• پنج شنبه 3 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 15 ذی القعده 1445
  • 2024 May 23
شنبه 27 فروردین 1401
کد مطلب : 158230
+
-

هشدار بارندگی برای 22 استان

تشدید فعالیت سامانه بارشی در برخی استان‌ها احتمال وقوع سیلاب‌های ناگهانی در 22 استان را به همراه دارد

هواشناسی
هشدار بارندگی برای 22 استان

سازمان هواشناسی کشور با اعلام تشدید سامانه بارشی در کشور، نسبت به احتمال وقوع سیلاب ناگهانی، آبگرفتگی معابر و برخورد صاعقه در ۲۲استان هشدار داده است. طبق این هشدار، سامانه بارشی از امروز، شنبه 27فروردین تا دوشنبه 29فروردین با پدیده‌هایی چون رگبار باران، رعدوبرق، تگرگ، وزش باد شدید، خیزش گردوخاک همراه خواهد بود. 
با وجود این، برخی مناطق کشور با شروع فعالیت این سامانه مشکلاتی را پشت سر گذاشتند؛ به طوری که جزر و مد شدید بامداد جمعه در بندر دیر استان بوشهر و حمله امواج دریا به بیش از ۳۰قایق و لنج صیادی، خسارات سنگینی وارد کرد و جزیره قشم در استان هرمزگان هم روز گذشته شاهد افزایش سرعت وزش بادهای غربی بود که موجب متلاطم شدن دریا شد. 
 
طغیاله در دیر
مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر با بیان اینکه بالا آمدن آب دریا (مد شدید) که به زبان محلی به (طُغیاله) معروف است ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد جمعه باعث خسارت به شناورهای صیادی شد،‌ می‌گوید: بر اثر این طغیاله، تعدادی از شناورهای پهلو گرفته در اسکله شهرداری دیر(لنگرگاه قایق‌های صیادی) زیر آب رفتند که با همت امدادگران جمعیت هلال‌احمر و مردم همه آنها از آب خارج شده و مفقودی در این زمینه گزارش نشده است.
کوروش دهقان می‌افزاید: طغیاله و مد شدید دریا موجب شده است به بدنه، موتور قایق ها و بخشی از ادوات صیادی صیادان شهرستان دیر خسارت‌هایی وارد شود.
به گفته وی، این حادثه هیچ خسارت جانی به دنبال نداشته است و بررسی خسارت مالی این حادثه ادامه دارد. 

ورود سامانه بارشی از جنوب
ناپایداری جوی در حالی در جنوب ایران ادامه دارد که روز گذشته سامانه جدید بارشی در جنوب غرب، جنوب و مرکز کشور، نیمه‌غربی کرمان، یزد، دامنه‌های زاگرس مرکزی در همدان، مرکزی،‌ قم، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز،‌ شرق سواحل دریای خزر، خراسان‌شمالی و شمال خراسان‌رضوی موجب ابرناکی، رگبار باران،‌ وزش باد شدید،‌ خیزش گرد وخاک و گاهی رعد و برق شد.  این سامانه امروز،‌ شنبه به نوار شمالی، مرکز، شرق، جنوب، جنوب شرق کشور و همچنین دامنه‌های زاگرس در استان‌های مرکزی،‌ قم و شرق لرستان و ارتفاعات جنوب غرب کشور کشیده می‌شود و فردا، یکشنبه با فعالیت آن در شرق دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز در شرق تهران و سمنان،‌ شمال شرق و شرق کشور و شمال سیستان و بلوچستان و کرمان و شرق خراسان‌رضوی و غرب خراسان‌شمالی با رگبار، وزش باد شدید موقتی و رعدوبرق مواجه خواهند شد. 
همچنین روز دوشنبه در منطقه خراسان، شرق یزد، شمال سیستان و بلوچستان و ارتفاعات کرمان افزایش ابر،‌ رگبار،‌ وزش باد شدید، ‌رعد و برق و کاهش نسبی دما روی می‌دهد. در مناطقی از خراسان ‌رضوی و خراسان‌ جنوبی بارش‌ها شدت خواهد داشت. سه‌شنبه سامانه بارشی در خراسان ‌رضوی باعث رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید شده و در بعدازظهر این روز از کشور خارج می‌شود.

هشدار نارنجی سیل 
هواشناسی با توجه به فعالیت سامانه بارشی 2هشدار نارنجی و زرد صادر کرده است؛ بنابراین هشدارها فعالیت سامانه بارشی روز شنبه در گلستان، سمنان، خراسان شمالی و شرق مازندران، یکشنبه گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، ارتفاعات و شرق تهران و دوشنبه خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی و نیمه‌شرقی خراسان‌شمالی در سطح نارنجی و با وقوع احتمالی سیلاب همراه خواهد بود. 
اثر این مخاطره آبگرفتگی محلی و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن رواناب در مسیل‌ها، برخورد صاعقه، اختلال در ترددهای برون‌شهری، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آسیب به سازه‌های موقت و شکستن درختان فرسوده ذکر شده است. 
همچنین در هشدار زرد،‌ رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، خیزش گردوخاک و تگرگ، شنبه، تهران، البرز، قم، مرکزی، شمال اصفهان، همدان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان ‌رضوی، یزد، ارتفاعات کرمان، آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی و یکشنبه، سمنان، مازندران، شمال سیستان و بلوچستان، شرق اصفهان، یزد و شمال کرمان را درگیر خواهد کرد. 

هشدار سیل در خراسان‌شمالی
خراسان شمالی یکی از استان‌هایی است که با فعالیت سامانه بارشی جدید در آن هشدار سیل صادر شده است.  مدیر کل هواشناسی خراسان شمالی از کاهش ۱۵درجه‌ای دمای هوا در این استان خبر می‌دهد و می‌گوید: این سامانه روزهای شنبه و یکشنبه نیمه غربی و اواخر یکشنبه تا دوشنبه نیمه شرقی استان را در بر می‌گیرد.
مجید بیجندی با اشاره به خطر سیلاب برای باغداری و کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: کشاورزان با توجه به کاهش دما و بارش شدید باران تمهیدات لازم را برای محصولات و درختان پرشکوفه در نظر بگیرند تا از خسارت احتمالی جلوگیری کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان هم با اشاره به ناپایداری‌های جوی تا یکشنبه می‌گوید که این ناپایداری همراه با رگبار و رعد و برق، وزش تندباد موقتی، رواناب و سیلاب‌های محلی، خیزش گرد و غبار و برخورد صاعقه در مناطق شمال و شرق استان همراه است.  منصور شیشه‌فروش می‌افزاید: احتمال وقوع رواناب، سیلاب‌های محلی و نقطه‌ای، خیزش گرد و غبار و برخورد صاعقه و اختلال در تردد در جاده‌های کوهستانی در مناطق شمال و شرق، پیش‌بینی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید