• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 23 فروردین 1401
کد مطلب : 157934
+
-

موتور برقی اشتراکی هم رسید

شهرداری تهران با راه‌اندازی سرویس اجاره آنلاین موتورسیکلت و دوچرخه‌های برقی «زی‌رو» قصد دارد تا سهم استفاده از حمل‌ونقل عمومی پاک را افزایش دهد

گزارش
موتور برقی اشتراکی هم رسید

مهدی اسماعیل‌پور - روزنامه‌نگار

 سال‌هاست که آژیر خطر آلودگی هوا در تهران به صدا درآمده و در مواقع بحرانی که غبار و دود عرصه را بر ریه و دیده اهالی پایتخت تنگ می‌کند، راهکار و برنامه‌ای بهتر از تعطیلی‌های گاه و بیگاه شهر برای علاج این مشکل اندیشه نشده است. کارشناسان بارها تأکید کرده‌اند که این قبیل اقدامات در نهایت حکم مسکن را دارد و باید به‌دنبال راه و روشی اصولی و زیربنایی برای مشکل آلودگی هوای تهران بود. در کنار توسعه حمل‌ونقل عمومی، توجه به حمل‌ونقل پاک و سالم نیز یکی از ضروریات امروز تهران است؛ موضوعی که مدتی می‌شود در بسیاری از شهرهای اروپایی نیز مدنظر گرفته شده و دوچرخه‌ها، اسکوترها و موتورسیکلت‌های برقی روز به روز، سهم بیشتری از ترددهای شهری را تصاحب می‌کنند. وسیله‌های محبوبی که یک‌تیر و دونشان هستند؛ چراکه هم به‌خاطر پاک بودن، تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارند و هم گره از ترافیک شهر باز می‌کنند.
 در همین راستا به‌تازگی اپلیکیشنی به نام «زی‌رو» (zeero) که اپلیکیشنی برای اجاره آنلاین موتور و دوچرخه‌های برقی به شمار می‌آید، به‌صورت پایلوت و آزمایشی در محدوده اراضی عباس‌آباد شروع به فعالیت کرده است.
سرپرست معاونت توسعه حمل‌ونقل پاک و آموزش سازمان حمل‌ونقل شهرداری تهران درباره فعالیت موتورهای برقی اشتراکی هوشمند یا همان «زی رو» به همشهری می‌گوید: «شرکت‌های زیادی تمایل داشتند تا در بحث موتورهای برقی اشتراکی هوشمند نسل 3یا نسل 4ورود کنند، اما بسیاری از آنها در حد ایده بود و حتی فاقد سرمایه اولیه و بستر و زیرساخت‌های لازم بودند؛ تا جایی که موفق به ایجاد سیستم کارگاهی هم نشدند. فقط یک شرکت شرایط لازم را دارا بود که این شرکت هم صرفا مجوز دوره آزمایشی و اولیه را دریافت کرده است تا هم توانایی‌های خودش و هم رفتار و بازخورد شهروندان را نسبت به موتورهای برقی مورد ارزیابی قرار دهد.» یعقوب آزاده‌دل می‌افزاید: «البته تا همین مرحله هم گام بزرگی در راستای گسترش و ترویج حمل‌ونقل پاک در شهر تهران برداشته شده است. این موتورها در یک ایستگاه کنار هم قرار گرفته‌اند و شهروندان با نصب اپلیکیشنی به نام «زی رو» پس از تکمیل و تأیید فرایند ثبت‌نام و احراز هویت می‌توانند از این وسایل نقلیه استفاده کنند که سیستمی شبیه به دوچرخه‌های اشتراکی تهران دارد. طبق هماهنگی که با مجموعه اراضی عباس‌آباد صورت گرفته است، اکنون امکان استفاده از موتورهای برقی اشتراکی «زی رو» تنها در این محدوده وجود دارد و قرار است طرح به‌مدت 2ماه اجرا شود و از این طریق دسترسی ایستگاه متروی شهید حقانی به کتابخانه، باغ کتاب و دیگر مجموعه‌های واقع در اراضی عباس‌آباد فراهم شده است.» به‌گفته آزاده‌دل، نخستین ایستگاه در کنار بوستان طالقانی، روبه‌روی ایستگاه مترو قرار دارد. البته ایستگاه‌های دیگری نیز در مسیر و محدوده اراضی عباس‌آباد وجود دارد و شهروندان چه به‌صورت تفریحی و گردشی و چه کاری می‌توانند از این موتورهای برقی استفاده کنند. در زمانی که موتور در رزرو شخص است، هزینه کمتری نسبت به زمانی که از موتور استفاده می‌کند از او دریافت می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید