• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 29 فروردین 1401
کد مطلب : 158564
+
-

رئیس‌جمهور در نشست هم‌اندیشی با جمعی از علما و روحانیان تأکید کرد

هم‌افزایی نهادهای انقلابی و دولتی در دولت سیزدهم

دولت
هم‌افزایی نهادهای انقلابی و دولتی در دولت سیزدهم

رئیس‌جمهور در نشست هم‌اندیشی با جمعی از علما و روحانیان با بیان اینکه احیای امید و اعتماد عمومی با اقدام و عمل، شدنی است، گفت: محکوم به موفقیت هستیم؛ نه می‌توانیم توقف کنیم و نه اجازه عقب‌گرد داریم.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد ریاست‌جمهوری، سیدابراهیم رئیسی با بیان اینکه شخصاً ارتباط با علما را فرصتی مغتنم برای دولت می‌دانم، گفت: دولت تلاش کرده در سطوح مختلف با علما و نهاد روحانیت ارتباط داشته باشد و از نظرات و مشورت‌های آنان بهره بگیرد.
وی با بیان اینکه امروز به لطف خدا امید و انتظار مثبت از دولت به‌وجود آمده که باید با اقدام و عمل تثبیت شده و ارتقا یابد، افزود: ارتقای این امیدواری به‌معنای تبدیل آن به مشارکت، نشاط و سرمایه اجتماعی است و دولت در این مسیر گام برمی‌دارد. رئیسی تبدیل امیدواری به سرمایه اجتماعی را در روایت صحیح از اقدام‌های انجام شده دانست و گفت: امروز «جنگ روایت‌ها» است و دشمن تلاش دارد روایت مخدوش خود را از مسیر ۴۰ساله انقلاب در ذهن مردم جا بیندازد اما بهترین و منصفانه‌ترین روایت در دسترس، از آنچه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته و مسیری که باید در ادامه طی کنیم، در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تبیین شده‌است و دولت مردمی صراحتا اعلام کرده این بیانیه را مبنای همه اقدام‌ها و برنامه‌های خود می‌داند.

مردمی کردن حکمرانی 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه گفتمان دولت مردمی، همان گفتمان امام راحل و مقام معظم رهبری است، تصریح کرد: دولت، اجرای عدالت را در همه عرصه‌ها و در تمام سطوح دنبال خواهد کرد و به‌دنبال تحقق مردمی کردن حکمرانی و اداره امور به‌معنای واقعی است.
رئیسی با اشاره به اهمیت توجه به فرهنگ اظهارکرد: باید سیاست‌های اقتصادی و فرهنگی را توأمان و دوشادوش هم پیش برد و دولت نگاه «انقلابی و جهادی» و «توجه به جوانان و نسل بالنده انقلاب» را در این دو عرصه در دستورکار خود قرار داده‌است. وی با استقبال از پیشنهاد ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بین نهادهای تبیینی و تبلیغی دولتی، حاکمیتی، غیردولتی و مردمی گفت: در این دولت همه ظرفیت‌های نظام در بخش‌های مختلف حاکمیتی و دولتی در کنار هم قرار گرفته و خطایی که در گذشته در جدا کردن نهادهای انقلابی از نهادهای دولتی اتفاق افتاده بود، اصلاح شده‌است.
رئیس‌جمهور افزود: امروز همه نهادها و بخش‌های زیرمجموعه نظام جمهوری اسلامی زیرنظر مقام‌معظم‌رهبری و با یک آهنگ واحد فعالیت می‌کنند و حتی در عرصه سیاست‌خارجی نیز نهادهای انقلابی و وزارت امور خارجه کاملا هماهنگ هستند. در این دولت سیاستگذاری بر اساس قانون اساسی از سوی مقام‌معظم‌رهبری انجام شده و همه دستگاه‌های دیگر مجری این سیاست‌ها هستند.

روایتی از فعالیت‌های دولت سیزدهم
رئیسی پیگیری شبانه‌روزی تحقق کامل شبکه ملی اطلاعات، بهره‌برداری از سامانه جامع تجارت، راه‌اندازی درگاه ملی صدور مجوزها و اجرای اصلاحات در نظام مالیاتی را بخشی از فعالیت‌های دولت درحدود ۷ماه گذشته عنوان و اظهارکرد: در نتیجه این اقدامات شفاف‌سازی قابل‌قبولی در عرصه فعالیت‌های اقتصادی ایجاد شده و به‌عنوان مثال بسیاری از راه‌های فرار مالیاتی شناسایی و مسدود شده‌است.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: دولت همچنین تلاش کرده بخش‌ها و وظایف مغفول دستگاه‌ها را فعال کند؛ به‌عنوان مثال بخش سازندگی در وزارت جهادکشاورزی، بخش جوانان در وزارت ورزش و جوانان و بخش برنامه در سازمان برنامه و بودجه مورد‌توجه بیشتری قرار گرفته تا آنچنان که شایسته است فعال شوند.
رئیسی با بیان اینکه دولت به‌هیچ‌وجه متصدی شایسته‌ای در عرصه اقتصاد و فرهنگ نیست، ادامه داد: دولت مردمی سعی کرده نقش‌آفرینی خود را در عرصه‌های مختلف در 3زمینه «هدایت، نظارت و حمایت» سامان دهد و برهمین اساس اصلاح نحوه اجرای سیاست‌های خصوصی‌سازی را با هدف واگذاری صحیح بنگاه‌های اقتصادی به بخش‌خصوصی واقعی دنبال کرده‌است.

مکث
رونق‌بخشی به تولید ، محوری‌ترین رویکرد دولت

رئیس‌جمهور رونق‌بخشی به تولید را محوری‌ترین رویکرد دولت دانست و گفت: باور داریم که غلبه بر مشکلات عرصه‌های مختلف کشور ازجمله در زمینه نظام بانکی، رشد نقدینگی و ایجاد اشتغال در گرو سامان دادن تولید است؛ به‌عنوان مثال، اگر تولید در روستاها رونق یافته و به‌صرفه شود، دیگر شاهد خالی شدن روستاها و رشد حاشیه‌نشینی نخواهیم بود. رئیسی با بیان اینکه دولت تلاش کرده رفع دغدغه‌های مردم، نخبگان و رهبری در عرصه‌های مختلف پولی و بانکی، صادرات و واردات، مالیات و امثال آن را با جدیت دنبال کند، اظهارکرد: دولت مردمی ضمن تلاش برای جبران عقب‌ماندگی‌ها، در همان روزهای آغاز به‌ کار، با حجم انبوهی از مطالبات انباشته شده  بخش‌های مختلف جامعه ازجمله فرهنگیان و لایحه رتبه‌بندی معلمان مواجه شد که تلاش کرده‌ایم یک به یک به این مطالبات رسیدگی کنیم. رئیس‌جمهور همچنین تأکید کرد: با وجود همه مشکلات و موانع موجود، هرچه به پیش می‌رویم، آینده را بیش ‌از پیش روشن و امیدوارکننده می‌بینیم. راهبرد و کلان‌پروژه دولت ایجاد و ارتقای امید و اعتماد نزد مردم و خنثی‌سازی تلاش دشمن برای ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید