• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 29 فروردین 1401
کد مطلب : 158535
+
-

احداث پتروشیمی میانکاله تا اطلاع ثانوی منتفی است

وزیر کشور  روز گذشته اعلام کرد که براساس دستور ریاست‌جمهوری تا بررسی مجدد ابهامات زیست‌محیطی، احداث پتروشیمی میانکاله متوقف خواهد ماند.
به‌گزارش مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور، احمد وحیدی گفت: 2روز پیش هم استاندار مازندران اعلام کرد طبق دستور ریاست محترم جمهوری تا زمانی که محیط‌زیست نظر نهایی خود را اعلام نکند، عملیات اجرای پروژه متوقف خواهد ماند.
در این میان نمایندگان استانی مواضع متفاوتی در قبال تأثیرات این پروژه‌ در میانکاله گرفته‌اند. به‌طور مثال علی بابایی کارنامی، نماینده مردم ساری و میاندورود در پیامی توییتری در حمایت از ساخت مجتمع پتروشیمی میانکاله نوشت: «موضوع محیط‌زیست قطعا حائز اهمیت است، اما معیشت و اقتصاد استان‌های شمالی نباید فراموش شود و راه‌حل، توقف توسعه و اشتغال نیست.کارخانجات دوستدار محیط‌زیست (به‌ویژه در صنایع شیمیایی) امروز در بسیاری از کشورهای جهان فعال هستند و راه‌حل، توقف توسعه و اشتغال نیست.» البته مخالفان ساخت پتروشیمی در میانکاله به هیچ عنوان مخالف توسعه صنعتی البته با رعایت ملاحظات سختگیرانه محیط‌زیستی نیستند و می‌گویند که به جای ساخت پتروشیمی در میانکاله؛ بهشت پرندگان و از مراتع درجه یک کشور و صرف هزینه چند هزار میلیارد تومانی برای ساخت و انتقال آن به سمنان، می‌توان این واحد را در نزدیکی خلیج‌فارس ساخت که هم نزدیک به منبع تامین خوراک پتروشیمی است و هم برای صادرات محصولات آن باید دوباره از همین مسیر اقدام کرد. غلامرضا شریعتی، نماینده بهشهر نیز که از موافقان این طرح است، روز شنبه در مصاحبه با تسنیم گفته بود، «زمینی که برای این ابرپروژه انتخاب شده، زمین لم‌یزرع و شوره‌زار است و هیچ گندم و جویی در آن رشد نمی‌کند. ما در سواحل شمال بهشهر قریب به 18هزار هکتار زمین لم‌یزرع داریم که 12هزار هکتار در دست محیط‌زیست و 6هزار هکتار در اختیار بانک زمین است که هزار هکتار برای ساخت شهرک صنعتی شهید سلیمانی اختصاص داده شده است.»  حال با وجود اینکه دیوان عالی کشور و دفتر حقوق عامه دادستانی کل کشور در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم با ارسال نامه‌ای به دادستان عمومی و انقلاب مازندران دستور توقف اجرای طرح پتروشیمی میانکاله را صادر کرده است، مقامات استانی به‌دنبال برگزاری تجمع در دفاع از پتروشیمی هستند. از سوی دیگر مجمع دانشجویان و دانش‌آموختگان استان گلستان از معاونت سیاسی وزارت کشور برای دفاع از میانکاله و جلوگیری از توسعه صنایع آب‌بر در منطقه درخواست برگزاری تجمع کرده‌ است. جمعی از کارشناسان و کنشگران مدنی استان مازندران نیز در نامه‌ای خطاب به ریاست جمهوری از مواضع علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مخالفت با احداث پتروشیمی میانکاله حمایت کرده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید