادسازی منابع کشورمان و بازگشت پول‌های ایران به هیچ کشور ثالثی ربط ندارد، رایزنی‌های انجام‌شده در این زمینه طی روزهای اخیر را تأیید کرد.
وی همچنین تأیید کرد که در روزهای اخیر در جریان سفر هیأتی دیپلماتیک به تهران، درباره آزادسازی منابع مسدود شده ایران در بعضی کشورها توافق‌هایی به‌دست آمده‌است؛ موضوعی که خطیب‌زاده تأکید دارد نه به آمریکا مرتبط است و نه اینکه به این کشور اجازه داده می‌شود به جزئیات رایزنی‌های انجام‌شده ورود کند.

ترور شهیدسلیمانی بی‌کیفر نمی‌ماند
سخنگوی وزارت امورخارجه درباره آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای در وین نیز گفت: ما در ۱۱ماه منتهی به مذاکرات و قبل از تنفس اخیر همواره اعلام کرده‌ایم تا زمانی که به کلیت توافق دست نیابیم، درباره چیزی توافق نکرده‌ایم. امروز هم توافقی در دسترس نداریم که درباره آن صحبت کنیم. موضوع‌هایی باقی مانده که به محض اینکه به نتیجه برسد، می‌توانیم بگوییم روی کل متن توافق شده‌ است.
خطیب‌زاده به این موضوع هم اشاره کرد که روابط ایران با اتحادیه اروپا در چارچوب گفت‌وگوهایی که در وین انجام می‌شود، به‌صورت عادی صورت می‌گیرد و رفت و برگشت پیام‌ها میان تهران و واشنگتن از طریق انریکه مورا، هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها انجام می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه موضوع‌های باقیمانده میان ایران و آمریکا بیش از یک موضوع است، تصریح کرد که برای دستیابی به توافق در وین 2موضوع باید رعایت شود؛ نخست، همه عناصر و اجزای کارزار فشار حداکثری باید از بین برود و دوم اینکه زنجیره انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام باید به‌صورت کامل درنظر گرفته شود.
خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سؤال سی.ان.ان مبنی بر اینکه آیا در مذاکرات در ازای خروج نام سپاه از فهرست تروریستی تضمینی از ایران خواسته شده که پمپئو و برایان هوک مصون از انتقام سخت در پی ترور شهید سلیمانی باشند، گفت: اصل اساسی بعد از ترور بزدلانه سردار رشید ایران و اسلام سپهبد سلیمانی در سیاست‌خارجی شکل گرفت که مسببان، عاملان و مشاوران در این عمل بزدلانه بی‌کیفر نخواهند ماند و این یک اصل اصلی در سیاست‌خارجی ایران است که این افراد باید به پیشگاه عدالت آورده‌ شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید