• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 23 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15841
+
-

«برجام» بحث داغ بهارستان

عده‌ای از نمایندگانی که پرچم آمریکا را در مجلس آتش زدند طرح دوفوریتی خروج از برجام را آماده کردند

خروج آمریکا از برجام و بایدها و شایدهای پس از آن همچنان بحث داغ مجلسی‌هاست؛ جمعی از نمایندگان برحسب وظیفه تخصصی‌شان و جمعی دیگر براساس نگاه سیاسی‌ای که از ابتدای حصول برجام به آن داشته‌اند طی 5روز گذشته همواره در این‌باره میدان‌داری کرده‌اند. جمعی برخاسته از اصولگرایان بهارستان، درصدد ارائه طرح دوفوریتی برای الزام دولت به خروج از برجام هستند، جمع دیگر در قالب کمیسیون‌های تخصصی مشغول رصد شرایط و نظارت بر روند عملکرد دستگاه دیپلماسی در هفته‌های اخیرند و جمعی دیگر در گعده‌های فراکسیونی‌شان به‌دنبال یافتن نظر جمعی در این میدان هستند.

طرح دوفوریتی برای خروج از برجام

مجتبی ذوالنوری، نماینده اصولگرای مجلس که در جلسه چهارشنبه بهارستان در صدر جمعی از نمایندگان در واکنش به تصمیم ترامپ برای خروج از برجام پرچم آمریکا را آتش زدند، دیروز خبر داد: طرح دو فوریتی الزام دولت به اجرای قانون اقدام متناسب و متقابل با 100 امضا تهیه شده و آماده ارائه به هیأت رئیسه مجلس است. او به تسنیم گفت: طرح الزام دولت به اجرای قانون اقدام متناسب و متقابل امروز چاپ می‌شود و در نوبت بررسی طرح‌های دوفوریتی قرار می‌گیرد. رئیس کمیته هسته‌ای مجلس یادآور شد: براساس این طرح دولت موظف می‌شود تضمین‌های لازم را از اروپایی‌ها و اعضای 1+5 جز آمریکا اتخاذ کند، البته این تضمین‌ها باید کامل و جامع باشد. همچنین در این طرح تأکید شده مذاکرات با اروپایی‌ها نباید بیش از یک ماه زمان ببرد.

کمیسیون امنیت ملی چه می‌کند؟

در کنار ورود اصولگرایان دو آتشه که از ابتدا هم مخالف به ثمر به رسیدن برجام بودند، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم به واسطه نقش نظارتی و قانونگذاری‌اش در امور هسته‌ای و سیاست خارجی از یک سو و از سوی دیگر به‌دلیل ماموریتی که در جلسه علنی چهارشنبه گذشته از سوی لاریجانی در این‌باره به آن محول شد، میدان‌دار رسیدگی به روند مسیر ایران در قبال غرب در مورد توافق برجام است. از جمله اقدامات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بررسی رویکردهای جدید نسبت به برجام در جلسه عصر امروز و سه‌شنبه کمیسیون با حضور مسئولان مربوطه است.

همچنین آنطور که فارس گزارش داده، قرار است امروز اقدامات مجلس بعد از خروج آمریکا از برجام در فراکسیون نمایندگان اصولگرای ولایی بررسی شود. در جلسه صبح امروز فراکسیون نمایندگان ولایی پیش از آغاز نشست جلسه علنی مجلس موضوع خروج آمریکا از برجام و موضعی که مجلس باید در این‌باره اتخاذ کند و برنامه‌هایی که در این‌باره داشته باشد را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

قرار بود محمد‌جواد ظریف و علی‌اکبر صالحی این هفته برای توضیح درباره وضعیت برجام در مجلس حضور یابند که با توجه به سفر ظریف این برنامه احتمالا لغو خواهد شد.

ابطحی: پسرم در آمریکا نیست

بعد از انتشار تصاویر نمایندگانی که پرچم آمریکا را در مجلس آتش زدند، خبری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که براساس آن گفته می‌شد فرزند محمدجواد ابطحی، نماینده اصولگرای مجلس در آمریکا حضور دارد. با این نماینده درهمین باره گفت‌و‌گو کردیم.ابطحی در این‌باره به همشهری گفت: اگر به‌تازگی‌ها خمینی‌شهر جزوخاک آمریکا محسوب می‌شود آن‌وقت این شایعه صحت دارد. من 4فرزند دارم؛ 3پسر و یک دختر که همگی هم مشغول تحصیلات عالیه هستند. پسر ارشدم، سیدمحمد عضو هیأت علمی یکی از دانشگاه‌های اصفهان است، سیداحمد و سیدمهدی 2 پسر دیگرم در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه کاشان و صنعتی مشغول تحصیل هستند و دخترم هم متاهل است و در دانشگاه خوارزمی در مقطع دکتری تحصیل می‌کند. متأسفانه برخی، از این اقدام مجلس خیلی درد‌شان آمد و فکر می‌کنند اینطور جبران می‌کنند. وی در پاسخ به این سوال که در بین نمایندگان  هم‌طیف شما کسی را سراغ دارید که فرزندش در آمریکا تحصیل کند؟گفت:  ‌من کسی را نمی‌شناسم که فرزندش در آمریکا باشد، اما نماینده‌ای را می‌شناسم که دخترش در کانادا زندگی می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید