• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 23 فروردین 1401
کد مطلب : 157936
+
-

بیمه‌ها برای پوشش داروهای گران اعتبار می‌خواهند

بازار دارو شرایط نسبتا بحرانی را در سال گذشته پشت سر گذاشت. 3پیک کرونا منجر به کمبود دارو شد و حذف چراغ خاموش ارز ترجیحی از برخی از اقلام دارویی هم گرانی چند برابری آنها را رقم زد. حالا مهدی رضایی، معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران از این افزایش قیمت‌ها درباره 560قلم دارو خبر می‌دهد که 100قلم آنها مشمول بیمه هم نبوده‌اند. این در حالی است که از اواخر سال گذشته هم اخبار مربوط به حذف کامل ارز ترجیحی از کالاهای اساسی ازجمله دارو باز هم نگرانی‌های بیماران را برای افزایش دوباره قیمت‌ها در سال‌جاری چندین برابر کرد.

بودجه 3میلیاردی دارو در 1401
البته بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت تأکید کرده که امسال حدود ۳میلیارد دلار ارز به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تامین دارو اختصاص داده شده و کمبود دارو نخواهیم داشت اما این رقم هم یک میلیارد دلار کمتر از بودجه این حوزه در سال97 است و با وجود گرانی‌های یکسال اخیر می‌تواند به چالشی جدی در تامین دارو بدل شود. مسئله‌ای که صدیف بدری، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم آن را تأیید می‌کند. او در تذکری شفاهی در جلسه علنی مجلس در این‌باره گفته: «دهک‌های پایین جامعه، بازنشستگان و سالمندان به‌مراتب بیشتر از سایر اقشار در معرض بیماری هستند و بیشترین آسیب را از آشفتگی بازار دارو می‌بینند. تولیدکنندگان داخلی هم با کمبود ارز برای واردات مواداولیه مواجه شدند و متأسفانه شاهد تداوم همین روند در سال‌جاری نیز هستیم. بسیاری از بیماران بی‌بضاعت هم هنگام تهیه نسخه، وقتی با قیمت آن مواجه می‌شوند، از دریافت دارو منصرف می‌شوند. به همین دلیل از رئیس‌جمهور می‌خواهیم در اسرع وقت به این موضوع ورود کرده و نسبت به ساماندهی آن اقدام کند.»

پوشش بیمه‌‌ای دارو برای 15درصد افزایش قیمت
قرار نیست امسال دارو با قیمت بالا به‌دست بیماران برسد و مردم باید بتوانند متناسب با توانشان دارو خریداری کنند. مطلبی است که محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به آن اشاره کرده اما محقق شدن آن را منوط به ایفای نقش درست از سوی بیمه‌ها دانسته است: «بهترین راهکاری که در تمام دنیا برای این کار پیش‌بینی شده، بیمه‌ها هستند زیرا آنها با هزینه‌ای که از دولت یا بیمه‌شدگان دریافت می‌کنند این افزایش را پوشش می‌دهند. بر این اساس اگر بیمه‌ها همچون گذشته افزایش قیمت را پوشش دهند، هیچ فشاری به مردم نخواهد آمد.» به‌گفته هاشمی دارو به تنهایی نمی‌تواند قیمت ثابت داشته باشد، بلکه قیمت آن متاثر از قیمت مواداولیه، مواد بسته‌بندی، هزینه‌های تولید، سربار و مالی است: «تمامی این موارد افزایش قیمت داشته است و مگر می‌شود قیمت دارو را تغییر نداد؟ قیمت مواد بسته‌بندی به‌شدت افزایش پیدا کرده و قیمت مواداولیه دارویی با وجود اینکه ارز دولتی دریافت کردند نیز به‌شدت افزایش داشته است، جالب است قیمت را در محصول نهایی که ارز دولتی به آن تخصیص داده می‌شود، پایین نگه می‌داریم، اما در مواداولیه قیمت نهایی را با آنکه ارز دولتی می‌گیرند، با نرخ آزاد حساب می‌کنند. طبیعی است وقتی تمام مولفه‌های تأثیرگذار در قیمت دارو دچار تغییر می‌شوند، قیمت محصول نهایی نیز افزایش پیدا کند.» اما آنطور که به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی سازمان‌های بیمه‌گر توانایی گسترش پوشش بیمه‌ای داروها را ندارند. به‌گفته رضایی، معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران این افزایش پوشش بیمه‌ای نیازمند تخصیص اعتبارات مناسب است: «از آبان ماه سال گذشته مسئله گرانی داروها به اطلاع سازمان غذا و دارو رسید و قرار بود طبق تعهدات تنها ۱۵درصد قیمت دارو افزایش پیدا کند، اما این میزان به بیش از ۳۵تا۴۰درصد رسید و ما برای پوشش افزایش قیمت بیش از ۱۵درصد امکانات اعتباری نداریم.»‌ به‌گفته رضایی برای کاهش مشکلات افزایش قیمت دارو، حضور سازمان‌های بیمه‌گر در کمیسیون قیمت‌گذاری دارو، شرط قبول پوشش بیمه‌ای در افزایش قیمت و تامین منابع لازم است.

افزایش قیمت دارو در 3ماه اول امسال رخ نمی‌دهد
با وجود این به‌گفته علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران افزایش قیمت دارو در 3ماه اول امسال نخواهد بود و قرار است پوشش بیمه‌ای برای چتر حمایت از داروها، ۹۰درصد افزایش داشته باشد. او با بیان اینکه هر سال با توجه به تورم جامعه، افزایش قیمت دارو هم طبیعی است، به ایرنا گفته «سازمان‌های بیمه‌گر هزینه برخی از داروها به‌ویژه بیماران خاص را ۷۰درصد پرداخت می‌کنند که قرار است امسال این پوشش بیمه‌ای به ۹۰درصد برسد و اگر افزایش قیمت دارو بعد از 3ماه دیگر وجود داشت، بیماران از جیب خود هزینه‌ای بابت این افزایش پرداخت نخواهند کرد.» فاطمی پوشش بیمه‌ای همگانی برای حدود 5میلیون نفر که زیر چتر حمایت هیچ بیمه‌ای نیستند را از مهم‌ترین اولویت‌های کاری نظام سلامت عنوان می‌کند و می‌افزاید: «تقویت سازمان‌های بیمه‌گر برای پرداخت درصد بالای هزینه داروی بیماران، می‌تواند دغدغه و نگرانی را از مردم بکاهد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید