• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 23 فروردین 1401
کد مطلب : 157900
+
-

وضعیت حاد 56میلیون هکتار مراتع کشور

هم‌اکنون ۵۶.۲میلیون هکتار از وسعت مراتع کشور در وضعیت کم تراکم و ضعیف قرار دارد که مدیریت در استفاده از مراتع و افزایش طرح‌های مرتعداری در اولویت است.
به گزارش همشهری، ترحم بهزاد، مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اعلام این آمار گفت: براساس آمار ۸۴.۸میلیون هکتار از وسعت کشور را مراتع تشکیل می‌دهد که ورود زودهنگام و خروج دیرهنگام دام عشایر و چرای بیش از حد، حضور دام مازاد در مراتع، خشکسالی، فرسایش خاک و سیلاب از مهم‌ترین دلایل تخریب مراتع است که با مدیریت در استفاده از مراتع به‌خصوص جلوگیری از ورود زودهنگام دام در مراتع و جلوگیری از ورود دام مازاد می‌توان از تخریب بیشتر مراتع جلوگیری کرد. مدیرکل دفتر امور مراتع با اشاره به اینکه حفظ و احیای مراتع و اجرای طرح‌های مرتعداری و ممیزی مراتع در اولویت برنامه‌های این سازمان قرار دارد، گفت: ۷.۲میلیون هکتار مراتع کشور متراکم و خوب، ۲۱.۴میلیون هکتار مراتع متوسط و نیمه متراکم و ۵۶.۲هکتار میلیون هکتار مراتع کم‌تراکم و ضعیف است.
به‌گفته وی، براساس آخرین آمار جمع‌بندی شده بیش از ۸۰میلیون هکتار از مراتع کشور ممیزی شده است و اجرای ممیزی مراتع تا پایان نیمه نخست امسال به اتمام خواهد رسید. بهزاد گفت: ۷۹میلیون دام در مراتع کشور وجود دارد درحالی‌که باید ۳۸میلیون واحد دامی به‌مدت 7 ماه از ظرفیت مراتع استفاده کنند که وضعیت دام موجود در مراتع ۲.۲برابر مازاد است.
بهزاد با اشاره به اینکه کوچ و استفاده زودهنگام و دام مازاد در مراتع مهم‌ترین عوامل تخریب مراتع است، گفت: اسفندماه پارسال برای نخستین بار دستورالعمل مدیریت چرا، کنترل پروانه چرای دام و ساماندهی کوچ تدوین شد و به استانداران، مدیران سازمان جهادکشاورزی، مدیران منابع طبیعی و امور عشایر استان‌ها برای حفظ منابع آب، خاک، تقویت پوشش گیاهی، آمایش سرزمین و جلوگیری از تخریب سرزمین و چرای زودهنگام دام و کنترل افراد بدون پروانه چرا ارائه شده است.  وی افزود: زمان ورود و خروج دام، ظرفیت دام و مدت استفاده از مراتع به‌عنوان 3 موضوع مهم در حوزه مدیریت چرای دام در مراتع است که برای اجرایی شدن سیستم چرای متناوب و چرخشی در مراتع نیز با فرماندهی انتظامی ناجا، پلیس راهور، صداوسیما و دادستان کل کشور مکاتباتی انجام شده است. برای جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر نیز برنامه‌ریزی شده که زیرساخت‌ها و تمهیدات لازم برای توزیع نهاده، آب و خدمات‌رسانی به عشایر در استان‌های مبدا توسط سازمان امور عشایر و شرکت پشتیبانی امور دام با استفاده از ظرفیت تعاونی و تشکل‌های عشایری انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید