• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 22 فروردین 1401
کد مطلب : 157786
+
-

100هزار نیروی وزارت بهداشت در انتظار تبدیل وضعیت

مراسم تقدیر و تکریم خادمان سلامت نوروزی از سوی وزیر بهداشت، روز گذشته در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد. مراسمی که در حاشیه آن، نیروهای شرکتی حوزه بهداشت و درمان چشم امید به دیدار حضوری با بهرام عین‌اللهی را داشتند تا درباره بلاتکلیفی‌های چند ساله‌شان با او صحبت کنند. هر چند که درنهایت هم موفق به این دیدار نشدند و تجمع آنها در محوطه دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داشت و درنهایت هم با پاسخگویی بهروز رحیمی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت همراه شد که وعده داد به‌زودی مشکل این افراد برطرف خواهد شد.

کار مساوی و حقوق نابرابر
بخش زیادی از این نیروهای معترض را زنان تشکیل می‌دهند، نیروهای شرکتی که سابقه 8ساله هم دارند و می‌گویند که آنها را تحت عنوان نیروهای «شرکتی حجمی» می‌شناسند و قراردادهایشان را تبدیل وضعیت نمی‌کنند: «ما نیروهای شرکتی و در زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی ایران قرار داریم. در ملارد، شهریار، رباط‌کریم و شمال غرب تهران فعالیت می‌کنیم. قرار بود از خرداد سال گذشته قراردادهای ما تبدیل وضعیت شود اما می‌گویند شامل ما نمی‌شود. قانون مجلس در فروردین1400 این بود که نیروهای شرکتی که بیمه کامل برای آنها واریز شده و زمان تصویب قانون هم سرکار بوده باشند، در قرارداد جدید تبدیل وضعیت شوند اما بعد یکسال هنوز این اتفاق برای ما رخ نداده است. البته بیشتر دانشگاه‌های کشور این کار را انجام داده‌اند اما درباره علوم پزشکی ایران این مسئله برای ما اتفاق نمی‌افتد.» آنها به تفاوتی که برای آنها با نیروهای طرحی هم ایجاد شده انتقاد دارند: «نیروی طرحی که 4ماه سابقه خدمت دارد را تبدیل وضعیت کرده‌اند اما ما با سوابق 7، 8ساله همچنان بلاتکلیف مانده‌ایم. ما 3میلیون‌و700هزار تومان حقوق می‌گیریم و آنها 7میلیون‌و600هزار تومان.  ما حتی متهم به بی‌سوادی هم هستیم. به ما می‌گویند نیروی طرحی سواد دارند و شما ندارید! همه ما حداقل کارشناسی داریم و اکثرا با سوابق بالای 5سال. در این دو سال کرونا هم هیچ تفاوتی با دیگر نیروهای بهداشت و درمان نداشتیم و همپای همه آنها کار کردیم.»

مشکل یک ماه دیگر حل می‌شود
به‌گفته بهروز رحیمی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، منابع انسانی وزارت بهداشت که هنوز استخدام رسمی نشده‌اند 100هزار نفرند و به‌زودی تعیین تکلیف خواهند شد: «این افراد در قالب نیروهای طرحی، شرکتی و 89روزه در حوزه بهداشت و درمان فعالیت می‌کنند و سیاست وزارت بهداشت، تبدیل وضعیت آنهاست. 99درصد مشکل این گروه با سازمان اداری و استخدامی در کمتر از یک ماه آینده برطرف خواهد شد و مشکل قراردادهایی هم که به‌اصطلاح حجمی تنظیم شده و تاکنون مورد تأیید این سازمان نبوده هم به‌احتمال بسیار زیاد برطرف خواهد شد.» او در پاسخ به اعتراض این گروه درباره اینکه در این مدت ممکن است برخی نیروها تعدیل شوند و یا قرارداد آنها درست نشود هم توضیح می‌دهد: «عزم وزارت بهداشت، تبدیل وضعیت تمام قراردادهاست و همین جا اعلام می‌کنم که به هیچ عنوان نیروهای بهداشتی و درمانی با قرارداد 89روزه یا شرکتی تعدیل نخواهند شد.» او درباره تامین منابع مالی برای تبدیل وضعیت این افراد هم می‌گوید: «ما حتما نیاز به تامین منابع داریم اما راهکارهایی هم وجود دارد که با هزینه کمتر این شرایط را فراهم کنیم. از پایان سال1400 و در زمان بررسی لایحه بودجه در این‌باره مذاکره کردیم و با طرح ساماندهی دولت بخش عظیمی از این افراد تبدیل وضعیت خواهند شد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید