• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 23 فروردین 1401
کد مطلب : 157937
+
-

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران وضعیت جذب 116آتش‌نشان را تشریح کرد

ورود آتش‌نشانان تازه‌نفس تا پاییز امسال

زینب‌زینال‌زاده - خبرنگار

اکنون حدود 5هزار و 253نیروی عملیاتی در سازمان آتش‌نشانی حضور دارند. درحالی‌که به‌گفته سخنگوی پارلمان شهری، پایتخت باید بیش از 6هزار نیروی آتش‌نشان داشته باشد. علیرضا نادعلی در یکی از جلسات شورای شهر تهران به این موضوع اشاره کرد و گفت که به‌طور متوسط و استاندارد باید هر ایستگاه 45نیروی عملیاتی داشته باشد، اما به‌دلیل کمبود نیرو امروز در ایستگاه‌های آتش‌نشانی تهران 31نیروی عملیاتی حضور دارد. همین کمبود نیرو در سازمان آتش‌نشانی سبب شد تا شورای شهر تهران طی مصوبه‌ای به شهرداری تهران مجوز جذب 116نیروی جدید (100مرد و 16زن) را بدهد؛ مجوزی که به‌دلیل اپیدمی کرونا با تأخیردر  اواسط سال عملیاتی شد و روز گذشته مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری از طی شدن مراحل نهایی جذب 116نیروی تازه‌نفس این سازمان خبر داد و گفت که نیروها پاییز امسال وارد ایستگاه‌ها می‌شوند و در عملیات‌ها شرکت می‌کنند. ادامه گفت‌وگو با این مقام مسئول را بخوانید.

چه تعداد متقاضی شرکت در آزمون استخدامی سازمان بودند؟
فرم استخدام اسفند سال 99روی سایت سازمان قرار گرفت و حدود 6136 (373زن و 5763مرد) متقاضی شرکت در آزمون بودند که به‌دلیل اپیدمی کرونا آزمون با تأخیر تیرماه سال گذشته برگزار شد و 1137نفر (هزار مرد و 137زن) پذیرفته شدند.

شرایط خاصی برای متقاضیان تعیین شده بود؟
به‌هرحال سلامت جسم و روان در جذب نیروهای آتش‌نشان اهمیت دارد و ازاین‌رو برخورداری از سلامت کامل جسمانی و روانی و آمادگی جسمانی بالا شرط خاص بود. داشتن کارت پایان خدمت برای آقایان، عدم‌وجود هرگونه ممنوعیت استخدامی در دستگاه‌های اجرایی، نداشتن پیشینه کیفری و... شرایط دیگر استخدام بودند.

در آزمون عملی چه تعداد گزینش شدند؟
پس از مرحله علمی، پذیرفته‌شدگان (6136نفر) در آزمون عملی شرکت و در 6بخش انعطاف‌پذیری بدن، قدرت دست، پلانک ثابت (حرکت تعادلی)، بارفیکس، حرکات ترکیبی و دوی ١۶٠٠ متر با هم رقابت کردند و در پایان آزمون هم 348نفر به مرحله بعد که گزینش است، راه یافتند.

آزمون گزینش چه زمانی برگزار می‌شود؟
علاوه بر آزمون گزینش، تست روان‌شناختی و سلامت هم انجام خواهد شد که پیش‌بینی می‌کنیم این مرحله اواخر فروردین شروع شود که حداقل 45روز به طول می‌انجامد و در پایان 116نیروی آتش‌نشان انتخاب و راهی مرکز آموزش بین‌المللی آتش‌نشانی کشور می‌شوند. در این مرکز آتش‌نشانان نحوه حضور در حوادث مختلف را در یک محیط کاملاً شبیه‌سازی‌شده تمرین می‌کنند و می‌آموزند در حوادث متفاوت چگونه در کمترین زمان بهترین تصمیم را برای عملیات امداد و نجات اتخاذ کنند. این آزمون هم حدود 3ماه زمان می‌برد و اگر همه‌‌چیز طبق برنامه پیش برود 116نیروی جدید پاییز وارد ایستگاه‌ها می‌شوند و آماده عملیات خواهند بود.

شنیده‌ها حاکی از آن است که 16زن آتش‌نشان ستادی خواهند بود و در عملیات شرکت نمی‌کنند. این موضوع صحت دارد؟
البته که صحت ندارد. 16نیروی زن همچون داوطلبان مرد در تمام مراحل و آزمون‌ها شرکت کرده‌اند و قطعاً در عملیات‌ها حضور خواهند داشت و فقط در مقایسه با مردان ساعت شیفت آنها کمتر خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید