• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 24 فروردین 1401
کد مطلب : 158088
+
-

نایب‌رئیس پارلمان شهری، برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی را مغایر مصوبات شورا دانست

شهر آفتاب در انتظار یار مهربان

سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب از 21 تا 31 اردیبهشت در مصلای امام خمینی برگزار می‌شود. این خبر که توسط یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسانه‌ای شده است دیروز موردتوجه نایب‌رئیس شورای شهر تهران قرار گرفت و پرویز سروری این اقدام را مغایر مصوبات شورا دانست. او با بیان اینکه نباید نمایشگاه شهر آفتاب نادیده گرفته شود، گفت: «انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به خارج از شهر تهران به‌ویژه هدایت آنها به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب یکی از دغدغه‌های جدی مدیریت شهری است و موضوع برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلای امام‌(ره) را حتما از طریق وزیر ارشاد پیگیری می‌کنیم و اگر لازم باشد با معاون اول رئیس‌جمهور هم مکاتبه خواهیم داشت.» سروری تأکید کرد که باید تلاش شود تا در این دوره نمایشگاه‌ها در شهر آفتاب برگزار شوند؛ چراکه در غیراین‌صورت شهر آفتاب عملا از کارکرد خود خارج خواهد شد. بررسی لایحه اصلاح ساختار معاونت برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران هم مهم‌ترین دستور جلسه دیروز شورای شهر بود که در راستای آن تأسیس سازمان فناوری‌های نوین و نوآوری شهری مطرح شد و شهردار تهران هم توضیحاتی درخصوص ضرورت و کارکردهای این سازمان داد اما اعضا قانع نشدند و چون نیاز به بحث‌وبررسی بیشتر داشت، از دستور خارج و نتیجه‌‌گیری درباره آن به جلسات آتی موکول شد.
به گزارش همشهری، در آخرین جلسه آذر سال گذشته اعضای شورای شهر تهران با طرح انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به مجموعه شهر آفتاب موافقت کردند و طرح تصویب شد. کاهش بار ترافیک و نظم‌بخشی به عبور و مرور شهر و شهروندان یکی از مهم‌‌ترین اهداف این مصوبه بود اما در روزهای اخیر خبرهایی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قصد دارد پس از 2سال وقفه، اردیبهشت امسال نمایشگاه کتاب را در مصلی برگزار کند؛ موضوعی که با مخالفت شدید رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل مواجه شد و سیدجعفر تشکری هاشمی گفت که نمایشگاه کتاب ازجمله نمایشگاه‌های پرمخاطب است و نباید در داخل تهران برگزار شود. او بار دیگر به معضل ترافیک اشاره و عنوان کرد: «اگر این نمایشگاه در مصلای امام(ره) برگزار شود، حتما شاهد افزایش ترافیک در بزرگراه‌های رسالت، شهید همت، شهید چمران و همینطور خیابان شهید مطهری و بهشتی خواهیم بود؛ بنابراین ضرورت دارد به‌فوریت این موضوع توسط وزارت ارشاد مورد بازنگری قرار گیرد.» 

کوه‌های بی‌بی‌شهربانو در حال ناپدیدشدن
سید‌احمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورا در جلسه دیروز گزارشی از پروژه‌های فرهنگی و گردشگری اولویت‌دار منطقه‌20 ارائه کرد و درخصوص هر یک از آنها توضیحاتی داد.
  کارخانه سیمان ری: این کارخانه از نخستین کارخانه‌های سیمان در ایران است که در سایه بی‌توجهی‌های دوره‌های گذشته، تعدادی از وسایل و قطعات ارزشمند آن سرقت شده اما هنوز دستگاه‌ها و اسناد تاریخی ارزشمندی وجود دارد که ضروری است در موزه نگهداری شوند. این مجموعه در حال مرمت و بازآفرینی باهدف تبدیل به فضای عمومی خلاق و ایمن و فضایی جهت فعالیت‌های دانش‌بنیان در جنوب پایتخت است.
  چشمه‌علی: سال گذشته طرحی جهت ساماندهی این محدوده توسط شهرداری منطقه‌20 تهیه شد اما به‌دلیل بی‌توجهی به ضوابط میراث‌فرهنگی مورد تأیید واقع نشد و اکنون ضرورت دارد تدوین و تصویب این طرح سریع‌تر عملیاتی شود. همچنین باتوجه‌به پتانسیل و ارزش‌های مهم در محوطه باستانی تپه چشمه‌علی، می‌بایست با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، فضایی برای نمایش پیشینه تاریخی این محدوده و آثار به‌جای‌مانده ایجاد شود.
  کوه بی‌بی‌شهربانو: به‌جای کوه باید از عنوان تپه استفاده کرد. چراکه امروز از آن کوه باعظمت تنها نامی مانده و تپه‌ای در مجاورت مقبره بی‌بی‌شهربانو! بنابراین شهروندان آخرین عکس‌های خود را با کوه و مقبره بی‌بی‌شهربانو بگیرند؛ چراکه با ادامه روند فعلی و برداشت‌های بی‌رویه کارخانه سیمان در آینده نزدیک دیگر اثری از کوه باقی نمی‌ماند.
  گورستان زیرین شهرری، برج اینانج و نقاره‌خانه: باتوجه‌به‌وجود آثار ارزشمند مدفون در این محوطه باستانی پتانسیل خوبی برای توسعه گردشگری تاریخی دارد و می‌بایست با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از این محدوده حفاظت بیشتری صورت گیرد. متأسفانه رها‌شدن این محوطه زمینه را برای حضور سارقان اشیای تاریخی مهیا کرده است.
  ایوان ری: این پروژه یکی از عظیم‌ترین سرمایه‌های متعلق به شهرداری تهران است که در 4سال گذشته رها شده و بهره‌برداری از آن صورت نمی‌گیرد. متأسفانه یکی از ایراداتی که این سرمایه بزرگ دارد، مشکل نبود پارکینگ است که ضرورت دارد شهرداری ضمن بهره‌برداری سریع از این مجموعه نسبت به تأمین پارکینگ تدابیری اتخاذ کند.

رئیس شورای شهر تهران از بیمارستان مرخص شد
دیروز پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران در صحبت‌های ابتدایی خود به بهبود وضعیت جسمانی رئیس پارلمان شهری اشاره کرد و گفت که طی یک یا 2روز آینده مهدی چمران از بیمارستان مرخص می‌‌شود. دقایقی به ساعت 12مانده بود که به حبیب کاشانی اطلاع دادند رئیس شورای شهر تهران از بیمارستان مرخص شده است و او هم این موضوع را روی برگه کوچکی نوشت و به‌دست پرویز سروری رساند. نایب‌رئیس شورا ضمن ابراز خرسندی از این خبر آن را اعلام کرد و گفت: «امیدواریم به‌زودی شاهد حضور رئیس شورای شهر تهران در صحن باشیم.» مهدی چمران از اوایل فروردین به‌دلیل ابتلا به اومیکرون در بیمارستان خاتم‌الانبیا بستری بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید