• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 27 فروردین 1401
کد مطلب : 158311
+
-

هشدار دوباره رئیسی درباره حضور رژیم صهیونیستی در اقلیم کردستان

رئیس‌جمهور: حضور بیگانگان در عراق امنیت‌ساز نیست

دولت
هشدار دوباره رئیسی درباره حضور رژیم صهیونیستی در اقلیم کردستان

کمتر از 2هفته پس از گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور ایران و عراق، سیدابراهیم رئیسی در دیدار با وزیر امور خارجه عراق یک‌بار دیگر نسبت به تحرکات اقلیم کردستان و حضور رژیم صهیونیستی در این منطقه تذکر داد. رئیسی در گفت‌وگوی پنجشنبه‌خود با فؤاد حسین با تأکید بر اینکه تهران از کشورهای همسایه به‌ویژه عراق انتظار جدی دارد که اجازه هیچ‌گونه حضور مخل امنیت جمهوری اسلامی ایران را چه در مناطق تحت کنترل دولت فدرال چه در نواحی تحت هدایت اقلیم کردستان را ندهد، گفت: جمهوری اسلامی ایران برادری خود را نسبت به همسایگان در عمل ثابت کرده و دوست دوران رزم بوده و نه فقط دوست دوران بزم و لذا انتظار داریم کشورهای همسایه نیز نسبت به توطئه‌های دشمنان هوشیار باشند.
سپاه پاسداران 1و20دقیقه بامداد روز یکشنبه 22اسفندماه1400 پایگاه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی در اربیل را با ۱۲فروند موشک بالستیک هدف قرارداد. سپاه در بیانیه‌ای ضمن پذیرفتن مسئولیت این حمله اعلام کرد که در پی جنایات اخیر رژیم جعلی صهیونیستی و اعلان قبلی مبنی بر بی‌پاسخ‌نگذاشتن جنایت‌ها و شرارت‌های این رژیم منحوس، «مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها» مورد هدف موشک‌های قدرتمند و نقطه‌زن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت. سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه در اظهاراتی این حمله موشکی را پاسخی به حملات پهپادی اسرائیل به یک مقر سپاه در کرمانشاه اعلام کرده بود. او گفته بود: «صهیونیست‌ها خودشان اعلام کردند که پهپادهایشان که به فراز پایگاهی در کرمانشاه آمدند، از مقرهایشان در اربیل به پرواز درآمده بودند.» رئیسی 14فروردین‌ماه در تماس تلفنی برهم صالح، همتای عراقی خود گفته بود: «هر کشوری در منطقه که نسبت به اهداف سلطه‌گرانه آمریکا و رژیم صهیونیستی غفلت کند هم منافع ملت خود را پایمال کرده و هم مورد غضب ملت‌های مسلمان قرار خواهد گرفت.»
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس شورای‌عالی امنیت ملی در دیدار با فؤاد حسین نیز با یادآوری پیام یکی از مقامات ارشد اقلیم کردستان عراق به وی مبنی بر اینکه اگر حاج‌قاسم سلیمانی نبود اقلیم کردستان نبود، گفت: متأسفانه اقلیم دچار غفلت‌هایی شده است ولی جمهوری اسلامی ایران تحرکات رژیم صهیونیستی را با دقت تحت نظر دارد و همکاری با این رژیم کودک‌کش قابل پنهان‌کردن نیست و به هیچ‌عنوان اجازه نمی‌دهیم که آنها از طریق هیچ کشوری ازجمله عراق، امنیت منطقه را به خطر بیندازند. رئیسی با اشاره به اینکه داعش ساخته دست آمریکا و اسرائیل است و امروز به نیابت از آنها در افغانستان عمل می‌کند، اشاره کرد که جمهوری اسلامی دوستی خود را با کشورهای همسایه در عمل اثبات کرده است و چند دهه میزبان آوارگان و مهاجران افغان بوده و آنها همانند یک ایرانی از مزیت‌های زندگی در ایران برخوردارند. وی همچنین با نقل قول برخی رؤسای کشورها مبنی بر اینکه ایران زمانی به کمک آن کشورها رسید که دیگران آنها را رها کرده بودند، تأکید کرد که امنیت عراق باید توسط خود عراقی‌ها تأمین شود و حضور بیگانگان در عراق، امنیت‌ساز نیست. رئیسی در این دیدار همچنین خواستار اجرایی‌شدن سریع‌تر راه‌آهن شلمچه-بصره و نیز تسهیل تردد و تکریم زائران ایرانی شد و آنها را در راستای منافع اقتصادی و اجتماعی 2ملت توصیف کرد. فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق نیز در این دیدار با تأکید بر اهتمام عراق به تقویت سطح همکاری و هماهنگی‌های 2کشور در عرصه‌های مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: عراق نه‌تنها خود را همسایه بلکه هم‌پیمان و دوست جمهوری اسلامی ایران می‌داند. سرزمین عراق هرگز جایی برای اقدام علیه امنیت ایران نخواهد بود و آماده همکاری گسترده ازجمله در حوزه امنیتی برای جلوگیری از بروز هرگونه تهدید علیه منافع جمهوری اسلامی ایران هستیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید