• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 29 فروردین 1401
کد مطلب : 158553
+
-

افطاری ساده در ماه ضیافت الهی

فرهنگ گستردن سفره افطاری ساده در حال احیاشدن است

گزارش
افطاری ساده در ماه ضیافت الهی

محمد سرابی  - روزنامه‌نگار

 فرهنگ افطاری ساده در سال‌های اخیر رونق گرفته است. چند سال پیش موکب‌هایی در نقاط پرتردد شهر برپا می‌شد که ‌هنگام اذان مغرب به رهگذران چای می‌داد؛ شبیه رسمی که در ماه‌ محرم در شهر دیده می‌شود. بسیاری از این موکب‌‌ها از سوی هیئت‌ها و اهالی محله‌ها ساخته شده بودند. ارگان‌هایی مانند شهرداری نیز در این امر مشارکت داشتند اما انتشار بیماری کرونا برای 2سال مراسم گروهی را تعطیل کرد اما امسال که محدودیت‌های کرونایی کاهش یافته است، دوباره می‌توان احیای این اقدامات پسندیده را دید.
به گزارش همشهری، برخی سازمان‌ها برنامه‌های ویژه ماه رمضان خود را با افطاری ساده همراه می‌‌کنند؛ چنان‌‌که منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌‌آباد، در چند شب اخیر با برپا‌کردن «افطاری ساده» و برگزاری کنسرت‌های متنوع و با حضور خواننده‌های مطرحی همچون حسام‌الدین سراج، سالار عقیلی و… جشنواره «باغ رمضان» را با حضور شهروندان و روزه‌داران برگزار کرده است.
«پل طبیعت» همزمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع) میزبان بیش از ۲‌هزار نفر روزه‌دار بود و سفره‌ای به طول ۲۷۰‌متر به‌منظور پذیرایی روی پل گسترده‌ شد. برگزاری کنسرت سالار عقیلی به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی(ع) در قالب ویژه‌برنامه «باغ رمضان» نیز از دیگر برنامه‌هایی بود که با حضور و استقبال پرشور مردم در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد برگزار شد.
 میادین میزبان روزه‌داران
برخی فضا‌های عمومی و میادین شهر در شب‌‌های ماه رمضان شاهد برگزاری برنامه‌های ویژه این ماه هستند که با افطاری همراه شده است. ویژه‌برنامه ضیافت‌الحسین(ع) با برپایی کرسی‌های تلاوت قرآن کریم و سفره‌های افطاری ساده تا پایان ماه مبارک رمضان در میدان امام حسین(ع) پایتخت برگزار می‌شود. این مراسم هر روزه از ساعت ۱۵ تا ۲۰ ادامه دارد و شامل قرائت قرآن و دعا و مناجات است و شهروندان خیّر در آن مشارکت دارند. به همین منظور شهرداری تهران در ماه رمضان در میدان امام حسین(ع) و 4 میدان پرتردد دیگر تهران افطاری ساده توزیع می‌کند.

افطاری در ایستگاه‌های منتخب مترو
در ساعات نزدیک به غروب آفتاب، هجوم مسافران به شبکه حمل‌ونقل شهری برای بازگشت به خانه بیشتر می‌شود. اتوبوسرانی و مترو حجم زیادی از شهروندان را در این ساعت‌ها جابه‌جا می‌کنند و ایستگاه‌ها پر از جمعیت می‌شوند. شرکت بهره‌برداری متروی تهران در ابتدای ماه رمضان طرح افطاری ساده را در ایستگاه‌های منتخب خود شروع کرد. بر این اساس برنامه از ابتدا تا پایان ماه مبارک در ایستگاه‌های میدان حضرت‌ ولی‌عصر(عج)، میدان آزادی، امام خمینی‌(ره)، آزادگان، تئاتر‌شهر، قائم، کرج، گلشهر، فرهنگسرا، راه‌آهن، شاهد و تهران (صادقیه) با افطاری ساده از مسافران روزه‌دار پذیرایی می‌شود. 

سفره بهشت 

یکی از اقدامات صورت‌گرفته در سازمان بهشت حضرت زهرا(س) در ایام ماه مبارک رمضان، برپایی غرف «سفره بهشت – افطاری ساده» است که با کم‌کردن بخشی از هزینه‌های جاری، 5ایستگاه سفره بهشت را در سازمان ایجاد کرده است. در رمضان امسال غرفه‌هایی در بهشت‌زهرا ایجاد شده است که در آن افطاری ساده توزیع می‌شود و ‌هنگام افطار، همه مراجعان به بهشت‌زهرا(س) میهمان این ایستگاه‌ها هستند.

مکث
پویش مردمی

رسم افطاری ساده به‌دلیل پیوند با سنت‌های دینی و همچنین ماهیت کمک‌رسانی به عموم مردم و خصوصا محرومان می‌تواند به یک سنت مردمی تبدیل شود. بنا به اعلام اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران «پویش افطاری ساده» در مساجد، خیابان‌ها و مراکز پرتردد همانند ایستگاه‌های مترو، اتوبوس و تاکسی ‌هنگام افطار و باهدف ترویج روحیه کمک و تعاون در میان مردم در ماه ضیافت الهی اجرا می‌شود. گروه‌های مردمی علاقه‌مند به اجرای این پویش خداپسندانه در ماه مبارک رمضان، می‌توانند برای بهره‌مندی از حمایت‌های این اداره کل با شماره تلفن ۰۹۳۷۴۲۲۹۳۰۸ تماس بگیرند. کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز آشپزخانه طرح اطعام مهدوی و افطاری ساده را در تهران راه‌اندازی کرده است. در طول ماه رمضان گذشته از این طریق ۱۲‌میلیون پرس غذای گرم میان نیازمندان توزیع شد که پیش‌‌بینی می‌شود این تعداد امسال به ۲۵‌میلیون وعده غذای گرم برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید