• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 22 فروردین 1401
کد مطلب : 157839
+
-

تقویم / سالمرگ/صدای سرشار

تقویم / سالمرگ/صدای سرشار

حسین سرشار را خیلی‌ها به‌عنوان بازیگر سینما و تلویزیون در خاطر دارند و خیلی‌ها به‌عنوان خواننده و موسیقیدان، آن هم خواننده‌ای که صدای تِنور‌اش همه را مبهوت خود می‌کرد. اما او جدای از همه اینها از پیشگامان دوبله ایران بود و این هنرمندی او را تمام می‌کرد. شاید زمانی که به بیماری آلزایمر مبتلا شد، برای بسیاری باورنکردنی بود و حتی غیرقابل تصور. بیماری‌ای که خیلی زود، او را از پا درآورد و خاطره مرگ غمگنانه‌اش را در ذهن‌ها جا گذاشت.
سرشار در ایتالیا تحصیل کرد و صدایش را پرورش داد. با اینکه آثار موسیقی زیادی از او به جای نمانده، اما هنوز صدایش در ذهن بسیاری از مردم ماندگار است. سرشار بازیگر توانایی هم بود. از مهم‌ترین فیلم‌هایی که در آنها به ایفای نقش پرداخت، می‌توان به اجاره‌نشین‌ها (داریوش مهرجویی) و‌ای ایران (ناصر تقوایی) اشاره کرد که علت انتخاب او در هر دو فیلم، صدای منحصر به فردش بود. متأسفانه از صدای درخشان سرشار، آثار زیادی ضبط نشده است. «ای ایران» تنها دارای 2 بند شعر است، با این حال مثل یک تم مشهور، دستمایه بسیاری از هنرمندان بوده است.
سرشار و مرتضی حنانه از دوستان قدیم هم بودند که در طول دوران تحصیل خود در ایتالیا به دوبله فیلم‌های ایتالیایی می‌پرداختند و از این راه امرار معاش می‌کردند. استاد حسین دهلوی در مورد استفاده از صدای سرشار در قطعه‌ای به نام «فروغ عشق» می‌گوید:« زنده‌یاد حسین سرشار ازجمله کسانی بود که آواز و بیان کلماتش خیلی خوب بود. ایشان در کار اپرا بود و به‌خاطر همین یک مقدار لهجه اپرایی داشت، ولی این هم خودش یک نوع صداست.» 22فروردین1374 سالروز مرگ این هنرمند بزرگ است.

این خبر را به اشتراک بگذارید