• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 23 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15831
+
-

خط‌و‌نشان اروپا برای آمریکا

ظریف برای گفت‌و‌گو با وزیران خارجه روسیه، چین و 3 کشور اروپایی سفر خود را آغاز کرد

دیپلماسی
خط‌و‌نشان اروپا برای آمریکا

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با همان لحن پرگلایه‌ای که در شب خروج آمریکا از برجام داشت، انتقادات تندی را متوجه رئیس‌جمهور آمریکا کرده و گفته است: «جیغ کشیدن، فریاد زدن، توهین و قلدری کردن و به‌طور سیستماتیک هرچیزی که از قبل وجود داشته را تخریب و امحا کردن، خلق زمانه ما شده است.» او گفته است: «هیچ کشوری به اندازه‌ای بزرگ نیست که به تنهایی با جهان روبه‌رو شود.» این شاید آغازی جدی برای جدا شدن راه منافع اروپا از منافع آمریکاست چه آنکه اروپا این بار برای حفظ حیثیت خود هم که شده می‌خواهد نشان دهد یک نفر نمی‌تواند برای یک قاره تصمیم بگیرد، چنان‌که هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان هم از اینکه آمریکا منافع شرکای اروپایی را نادیده گرفته، انتقاد کرده و گفته است: برلین آمادگی دارد برای موضع خود بجنگد.

اگر اروپا بر همین منوال برای حفظ برجام بماندشاید، شاید سه‌شنبه آینده که ظریف در بروکسل با همتایان انگلیسی، آلمانی و فرانسوی خود دیدار می‌کند تضمینی برای ادامه برجام حاصل شود. در این دیدار فدریکا موگرینی هم حضور خواهد داشت. خط و نشان‌های اروپا برای آمریکا بیش از هر رهبر و دیپلمات اروپایی دیگری، در سخنان موگرینی عیان بود، او در یک سخنرانی پر کنایه در کنفرانس «وضعیت اتحادیه» گفته است: جهان به تغییر نیاز دارد و تغییر، در صرف انرژی برای ساخت چیزهای نوین است نه تخریب چیزهای قدیمی. موگرینی با تأکید بر اینکه توافق هسته‌ای ایران بدون حمایت آمریکا هم قابل احیاست گفته است: «این انگیزه برای نابود کردن، راه به جاهای خوب نمی‌برد و هیچ‌یک از مشکلات ما را حل نمی‌کند.»

به گزارش فارس، وی همچنین ایده امکان یک جایگزین سریع برای برجام را مورد انتقاد قرار داد و یادآور شد که مذاکره درباره برجام 12سال زمان برده و رهبران جهان باید از رویکرد حرکت به سوی «من می‌برم، تو می‌بازی» بگذرند.

این تنها صدای انتقادی نیست که در 3روز گذشته از اروپا بلند شد. صدای انتقاد وزیران فرانسوی که پس از برجام کشورشان بیشترین تعاملات اقتصادی را با ایران داشته‌اند بیش از همه بلنداست. پیش‌تر برونو لومر، وزیر بازرگانی فرانسه در سخنانی پرانتقادگفته بود: کشورها به لحاظ اقتصادی استقلال دارند و با کشورهای اروپایی نباید مثل دولت‌های وابسته رفتار کرد.

ژان ایو لوردریان، وزیر خارجه این کشور هم با انتقاد از اینکه یک کشور دیگر با قوانین داخلی خود برای بقیه کشورهای مستقل دنیا تصمیم می‌گیرد گفته بود: «اقدام آمریکا در اعمال فراسرزمینی قوانینش برای اروپایی‌ها غیرقابل‌قبول است.»

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان هم در گفت‌وگویی که با نشریه آلمانی اشپیگل داشته است از اقدام آمریکا در خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای انتقاد کرده و چنین اقدامی را گامی منفی در روابط میان آلمان و واشنگتن ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه آمریکا نشان داد که تمایل بسیار کمی برای اجرای خواست هم پیمانان خود دارد گفته است: «تحولاتی که در آمریکا در جریان است، روابط فراآتلانتیک را تحت‌تأثیر قرار داده است. محمد جواد ظریف قرار است روز سه‌شنبه در بروکسل با این 2 وزیر خارجه اروپایی و همچنین بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس دیدار کند و تمایل واقعی آنها را برای حفظ و تداوم برجام بسنجد. ظریف که شب گذشته سفر ماموریتی خود را برای تداوم برجام آغاز کرد، قبل از بروکسل به پکن و مسکو می‌رود تا درباره برجام با همتایان روسی و چینی خود گفت‌وگو کند.

تأکید روحانی بر گفت‌وگوهای مستقیم با 5کشور حامی برجام

حسن روحانی رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت تحقق منافع اقتصادی ایران از توافق برجام برای ادامه همکاری، از وزارت خارجه خواست که با اعزام فوری هیأت‌های مذاکراتی، گفت‌وگوهای مستقیم با چین، روسیه و کشورهای اروپایی در مورد الزامات تداوم برجام و تضمین‌های اجرایی ضروری برای عادی‌سازی‌ و گسترش روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها را در این هفته برنامه‌ریزی کنند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، در جلسه صبح روز گذشته ستاد اقتصادی دولت که به ریاست رئیس‌جمهور و با شرکت مسئولان اقتصادی دولت تشکیل شد، پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت در پی تحولات اخیر در برجام مورد بحث و تصمیم‌گیری قرار گرفت. حسن روحانی در این جلسه از کلیه دستگاه‌های اقتصادی و بانک‌ها خواست که در اجرای سیاست‌های جدید ارزی، هدف تسهیل فرایند تولید و تجارت را دنبال کنند و بخش خصوصی نیز، از فرصت پیش آمده در انضباط ارزی، به نفع تولید و اشتغال و آرامش در بازارها استفاده کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید