• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 22 فروردین 1401
کد مطلب : 157730
+
-

پخش آنلاین برنامه‌های تلویزیون از پلتفرم‌ها

تصمیم جدید رسانه ملی

تلویزیون
تصمیم جدید رسانه ملی

فهیمه پناه‌آذر - روزنامه‌نگار

با موافقت رئیس رسانه ملی، ساترا امکان پخش محتواهای شبکه‌های صداوسیما را به شکل همزمان و آنلاین در اختیار رسانه‌های صوت و تصویر قرار می‌دهد.
تنظیم‌گری صوت و تصویر به‌صورت فراگیر در فضای مجازی، موضوعی است که مدیریت آن در دولت قبلی به سازمان صدا و سیما رسید؛ هر چند این موضوع در ماه‌های اخیر مشکلات قانونی خود را داشته اما با حمایت مجلس، ساترا به شکل قانونی تلاش دارد فعالیتش را زیرنظر رسانه ملی ادامه دهد. پیمان جبلی که کمتر از یک سال است سکان رسانه ملی را در دست دارد، یکی از اهدافش یکپارچه کردن بخش‌های مختلفی است که درون سازمان و خارج از آن فعالیت دارند. حالا او تصمیم گرفته که پخش آنلاین برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی را از طریق ساترا به پلتفرم‌های مجوزدار بسپارد.
 ساترا به‌منظور حمایت از مجوز گیرندگان این سازمان، محتوای شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی را مبتنی بر نظام رده‌بندی مربوطه، به‌صورت قاب اختصاصی ()در اختیار آنها قرار می‌دهد. این کار با موافقت رئیس سازمان صدا و سیما، محتوای شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی را به‌صورت رایگان در اختیار رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر قرار می‌دهد.
این اقدام برای اولین‌بار به‌منظور حمایت از رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، تکمیل سبد محتوایی آنها و افزایش محتوای سالم در فضای مجازی فراهم می‌شود.
طبق این خبر، سازوکار انتخاب رسانه‌ها نیز براساس نظام رده‌بندی محتوایی ساترا خواهد بود. به‌گفته روابط‌عمومی ساترا این کار نخستین‌بار به شکل رسمی و قانونی اتفاق می‌افتد و نگاه ساترا برای این کار تولید محتوای سالم در فضای مجازی و گسترش آن است. سازمان محتواهایی که به‌صورت انحصاری است را براساس رتبه‌بندی که دارد به رسانه‌هایی که دارای مجوز از ساترا هستند می‌دهد و البته باید دید آیا پلتفرم‌ها از این موضوع استقبال می‌کنند. استدلال ساترا این است که این موضوع می‌تواند باعث بالا آمدن بازدید رسانه‌ها و البته کسب درآمد مالی باشد؛ چرا که تلویزیون بزرگ‌ترین رسانه صوت و تصویر کشور است و ظرفیت‌هایش را به شکل صوت و تصویر به پلتفرم‌ها و رسانه‌های مجازی مجوزدار انتقال می‌دهد.

کمیته اشتغال‌زایی و رفع موانع تولید در نمایش خانگی
اعضای اتحادیه تولیدکنندگان فیلم و برنامه‌های تصویری ایران با تشکیل کمیته رفع موانع تولید، در راستای مقابله با هرگونه مانع و سنگ‌اندازی بر سر راه تولید و ایجاد اشتغال در حوزه نمایش خانگی تلاش می‌کنند.
این اتحادیه بیانیه‌ای را با توجه به اهمیت اشتغال از دیدگاه رهبری در سال ۱۴۰۱ و نامگذاری این سال به نام «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌‌آفرین» آمادگی خود جهت کمک به تحقق شعار سال را اعلام داشته و از همه تشکل‌ها دعوت می‌کند تا با تشکیل کمیته مشترک رفع موانع تولید و اشتغال‌زایی در نمایش خانگی، ضمن پیوستن به این پویش، در تشریک مساعی و نیل به این هدف والا ما را یاری رسانند. در بخشی از بیانیه آمده است: «در سالی که در ابتدای آن با واگذاری نظارت بر تولید آثار حرفه‌ای به نهادی چون ساترا که هیچ سازوکار اجرایی مشخصی برای خدمات‌رسانی به کسب‌وکارهای این حوزه ندارد آن هم در یک قانون بودجه یک ساله، انفعال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صدور پروانه آثار نمایش خانگی، تصویب مصوبه‌ای مبهم در قانون بودجه ۱۴۰۰ مبنی بر تعیین سقف برای معافیت مالیاتی فعالیت‌های هنری، تعارض قوانین و مقررات درخصوص ضریب بیمه قراردادهای پیمان در تولید آثار هنری و تصویب و ابلاغ مقررات و ضوابط دست و پا گیر در حوزه تولید و نشر آثار تصویری، موانع بزرگی پیش پای تولیدکنندگان این حوزه قرار داد. مراجع ذیصلاح نه‌تنها گامی در جهت مانع‌زدایی از تولید محصولات تصویری برنداشته‌اند، بلکه سال گذشته را می‌توان سال ایجاد مانع بر سر تولید آثار نمایش خانگی نامید.» این اتحادیه در بیانیه خود خواستار تسهیل در صدور مجوزهای تولید و نشر محصولات تصویری، رفع موانع ایجاد شده توسط نهادهای موازی، ایجاد ثبات در ضوابط و مقررات و واسپاری امور به بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد شده است. همچنین عنوان کرده که:« تثبیت معافیت مالیاتی فعالیت‌های تولیدی بخش فرهنگ و هنر توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و توجه ویژه اعضای محترم شورای نگهبان به ایرادات وارده بر واگذاری نظارت بر همه مراحل تولید آثار حرفه‌ای به ساترا، میسر نبود جز با اراده اعضای این اتحادیه و همراهی و کمک دیگر تشکل‌های ذینفع. اهمیت تولید و اشتغال‌زایی در وضعیت کنونی کشور تا آنجاست که رهبر بزرگوار انقلاب برای چندمین سال متوالی با انتخاب شعار تولید و اشتغال‌زایی، سال جدید را تحویل کرده‌اند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید